Wat is er nieuw

Rozig/oranje ontlasting

• Onderwerp starter Onderwerp starter Viswijf
  • Startdatum Startdatum
V

Viswijf

Guest
Sinds vandaag heeft ��n van onze 2 vissen (pompomvissen) rozige ontlasting. Ik heb me zojuist een beetje ingelezen, en vrees dat er sprake is van een ziekte. Ik weet alleen niet zo goed wat te doen nu. Qua eten is er niets veranderd (1x per dag vlokken of korrels, af en toe diepvries muggenlarven).
Nu is het wel zo dat sinds we vorige week nieuwe plantjes hebben gekocht bij een andere winkel, het water snel troebel is geworden en er groene algen in lijken te zitten. Zou dit iets met de veranderde poep te maken kunnen hebben?

Rozig oranje ontlasting lijkt me niet iets om je zorgen te maken denk ik.. hebben ze iets ander voer gekregen dan normaal .

Als ontlasting wit/doorzichtis wordt is het wel oppassen, een keertje kan geen kwaad maar hebben ze dat constant dan kan dat wel duiden op parasieten.

hoe bedoel je het water troebel? Zwevende deeltjes erin, melkachtig of groenig?

Miss-Poodle zei:
Rozig oranje ontlasting lijkt me niet iets om je zorgen te maken denk ik.. hebben ze iets ander voer gekregen dan normaal .
Er is in voeren niets veranderd.
Als ontlasting wit/doorzichtis wordt is het wel oppassen, een keertje kan geen kwaad maar hebben ze dat constant dan kan dat wel duiden op parasieten.
Ja, dat had ik idd gelezen. Dat is gelukkig niet zo!
hoe bedoel je het water troebel? Zwevende deeltjes erin, melkachtig of groenig?
Groenig. We (zoon en ik) hebben het water nu extra ververst. Maar ik vind het opvallend dat dit zo is nadat we bij een andere winkel plantjes hebben gekocht. Misschien hadden we die moeten afspoelen met kraanwater? Dat doen we nooit...

Heb je misschien een foto van de situatie?
Is voor ons eens stuk makkelijker om te beoordelen 🙂

Ik zou me niet zorgen maken over de ontlasting.

Je kan ze beter 3-4 keer per dag eten geven, goudvissen hebben geen fysieke maag namelijk. Voor de beste voedingsopname kan je dus beter meerdere keren per dag eten geven(en dat mag best wat voer zijn)

Wat je beschrijft lijkt op zweefalg. Komt niet per se door nieuwe planten.
Heel goed voor je vissen(continu eten en filtering) maar iets minder om naar te kijken 😀

Olympus zei:
Heb je misschien een foto van de situatie?
Is voor ons eens stuk makkelijker om te beoordelen 🙂
Ja, dat is ook zo. Ik ben nu niet in de gelegenheid een foto te maken.
Ik zou me niet zorgen maken over de ontlasting.
Niet? Ok... Ik vond het zo vreemd dat het ineens echt heel anders is.
Je kan ze beter 3-4 keer per dag eten geven, goudvissen hebben geen fysieke maag namelijk. Voor de beste voedingsopname kan je dus beter meerdere keren per dag eten geven(en dat mag best wat voer zijn)
Wat een tegenstrijdig advies met wat ik eerder heb gelezen/gehoord. In de winkel zeiden ze ��n keer per dag, op internet heb ik gelezen 2 keer per dag, en ook ��n dag per week overslaan. En nu zeg jij 3 � 4 keer per dag! Eerlijk gezegd krijg ik nu een beetje het idee dat het allemaal niet zo nauw komt... Aan de andere kant ben ik dan ook weer bang dat ze zich mogelijk zouden overeten.
Wat je beschrijft lijkt op zweefalg. Komt niet per se door nieuwe planten.
Heel goed voor je vissen(continu eten en filtering) maar iets minder om naar te kijken 😀
Dat klinkt geruststellend.
Dank voor je reply!

1 Tip: vertrouw nooit (direct) het advies van een dierenwinkel.

Zeker over goudvissen niet. Daar hebben ze gewoon nul verstand van.

Overvoeren kan bijna niet. Het is nu heel belangrijk dat ze veel gevoerd worden.

Olympus zei:
1 Tip: vertrouw nooit (direct) het advies van een dierenwinkel.

Zeker over goudvissen niet. Daar hebben ze gewoon nul verstand van.
Bij hen spelen natuurlijk ook commerciele belangen. Hoewel ze dan eerder zouden zeggen de vissen vaak te voeren. 😉
Overvoeren kan bijna niet. Het is nu heel belangrijk dat ze veel gevoerd worden.
Waarom juist nu? Ik ben oprecht benieuwd! We hebben nl in het begin moeten minderen met voeren, om het nitraat-/nitrietpeil goede te krijgen. Ik zou het jammer vinden als dat weer omhoog zou schieten.

Omdat je jonge vissen het die volop aan het ontwikkelen zijn.
Dat daardoor de waterkwaliteit slecht wordt geeft aan dat het systeem waar ze nu in zitten niet werkt. In wat voor bak zitten ze nu?

Dus: pas de behoeften van een vis niet aan, maar pas zijn omgeving aan ten behoefte van de vis 😉

Olympus zei:
Omdat je jonge vissen het die volop aan het ontwikkelen zijn.
Hm, ja logisch.
Dat daardoor de waterkwaliteit slecht wordt geeft aan dat het systeem waar ze nu in zitten niet werkt.
Maar ik weet niet hoe die te verbeteren. We testen elke keer als we de bak schoonmaken/verversen (ongeveer 20% iets vaker dan wekelijks). Nitraat en nitriet (met druppels getest) zijn nu goed, kaliumgehalte (geloof ik, ben nu niet thuis dus kan het niet checken) is aan de hoge kant, maar niet zorgwekkend (volgens het stripje.
In wat voor bak zitten ze nu?
60x30x30 cm. De visjes groeien goed hoor. Een maand of 2 geleden waren ze zo'n 5cm zonder staart gemeten. Nu toch wel zo'n 8cm.
Dus: pas de behoeften van een vis niet aan, maar pas zijn omgeving aan ten behoefte van de vis 😉
Tja, eigenlijk zo logisch. 🙂

Tnx voor je feedback.

Oh, nog wat wazige fotootjes, kreeg in de gauwigheid met telefoon geen betere resultaten.
20150825_133722_12_zpsppsghs8v.jpg

20150825_133800_1_zps6qafz3ru.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan