Rustig starten met een aquarium, tips gevraagd.


Muiterz

Well-known member
Lid geworden
3 september 2009
Berichten
47
Na lang overwegen de knoop doorgehakt, ik ga weer een aquarium starten :D.

20 jaar verschillende aquariums gehad (noem mij geen expert, maar beginnner soort van) wil ik het goed aanpakken.
Ik ga voor de Volga 350 inc meubel.

Over 2 weken ben ik een week vrij dus zou ik mooi tijd hebben om eea op te zetten. Ik wil het niet gehaast doen (en uiteraard goed laten indraaien). Wbt planning:

- Woensdag het aquarium bestellen inc meubel.
- Meubel asap laten bezorgen zodat ik hem alvast kan bouwen en neerzetten.
- Aquarium laten bezorgen en plaatsen.

Wat is dan handig?

- Bodem en voedingsbodem (is dan aan te bevelen? Las wisselende verhalen)
- planten erin
- wachten.

Of moet ik gelijk meer planten alvast erin doen?
 
Wat leuk dat je er weer mee gaat starten!
Om te beginnen vast heel veel plezier gewenst met het hele proces! Mooi formaat aquarium ook.

Ga je het interne filter gebruiken?
Heb afgelopen week een juwel intern filter uit een draaiend aquarium gehaald. Als je zoiets van plan bent, het is makkelijker om dat in een leeg aquarium te doen ;).

Wat is dan handig?

- Bodem en voedingsbodem (is dan aan te bevelen? Las wisselende verhalen)
- planten erin
- wachten.

Of moet ik gelijk meer planten alvast erin doen?
Over voedingsbodems weet ik niets. Maar ik weet wel dat als je vissen wilt plaatsen die in de bodem wroeten, je er verstandig aan doet om je bodemkeuze er op aan te passen.

Dat geldt eigenlijk voor al je inrichtingsoverwegingen denk ik.
Er zijn twee manieren om het aan te vliegen; je maakt een scape en zet bewoners in die je scape ondersteunen. Of je kiest bewoners, en maakt een scape die je bewoners ondersteunt.
Die twee verschillende uitvoeringen zullen ook weer een aangepaste opstartvariant hebben.

Ik denk dat het er op neer komt dat je eerst moet weten wat je met de bak wilt doen, omdat dat invloed heeft op de basis en de route naar je doel.
Dat begint bij de techniek die je hebt, die levert een x aantal mogelijkheden, daar binnen kun je keuzes maken (visbestand naar filtercapaciteit en bakmaat, plantenkeus met wel of geen co2).
Dat zou ik zelf eerst helder willen hebben, en dan zou ik een paar verschillende plannetjes maken, visjes gaan kijken, me over de vissen die me aanspreken inlezen, en dan keuzes maken wat betreft inrichting.
Of, als je de scape belangrijker vind, me flink gaan inlezen over aquariumplanten, wat ze nodig hebben, en welke aquariumbewoners daar aan bijdragen.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Veel succes gewenst!
 
Ik zou zeggen richt hem helemaal in met planten en laat hem dan 4 weken indraaien. Ik zou geen voedingsbodem gebruiken maar bv voedingscapsules bij de wortels.
De eerste paar weken kun je wekelijks een snufje voer toevoegen om de bacterien te helpen.
Veel succes alvast.
 
Hoi, hoe staat het er inmiddels voor?
Wil je bodemvissen? Sommige willen heel erg graag zand. Met kleibolletjes erin hebben de planten toch voeding.
Tevens zou ik alvast nadenken over je achterwand. Verf je m zwart of bouw je er iets in? Of een zelfgemaakte LED-achterwand (@Daniel 82 heeft dat volgens mij)? Handiger om te doen voor er water in komt.
En mocht ik niet al te laat zijn: zet de bak op een slimme plek, niet in het zonlicht bijv! Dan heb je eindeloos last van algen.
Succes,
 
En een testsetje voor je nitraatcyclus, kan zeker handig zijn bij het indraaien. Je kunt het evt ook gewoon t.z.t. bij de winkel laten testen. Planten gewoon gelijk erin zetten.

Gr
Stefan
 
Even een update :)

Di heb ik het aquarium ontvangen. Ondertussen 3 dagen verder.

Ik heb zwart folie aan de achterkant laten plakken. Ik heb licht-zwart grind nu in het aquarium, Erg mooi! Ik denk iets van 32 planten (potjes zonder pot enz natuurlijk), dus hij is lekker vol :). Spiderwood heb ik vandaag gekocht 2x XL en dat laat ik zinken. 1 in een bak en 1 in het aquarium zelf. Zal wel een tijd duren helaas. Verder nog 6 stenen gekocht (die geen kalk enz afgeven). En een CO2 set gekocht een aangesloten..

Volgens de verkoper kan ik al over 2 wk de eerste vissen erin doen. Niet gelijk veel maar het schijn te kunnen volgens hem. Lijkt mij erg snel.

Ik heb geen voedingsbodem maar wel voedingcapsules in de grond gestopt op diverse plekken.\

ohja ik heb ook inwerkspul met baterien erin gezet plus anti chloor middel.

Verder heb ik een systeem gebouwd zodat ik snel de pomp uit het meubel kan 'rollen'

Erg leuk allemaal.
 
Zelf zou ik pas na 4 weken bewoners gaan toevoegen want pas in de derde week gaan je waterwaardes veranderen die dan daarna stabiliseren
 
Zelf zou ik pas na 4 weken bewoners gaan toevoegen want pas in de derde week gaan je waterwaardes veranderen die dan daarna stabiliseren
ja leek mij ook, maar een paar vissen zou al na 2 weken kunnen en goed zijn voor de planten?
 
Altijd leuk een nieuw aquarium starten.

Vergeet niet te vervuilen zodat bacties gaan vermeerderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Bacterien hebben vervuiling (eten) nodig om te vermeerderen. Snufje voer doen de meeste. Salmiak is ook een optie maar ik meen niet icm planten.
 
ja leek mij ook, maar een paar vissen zou al na 2 weken kunnen en goed zijn voor de planten?
Het hangt sterk af van hoe hoog de eventuele nitriet-piek gaat zal zijn, welke vissen je toevoegt en hoeveel.
De nitriet-piek kun je op verschillende manier beïnvloeden en de ene soort vis kan beter tegen nitriet dan de andere (uiteraard is nitriet nooit goed voor vissen).

Aangezien in de titel van het topic "rustig" staat, zou ik in dit geval 4-6 weken wachten, voordat je vissen toevoegt. Mocht je 'gravers' erin willen doen, dan zijn de plantjes ook al mooi geworteld.
 
Laatst bewerkt:
2 weken lijkt mij ook krap. Ik meet altijd en bij mij duurt het altijd minimaal 3 weken voordat de nitriet weg is bij het indraaien. Met wat voer en tussentijds niet verversen draai je volgens mij het snelste in. Opdat je bak qua stikstofcyclus ingedraaid is kun je een waterverversing doen en de 1e vis toevoegen.

Gr
Stefan
 
Mee eens, 2 wkn is te snel. De verkoper is te optimistisch over zijn startcultuur uit het flesje. Misschien zal hij in sommige gevallen gelijk hebben, maar misschien ook niet, en dan heb je dode vissen. Bij mij duurde het een maand, maar ik had een gekke eigen methode gebruikt (salmiak i.c.m. planten).

Waar je ook aan moet denken trouwens is dat je niet start met algeneters zoals otocinclus. Die eten namelijk geen alg, maar de biofilm (bacterielaag) op de alg. En dat heb je pas na 7 mnd. Ook die fout kan je dode vissen opleveren.

Visbestand inderdaad in delen toevoegen, zodat de bacterie-capaciteit mee kan groeien met de organische belasting.
 

Terug
Bovenaan