1. Bezoekt u onderstaande sponsor om onze server in stand te houden?

Runderhart voeren

Discussie in 'Experts uitgedaagd' gestart door AF-Beheer, 30 sep 2017.

View Users: View Users
  1. AF-Beheer

AF-Beheer Beheerder Beheer

Lid geworden:
    22 apr 2003
    Wij willen dank uitspreken aan sschot voor deze Experts Uitgedaagd.
    Bij veel discus liefhebbers is het voeren met runderhart niet onbekend. Of er andere vis eigenaren gebruik maken van runderhart is mij persoonlijk eigenlijk niet bekend, maar wij horen het graag.

Runderhart wordt toegepast vanwege het feit dat de vissen hier lekker van groeien, en vooral snel.
    Er zitten wel de nodige nadelen aan vast, zover ik weet. Een aantal "bekende" feiten zijn:
    - is heel voedzaam
    - zorgt voor een snelle groei
    - wordt niet goed verteerd onder de 30 graden celcius
    - is geen voedsel wat de vis in het wild ooit zal eten
    - is onder de 30 graden celcius een bron van wormen of andere ongewenste darmbewoners -> zieke vissen tot gevolg
    - is goedkoop

Nu zijn er heel veel meningen van liefhebbers en "niet" liefhebbers, maar wat zijn nu eigenlijk de echte feiten over runderhart?

Omdat helder te krijgen zijn we heel benieuwd naar input van gebruikers, ervaringsdeskundigen en eventueel onderbouwde artikelen of onderzoeken die beschikbaar zijn.

In iedere discussie geldt, wees helder en eerlijk, toon respect en laat een ieder in zijn waarde.

Laatst bewerkt door een moderator: 30 sep 2017
  2. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    De precieze logica durf ik niet te zeggen maar:

De vetten die in runderhart zitten zijn dierlijke vetten/eiwitten, onze bewoners zijn er niet op gebouwd om dierlijke vetten/eiwitten goed te kunnen verteren.

Dit is waar die 30graden+ graden op komt dagen, vanaf deze temperaturen kunnen deze vetten/eiwitten wel omgezet worden naar wat ik begrijp.

Ja ze worden er heel snel heel groot op.. maar persoonlijk vind ik dat de discussen tegenwoordig heel snel, heel ziek worden. ze kunnen absoluut niks meer hebben.
    dit is mijn inziens onder andere indirect te wijten aan het groot voeren met runderhart. ze groeien gewoon te snel.

Dus bij discussen die "lekker" warm zitten leid het niet direct tot problemen, maar bij malawi´s bijvoorbeeld (die absoluut niet tegen vet voer kunnen) leid het heel gauw tot malawi bloat (een teveel aan vetten en eiwitten), iets waar ze vaak gewoon dood aan gaan.
    dit terwijl de mensen wellicht denken dat ze "goed" voer geven..

dit geld tevens voor heel veel andere vissen.

en ja er zwemmen heel weinig koeien rond in onze meren en rivieren :juggle:

3. Route81

Route81

Lid geworden:
    13 nov 2007
    Ik ben volledig akkoord met RichD1011 hierover.

Misschien nog dit:
    Als de enige drijfveer is dat het goedkoop is, denk ik dat er wel andere betere alternatieven zijn om te besparen in plaats van te besparen op het voer dat je je dieren geeft.

4. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Zeekoeien toch wel:S:D:D

5. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
    een aantal mogelijk interessante link m.b.t. tot onderwerp

http://aqua.poelemeijer.nl/publicaties/voeren-met-runderhart-een-riskante-zaak/
    http://www.discuskwekerijdeparel.nl/nieuws/item/runderhart.html
    http://www.aquariumplus-webwinkel.n...ED/434E/C0A8/28BC/C2B2/Runderhart-visvoer.pdf
    http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/diepvriesvoer-uitleg-en-voedingswaarde

Is er dus te stellen dat het per definitie slecht is, niet helemaal. Maar is er te zeggen dat het gewoon goed is, dat ook zeker niet.

Ik denk persoonlijk dat het voorkeur heeft om het niet te gebruiken. Iemand die het wel inzet, moet dit vooral met heel veel kennis van product doen en tevens wat daarbij komt kijken. Als deze dit toepast op een manier waarbij de bijwerkingen in ieder geval tot een redelijk minimum worden beperkt, dan zal de weegschaal mogelijk iets naar de betere kant hangen...... Maar wat is aanvaardbaar? Dat zal vast voor iedereen anders zijn.

6. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Ik heb vroeger een bak gehad met Piranha's en die gaf ik 2 keer per week runderhart en heb daar nooit iets van ondervonden.
    Maar dat het niet goed is daar kan ik me wel bij aansluiten,ik gaf het niet teveel dus mss dat ik daarom geen problemen heb gehad.

7. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Ik denk dat de vergelijking Piranha en Discus niet geheel opgaat. Wat mij wel opvalt is dat een bedrijf zoals Santarem aangeeft (ook?) speciale vlokken van Tropical te gebruiken. Zit dan weer wel Astaxanthin in (is volgens mij in Duitsland verboden in hogere?? concentraties, maar wordt wel verkocht. Dus de concentratie zal meevallen).
    Zag wel dat ze bij bv Zoozajac ook deze verkopen.

Ik weet niet of je dan de temperatuur ook naar 30 graden moet brengen, of dat dan 27-28 voldoende is...

8. VetteV8

VetteV8

Lid geworden:
    23 mrt 2017
    In de links van Steven wordt duidelijk gemaakt, dat de werkelijke redenen om de temperatuur van Discus, behalve bij het kweken, alleen hoog gehouden wordt omdat anders de vetten die er in runder- en kalkoen hart zitten onverteerbaar zijn, omdat deze vast zijn en niet (semi) vloeibaar, wat een vereiste zou zijn voor vertering.

Betekent dit dan, dat al diegenen die geen runder- of kalkoenhart voeren, dus de temperatuur voor de discus dus beduidend lager houden dan de 'algemele' waarde van 28*?
    Ben benieuwd
    Cor

9. Robin-S

Robin-S

Lid geworden:
    12 jun 2013
    Toen mijn discusussen nog jong waren heb ik dit een paar keer per week gevoerd. Mijn lfs haalde het uit het assortiment en heb het vervolgens een jaar of anderhalf niet gegeven. Nu ze het weer in de vriezer hebben liggen heb ik het direct weer gekocht. De vissen zijn er gek op en heb nooit iets gemerkt van wormen en/of parasieten oid. De L-nr's mogen er ook graag van snoepen.
    De temperatuur in mijn bak staat op 27 a 28 graden.

Robin