Wat is er nieuw

Rusten platys op de bodem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter DaveS
  • Startdatum Startdatum
D

DaveS

Guest
Vanmorgen toen ik opstond (het was nog donker en de nachtverlichting stond nog aan) kreeg ik een lichte hartverzakking want ik was 2 van mijn 4 platys kwijt. Na lang zoeken zag ik er 1 tussen een steen en een plant vlak boven de bodem liggen. Omdat ze niet reageerde toen ik tikte tegen het glas was ik bang dat ze was overleden. Toen ik echter met het netje in de buurt kwam (wilde haar er al uithalen) zwom ze weg en ging meteen naar de 2 wel zwemmende platys.

Van mijn vrouw kreeg ik net (de dagverlichting is ondertussen volledig aan) een SMS dat de vierde platy ondertussen ook tevoorschijn is gekomen en het hele troepje zwemt nu weer vrolijk door de bak.

Omdat ze op het oog geen afwijkingen hebben en nu weer lekker door de bak aan het zwemmen zijn vraag ik me af of dit nu iets is waar ik me zorgen over moet maken of dat het vaker voor komt dat platys 's nachts op/vlak boven de bodem rusten?

De platys zitten er sinds vorige week donderdag in en leken zich vanaf het begin prima te vermaken. Sinds die tijd zijn er ook geen grote wijzigingen in de bak geweest. Ik controleer 2x per dag de waterwaardes (NO3 rond de 10-15, geen NO2) en voer ze zeer spaarzaam mini granulaat voor tropische vissen omdat er ook alg in de bak nog aanwezig is na het indraaien. Naast de platys zijn er 9 vuurgarnalen en 2 geweislakjes aanwezig.

Lag ze horizontaal? Meestal staan ze wel iets schuin tussen de plantjes als ze slapen.

Platy's wensen vooral plantaardige voeding. De zgn Guppyvoeders voldoen perfect. En niet te warm 22/23graden is warm zat.

Niks aan de hand dat doen sommige vissen als het donker is. Ook hangen ze soms scheef want als de verlichting uit is komt vaak het meeste licht door de voorruit.
Ze zijn dan wat gedesorienteerd. Maar je hebt nachtverlichting dus zal wel niet

Degene die ik zag lag iets geheld met de staart naar beneden. Voor zover ik kon zien ademde ze ook rustig.
Ik heb inderdaad een 24 uurs verlichting met dag/nacht en 2x schemering; het wordt dus een stuk donkerder 's nachts, maar er is nog wel een soort van kunstmatige maan bovenin de bak die meer licht geeft dan de rest van de huiskamer.

Je vis sliep dus alleen maar. Niets aan de hand. 😉

Ik kan me voorstellen dat de TS even "schrok" en hier een topic heeft geopend.
Gelukkig weer opgelost dus.

Was inderdaad even schrikken en vooral balen omdat ik voor mijn gevoel alles zo goed probeer te doen dit keer. Bedankt allemaal weer voor de antwoorden; zal voortaan rekening houden met de uitslapers in de bak 🙂

Ik hoop dat je ook wat gaat doen met mijn extra adviezen. Ik ben al bijna 30jaar bezig met Platy's en plantaardige voeding hebben ze echt wel nodig.

Ik zou toch liever zoeken naar een ander voeder.

Samenstelling: Vis en − visbijprodukten, Granen, Plantaardige
eiwitextracten, Groenten, Plantaardige bijprodukten, Gist, Oli�n
en vetten, Schaal− en weekdieren, Mineralen, Algen.
Analytische bestanddelen: Ruw eiwit 44,0%, Ruw vet.

Wat er als eerste staat, daar zit het meeste van in. Dus een heel hoog gehalte Vis en visbijprodukten en Granen en heel weinig algen.

Ik voer zelf Novo vert van JBL (nog iets beter dan guppy voeders). Samenstelling: Graan, plantaardige bijproducten, groente, algen, weekdieren en kreeftachtigen, plantaardige eiwitextracten, vis en visbijproducten, gist.

Ook voer ik 2/3x per week wat dierlijk diepvries voer.

9A7QWjmVFQ3xiYWqMg85FNUP1nealmbl.png

Kleine update: de vissen lijken inderdaad niks te mankeren. De nachtlamp heeft duidelijk invloed op hun activiteit. Zodra deze een half uurtje brand zie je ze langzamer gaan zwemmen en af en toe stil hangen. Kennelijk heeft het op 2 van de 4 vissen wat meer invloed dan op de andere 2 🙂

@Botia; ik ga komend weekend beter voer kopen; bedankt voor de feedback!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan