Saggitaria subulata meerdere soorten?


Drup

Well-known member
Lid geworden
16 mei 2021
Berichten
802
Bij verschillende sites waar aquariumplanten verkocht worden geeft men voor Saggitaria subulata een hoogte aan van ongeveer 3 tot 15cm. Bedoelt men dan de lengte bij aanschaf of de lengte/hoogte die je mag verwachten wat de plant gaat worden?

Ik ging altijd uit van het laatste, maar opnieuw is onze Saggitaria subulata veel hoger. Met een ruwe schatting zeg ik dat de bladeren hier zeker 50 tot 60cm zijn. Ons aquarium is 45cm hoog, en de bladeren drijven over ongeveer 20 a 25cm aan het oppervlak.

De plant bloeit hier nu overigens voor het eerst.
Leuk om te zien vinden we.
IMG-20230320-WA0012.jpg
IMG-20230320-WA0013.jpg
PXL_20230320_200604620.jpg
 
Zover ik weet bedoeld men in de lfs de hoogte die de plant kan bereiken. Je hebt ook de Terres nog als soort in die familie en wellicht wel meer daar ik heb hem ook gehad en boven de 20cm kreeg ik hem niet.
 
Zover ik weet bedoeld men in de lfs de hoogte die de plant kan bereiken. Je hebt ook de Terres nog als soort in die familie en wellicht wel meer daar ik heb hem ook gehad en boven de 20cm kreeg ik hem niet.

Je ziet het op de foto's. Dan hebben wij blijkbaar voor de 2e keer Sagittaria subulata met een identiteitscrisis :)

Blijkbaar komt het door iets in de lucht hier. We hebben eerder ook al vallisneria spriralis gehad die zo'n 40 tot 50cm hoorde te worden, maar die met gemak de anderhalve meter en meer haalde.

Het scheelt, ik vind het wel een leuk gezicht, zo'n pluk van die lange slierten door de bak heen :)
 
Dwergsagittaria past zich aan op het lichtniveau in het aquarium. Hoe hoger de lichtintensiteit, hoe lager hij blijft. Maar zo hoog als hier wordt hij nooit. Ik heb bij uitzondering exemplaren van ongeveer 25cm gezien.
Dwergpijlkruid (Dat is de Neerlandse benaming) heeft vrij stugge bladeren, die lang niet zo wimpelachtig zijn als afgebeeld. Ik denk dus net als de anderen dat het hier om iets anders zal gaan.
 
Sagittaria subdulata kan inderdaad hoog worden, dat heb ik bij mij ook gezien.
 
Dwergsagittaria past zich aan op het lichtniveau in het aquarium. Hoe hoger de lichtintensiteit, hoe lager hij blijft. Maar zo hoog als hier wordt hij nooit. Ik heb bij uitzondering exemplaren van ongeveer 25cm gezien.
Dwergpijlkruid (Dat is de Neerlandse benaming) heeft vrij stugge bladeren, die lang niet zo wimpelachtig zijn als afgebeeld. Ik denk dus net als de anderen dat het hier om iets anders zal gaan.

Grappig dat je de Nederlandse naam noemt. Daar ben ik op gaan zoeken, en dan kom ik in combinatie met Sagittaria subulata ineens wel terecht bij planten die tot 50cm lange bladeren kunnen krijgen, en die op de foto erg lijken op die van ons.

Het lijkt er dus op dat het wel degelijk deze plant kan zijn.

Het wimpelachtige zag je misschien in de laatste foto? Dat zijn alleen de aparte stelen waaraan de bloempjes zitten.
 
Ja ik lees bij de eerste foto dat het een Sabulata variant is en die wordt wellicht langer dan de gewone Sagittaria Sabulata. Van die variatie heb ik nog nooit gehoord.
Staat ook bij dat ie 40cm hoog kan worden.
 
Ja ik lees bij de eerste foto dat het een Sabulata variant is en die wordt wellicht langer dan de gewone Sagittaria Sabulata. Van die variatie heb ik nog nooit gehoord.
Staat ook bij dat ie 40cm hoog kan worden.

Bij het laatste plaatje, zonder plaatje duhh, staat dat hij 50cm kan worden. En gewoon Sagittaria subulata. Maarja, blijkbaar verschillende soorten. We hebben deze eerder besteld, lang geleden, bij dezelfde zaak en op zich heb ik geen reden te twijfelen aan wat ze zeggen. Vooral niet nu ik zie dat het inderdaad best wat hoger kan worden.
 
Als je dit soort planten wilt snoeien, moet je dan het hele blad verwijderen of kun je het ook knippen zoals gras?
 
Als je dit soort planten wilt snoeien, moet je dan het hele blad verwijderen of kun je het ook knippen zoals gras?
Wij snoeien ze alleen in de breedte. We knippen de uitlopers door waar we het niet willen en trekken het losse eind voorzichtig uit de bodem. In de lengte snoeien kan, maar als je het wil knippen onder het wateroppervlak is het meestal niet zo'n mooi gezicht vind ik, tenminste niet wanneer je de hele bos knipt.
Als een blad niet meer mooi is kan je het hele blad weghalen.
 

Terug
Bovenaan