Wat is er nieuw

Rustig starten met een aquarium, tips gevraagd.

Muiterz

Well-known member
Lid geworden
3 september 2009
Na lang overwegen de knoop doorgehakt, ik ga weer een aquarium starten :D.

20 jaar verschillende aquariums gehad (noem mij geen expert, maar beginnner soort van) wil ik het goed aanpakken.
Ik ga voor de Volga 350 inc meubel.

Over 2 weken ben ik een week vrij dus zou ik mooi tijd hebben om eea op te zetten. Ik wil het niet gehaast doen (en uiteraard goed laten indraaien). Wbt planning:

- Woensdag het aquarium bestellen inc meubel.
- Meubel asap laten bezorgen zodat ik hem alvast kan bouwen en neerzetten.
- Aquarium laten bezorgen en plaatsen.

Wat is dan handig?

- Bodem en voedingsbodem (is dan aan te bevelen? Las wisselende verhalen)
- planten erin
- wachten.

Of moet ik gelijk meer planten alvast erin doen?

Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Wat leuk dat je er weer mee gaat starten!
Om te beginnen vast heel veel plezier gewenst met het hele proces! Mooi formaat aquarium ook.

Ga je het interne filter gebruiken?
Heb afgelopen week een juwel intern filter uit een draaiend aquarium gehaald. Als je zoiets van plan bent, het is makkelijker om dat in een leeg aquarium te doen ;).

Wat is dan handig?

- Bodem en voedingsbodem (is dan aan te bevelen? Las wisselende verhalen)
- planten erin
- wachten.

Of moet ik gelijk meer planten alvast erin doen?
Over voedingsbodems weet ik niets. Maar ik weet wel dat als je vissen wilt plaatsen die in de bodem wroeten, je er verstandig aan doet om je bodemkeuze er op aan te passen.

Dat geldt eigenlijk voor al je inrichtingsoverwegingen denk ik.
Er zijn twee manieren om het aan te vliegen; je maakt een scape en zet bewoners in die je scape ondersteunen. Of je kiest bewoners, en maakt een scape die je bewoners ondersteunt.
Die twee verschillende uitvoeringen zullen ook weer een aangepaste opstartvariant hebben.

Ik denk dat het er op neer komt dat je eerst moet weten wat je met de bak wilt doen, omdat dat invloed heeft op de basis en de route naar je doel.
Dat begint bij de techniek die je hebt, die levert een x aantal mogelijkheden, daar binnen kun je keuzes maken (visbestand naar filtercapaciteit en bakmaat, plantenkeus met wel of geen co2).
Dat zou ik zelf eerst helder willen hebben, en dan zou ik een paar verschillende plannetjes maken, visjes gaan kijken, me over de vissen die me aanspreken inlezen, en dan keuzes maken wat betreft inrichting.
Of, als je de scape belangrijker vind, me flink gaan inlezen over aquariumplanten, wat ze nodig hebben, en welke aquariumbewoners daar aan bijdragen.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Veel succes gewenst!

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
56
Ik zou zeggen richt hem helemaal in met planten en laat hem dan 4 weken indraaien. Ik zou geen voedingsbodem gebruiken maar bv voedingscapsules bij de wortels.
De eerste paar weken kun je wekelijks een snufje voer toevoegen om de bacterien te helpen.
Veel succes alvast.

Bovenaan