Wat is er nieuw

Ruimte kweekstelling

Avana

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2022
Leeftijd
61
Ik ben een kweekstelling aan het opbouwen, maar twijfel over de ruimte boven de bak. Dus tussen de bak en de plank erboven. Wat is nog werkzaam? Hoe hebben jullie het?

15 cm is het minimale wat je als werkruimte nodig hebt al is 20 cm net wat fijner

In de winkel staan stellingen met tussen de lagen schuifluikjes, voor toegankelijkheid.

In de winkel staan stellingen met tussen de lagen schuifluikjes, voor toegankelijkheid.
Bij mij wordt het een open stelling. Had bedacht om bakken te kopen van 100cm en dan in 2 te delen 40 en 60cm. Maar zijn 50 hoog. Dus kan maar 3 plekken boven elkaar doen als ik er 1 op de bodem doe. Ga het aanpassen naar 60x30x30 denk ik. Helaas is stelling 61 cm diep. Zonde van ruimte verlies.

50 hoog is toch niet nodig, bij 30 hoog en een 20cm werkruimte erboven.
Worden 3 lagen werkbaar denk ik zo🤗

Ja precies dat dacht ik ook. Baal dan wel van het verlies van ruimte 😅

30hoog betekent dunner cq goedkoper glas.
Kun je voor de prijs misschien ,costum made, 100x60x30 laten maken en dan scheidingswanden mbv spons matten.
Kan zo ook 33 of 35cm hoog bestellen, wat je maar uitkomt!
Ook misschien gek gedacht, 12 60x30 cm complete bakjes van een pallet kopen van een van die grote ketenzaken als hornbach, ranzijn dan heb je er voor kwantumprijs meteen heel veel extra pompjes, filtertjes en alles bij , dat je kunt blijven uitwisselen totdat bij wijze van spreken de allerlaatste versleten is.
Dan zijn bij voorbaat al 2 extra geen overbodige luxe want dan zou je bij een calamiteit er direct een verse 60x30 in kunnen schuiven.

Haha je filosofeert er lekker op los. Leuk!
Mijn plan was om bakken van 100cm breed te nemen en deze in 2 te delen 60 breed en 40 breeed. In het midden gescheiden door een glasplaatje in een u-profiel geschoven. Ik tref het nooit als ik iets custom made laat maken. Dus dat doe ik maar niet. Heb niet zo veel geld en kan het maar 1 keer uitgeven. Dus ik denk dat ik voor 2 planken 4 x 60x30 ga nemen (bij HORNBACH voor 30 euro per stuk. Ik gebruik dubbele sponsfilters met zuurstofpomp die ik ophang met een tierip om het geluid te dimmen. En heb 2 goedkope led armaturen gekocht. In de andere ruimten komen dan 2 bestaande bakken van 50 diep en 45 hoog.
Het wordt een hoop visjes verkopen om de kosten eruit te halen, maar het gaat me eigenlijk puur om mijn hobby met veel plezier uit te oefenen.

50 breed bedoel ik waar 50 diep staat voor de bakken die ik al heb.

Die u-profielen werken niet, babyvisjes zwemmen daar doorheen, enige manier die goed werkt is een glasplaat erin kitten (been ther done that)

Van Wolferen aquariumbouw maakt bakken naar wens voor een schappelijke prijs, brengt ze nog aan huis ook, wij hadden bakken van 1 meter breed 50 diep en 30 hoog, heb je en mooi groot bodemoppervlak (wij kweekten bodemvissen) en benut je de ruimte

Die u-profielen werken niet, babyvisjes zwemmen daar doorheen, enige manier die goed werkt is een glasplaat erin kitten (been ther done that)

Van Wolferen aquariumbouw maakt bakken naar wens voor een schappelijke prijs, brengt ze nog aan huis ook, wij hadden bakken van 1 meter breed 50 diep en 30 hoog, heb je en mooi groot bodemoppervlak (wij kweekten bodemvissen) en benut je de ruimte
Dat klinkt heel goed. Ik heb er wel oor naar maar Van Wolfsen zit op 1,5 uur rijden vanaf hier 😬
Ik zou trouwens de u-proefielen met het glas verbinden met kit dus kunnen de kleintjes er niet door. 1 meter breed, 50 diep en 40 hoog zou perfect zijn. Misschien moet ik geduld hebben en even doorzoeken. Geduld is wel een makke bij mij.

Dat klinkt heel goed. Ik heb er wel oor naar maar Van Wolfsen zit op 1,5 uur rijden vanaf hier 😬
Ik zou trouwens de u-proefielen met het glas verbinden met kit dus kunnen de kleintjes er niet door. 1 meter breed, 50 diep en 40 hoog zou perfect zijn. Misschien moet ik geduld hebben en even doorzoeken. Geduld is wel een makke bij mij.
Mocht je interesse hebben, ik heb hier een stelling staan van 6 bakken en 1 bioloog van 100 breed 40 diep en 30 hoog (komen ook bij van wolferen vandaan) die ik verkoop, pm maar als je interesse hebt

Haha je filosofeert er lekker op los. Leuk!
Mijn plan was om bakken van 100cm breed te nemen en deze in 2 te delen 60 breed en 40 breeed. In het midden gescheiden door een glasplaatje in een u-profiel geschoven. Ik tref het nooit als ik iets custom made laat maken. Dus dat doe ik maar niet. Heb niet zo veel geld en kan het maar 1 keer uitgeven. Dus ik denk dat ik voor 2 planken 4 x 60x30 ga nemen (bij HORNBACH voor 30 euro per stuk. Ik gebruik dubbele sponsfilters met zuurstofpomp die ik ophang met een tierip om het geluid te dimmen. En heb 2 goedkope led armaturen gekocht. In de andere ruimten komen dan 2 bestaande bakken van 50 diep en 45 hoog.
Het wordt een hoop visjes verkopen om de kosten eruit te halen, maar het gaat me eigenlijk puur om mijn hobby met veel plezier uit te oefenen.
Hoef je geen vis te verkopen, een hobby mag iets kosten.
Waarom ook meteen een volle stelling, gaat dat automatisch het plezier leveren?
Gaat maar liever niet de commerciele kant heen.

Ah jammer. Was wel interessant geweest maar ik heb de stelling al in de kamer staan.
Hoef je geen vis te verkopen, een hobby mag iets kosten.
Waarom ook meteen een volle stelling, gaat dat automatisch het plezier leveren?
Gaat maar liever niet de commerciele kant heen.
een halfvolle stelling is ook zo wat. Nu heb ik 8 bakken verspreid in m’n woonkamer. Echt tijd voor een volle stelling ☺️

Ga je het evt kweeksurplus opvoeren of aan een handel slijten, ben ik benieuwd.
Electricitijd kosten eruit halen dat klinkt ook altijd zo welwillend,goedbedoelend.
Als ik wat over heb dan mag het gratis mee hoor.
Alle andere verkoop daar mag ik mijn twijfels over hebben.

terug naar de vraag in kwestie:

20cm minimaal, dat is wat ik heb en zou absoluut niet minder willen.
Zeker als je de bakken nog enigzins "leuk" wilt inrichten moet je wel wat speling hebben om er daadwerkelijk hout ect in te krijgen :))

Ga het aanpassen naar 60x30x30 denk ik. Helaas is stelling 61 cm diep. Zonde van ruimte verlies.
Als je ze een kwartslag (breedte in de diepte zetten) draait heb je geen ruimte verlies

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan