Wat is er nieuw

RVS/aluminium in aquarium

anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het opzetten van een nieuw project, waarbij ik een dubbele bodem ga creëren in mijn aquarium. Nu heb ik hiervoor roosters nodig aan beide kanten van de dubbele bodem, waar het water doorheen kan gaan. Nu heb ik de perfecte oplossing gevonden, namelijk geperforeerde platen. Deze zijn in aluminium, staal en RVS te verkrijgen. Nu lijkt mij staal geen slim idee, maar zou aluminium of RVS (aisi 304) een optie kunnen zijn? Ik zie wel vaker lilypipes voorkomen die van aluminium zijn. Heeft aluminium of RVS een invloed op de waterwaarde?

Groetjes,
Anke

lily pipes zijn normaal van rvs , aluminium gaat oxyderen en dat lijkt mij niet bevorderlijk voor je bewoners

lily pipes zijn normaal van rvs , aluminium gaat oxyderen en dat lijkt mij niet bevorderlijk voor je bewoners
Ohja, zie het nu ook. Had even in mijn hoofd dat het aluminium was. Maar hoe gedraagt RVS zich in aquariumwater?

Geanodiseerd ALU kan zeker gebruikt worden in een zoetwateraquarium.

In zout water moet je zelfs speciaal RVS gebruiken.

En een valse bodem maken van de zogeheten eggcrate? Dat is gewoon plastic en volgens mij ook goed te gebruiken icm hor

En een valse bodem maken van de zogeheten eggcrate? Dat is gewoon plastic en volgens mij ook goed te gebruiken icm hor
De bodem wordt van plexiglas. Maar aan de zijkanten komt er een rooster waar het water doorheen gaat. Dat ligt ook in het zicht, dus wil wel graag dat het strak is. En vond het aluminium/rvs er wel strak uit zien.

Zelf zou ik zeggen, pak RVS, dat gebruik ik zelf ook als roosters in de bioloog.

Wat bedoel je met speciaal want ik heb slechte ervaringen met een slangenklem van RVS in zoutwater.
Dat zullen dan gechromeerde geweest zijn, of de laagste legeringen.
RVS bestaat in tal van legeringen, en er zijn er enkele die ook zoutwater kunnen weerstaan, maar niet toevallig de duurste want dan moet er meer chroom in zitten.

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het opzetten van een nieuw project, waarbij ik een dubbele bodem ga creëren in mijn aquarium. Nu heb ik hiervoor roosters nodig aan beide kanten van de dubbele bodem, waar het water doorheen kan gaan. Nu heb ik de perfecte oplossing gevonden, namelijk geperforeerde platen. Deze zijn in aluminium, staal en RVS te verkrijgen. Nu lijkt mij staal geen slim idee, maar zou aluminium of RVS (aisi 304) een optie kunnen zijn? Ik zie wel vaker lilypipes voorkomen die van aluminium zijn. Heeft aluminium of RVS een invloed op de waterwaarde?

Groetjes,
Anke
Gebruik bij aluminium tenminste geanodiseerd aluminium. Maar ik denk dat RVS, let wel op de kwaliteit, beter is.

RVS 304 kan gewoon gebruikt worden in een zoetwater aquarium... Dit is kwalitatief meer dan voldoende beschermend

Rvs 304 kan Opzich wel, met de tijd kan het alleen alsnog gaan oxideren.
Maar als je de bodem van plexiglas gaat maken, waarom dan ook niet de roosters?

Rvs/inox is en blijft neutraal.
In de zeewater wereld type 316.
Aluminium geeft altijd schadelijke stoffen af...dus nooit te gebruiken in een bak.
Kunststoffen kunnen wanneer er geen weekmakers gebruikt werden.

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb een offerte uitstaan bij iemand die misschien een rooster van plexiglas kan maken. Maar mocht of te duur zijn of niet kunnen dan ga ik naar de RVS roosters kijken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan