Wat is er nieuw

Rustig koppeltje in bovenlaag.

• Onderwerp starter Onderwerp starter 22228
  • Startdatum Startdatum
2

22228

Guest
Ik heb mijn maanvissen op marktplaats gezet en hier op de site.
Ze hebben een groter aquarium nodig.

Als ze herplaatst zijn wil ik iets nieuws in de boven laag.
Ik wil graag een rustige kleurrijke vis tot 8 cm ongeveer.
Dwerggourami valt af i.v.m ziektes.
Knorgourami en de chuna vind ik te klein en te saai van tekening.

Mijn andere bewoners zijn,
corydoras aneus albino
Sewellia lineolata
Koppel pauwooggrondels
Grote japonica garnalen.

Heeft iemand idee�n ?
Kan een Badis Badis soort? of zwemmen die allemaal in de onderste en middelste laag ? Dat zou dan niet kunnen vanwege de pauwoogjes en dan heb ik dus nog niets bovenin.

Mijn bak is 110 liter/ 80 cm
Temp 25 gr
Ph 7,2
Kh 5 a 6
Lekker beplant, verstop mogelijkheden en drijvers.

dwegknorgoeurami is leuk hoor!
fel klein rakkertje met mooie kleuren!
heb zelf een harem in 80 cm.
en vind dit de perfecte maat!
ze kunnen elkaar opzoeken maar ook ontwijken!

Maar hoe groot worden die dan ? Wil graag een vis van 8 cm ongeveer.

zijn zo'n 4-5 cm.
maar 8 centimeter das flink!
halfsnavelbekje misschien?
weet alleen niet of die in een koppel kan?

Ik zou eerst de temperatuur naar beneden doen. 22 graden is hoog genoeg voor het visbestand dat je hebt.

Dan zou je kunnen kijken voor een schooltje/koppeltje in de midden/bovenlaag.

Als je een goed gekweekte harem Trichogaster lalius kan vinden is dat niet zo'n gek idee met dit bestand, mits de bak dicht beplant is.

Epiplatys dageti is ook een erg mooi visje dat de andere vissen niet in de weg zal zitten.

Zolang ik de maanvissen nog heb houd ik de temp nog op 25 graden .
Daarna kan hij zakken.
Badis badis een optie?
Vind een scholenvisje er bij te druk eigenlijk.

Badis badis is een bodembewoner, net als de rest van je bestand (met uitzondering van de maanvissen). Dat is te druk.

Jonge dieren van deze soort zijn levendige, verdraagzame vissen, maar naarmate ze ouder worden worden ze onverdraagzamer en vallen ze iedere vis in de buurt aan en worden roofzuchtig. Het aquarium moet ingericht worden met dichte beplanting. Er moet voor voldoende vrije zwemruimte gezorgd worden. Een donkere bodem en wat drijfplanten worden op prijs gesteld.

Epiplatys dageti .

Lijkt mij geen geschikt visje voor mij....wel mooi.
Bovendien vind ik in de bovenlaag een grotere "ronde" vis mooi.

Ik heb geen flauw idee waar de bewering vandaan komt dat ze op latere leeftijd roofzuchtig en onverdraagzaam worden. Dat ben ik hier en op andere fora nooit tegengekomen.

Mijn dageti's pronken en jagen elkaar weleens weg, maar dat heb je met territoriale visjes.

Die tekst heb ik van aquavisie.

Iemand nog idee�n?

Ja die wordsn te groot. Maar de trichogaster fasiata vind ik heel mooi....is dat wat of is mijn bak dan ook te klein, wordt 10 cm.

Schopje.....

Je bedoelt waarschijnlijk Colisa fasciata, onder deze naam zijn ze meer bekend, maar deze worden inderdaad ook iets te groot.
En Colisa labiosa? Deze blijven kleiner en vooral de rode kweekvorm. Deze worden weer vaak als Rode C.chuna verkocht.. 😉

Een echt grote vis kan niet in 80 cm. Ik zou gaan voor een koppeltje honinggoerami's.

Oja, Epiplatys dageti is ook een heel leuk visje, ze willen het liefst in een groepje en dan wordt je bak net iets te klein denk ik.
Dat ze agressief of onverdraagzaam worden vind ik ook onzin, de mannetjes pronken veel en jagen mekaar soms een beetje op zonder elkaar te verwonden. Dan kan je bijna iedere vis wel onverdraagzaam noemen.. 🙂

Ik heb 3 koppels in een Rio 125 en dat gaat prima. De mannetjes pronken veel naar elkaar en jagen elkaar weleens een paar cm. weg, van echte agressie is geen sprake.

Bedankt. Toch heb ik het liefst een rustig en sierlijk bewegend koppel.
De colisa labiosa wordt volgens mij nog groter als de faciata.
Een koppel colisa faciata wordt het mannetje 10 cm en het vrouwtje blijft iets kleiner.
Ik heb verder geen schooltje in het midden/boven dus vroeg mij af of het dan mogelijk was ivm territorium en ruimte.
Of het badis badis blauwbaarsje? Maar die zit niet echt bovenin toch? Wil geen problemen met mijn pauwoogjes.

Sewelia's horen eigenlijk niet in een gezelschapsbak meer in een hillstream biotoop. het gaat opzich wel maar het is eigenlijk een kwelling voor deze beestjes.

Hij is mij verkocht als beaufortia leveretti,
Maar ik vond hem zelf meer op de sewella lijken omdat hij ook strepen heeft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan