Wat is er nieuw

Sagittaria subulata

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lido
  • Startdatum Startdatum
L

Lido

Guest
Hoi,

Woensdag had ik een potje Sagittaria subulata gekocht omdat ik een
voorgrondplantje zocht en eerst eens wilde kijken hoe deze het doet in mijn
aquarium.

Plantje ziet er nu wat zwakjes uit. Paar blaadjes beginnen wat geel en bruinig/doorzichtig te worden (geen last van algen).

Plantje krijgt veel licht. Voeg dagelijks EasyCarbo toe, 2x in de week plantenvoeding en terracaps.
Temp: 25
PH: 6,8
KH: 6
GH: 8
NO3: 10
NO2: 0
(aquarium draait nu een week)

Zijn er mensen die dezelfde ervaringen hier mee gehad hebben en/of tips hoe het plantje mooi en gezond te krijgen?

Mijn andere plantjes doen het overigens prima en groeien elke dag. (klimop, cambomba, echinodorus, sterrenkruid en ludwigia(begint mooi rood te worden))

Op de foto ziet het plantje er super groen en gezond uit. Beetje misleidend, dus heeft denk ik niet veel zin om deze te posten 🙂

Ik heb de plant in mijn grote bakken waar ik de EI toepas en ook in de garnalenbakjes met erg weinig licht en waarbij ik niks toevoeg.
In beide bakjes doen de planten het prima.
Ik denk dat de plant even moet aanslaan in je bak.
het is een plant die niet veeleisend is.

Is deze plant niet nog midden in de overgang emers - submers? Oftewel: geef hem de tijd, hij moet nog aanslaan.

En die foto misleidend? Neen dus, gezien bovenstaande.

~ Ivo

heb eens even snel gezocht en het is een moerasplant
kans is dus groot dat deze bovenwater gekweekt worden
nu moet de plant zich aanpassen aan een leven onderwater
en dat heeft zijn tijd nodig
eerst sterven de huidige bladeren af
deze worden dan vervanen door bladeren die wel onderwater kunnen overleven

Ik wist niet eens dat het een moerasplantje was. Ik heb nog nooit de ervaring gehad dat ze eerst afsterven maar dan heb ik misschien geluk gehad.
Met deze wetenschap is de oorzaak wel duidelijk denk ik.

Is een sterk plantje groeit onder veel verschillende omstandigheden. Moerasplant afkomstig uit Zuid-Amerika.
Vermeerdering via uitlopers. In de handel weinig verkrijgbaar en vaak bovenwater gekweekt.
Bovenwatercultuur loopt met 2 a 3 weken onderwater vlot achteruit, de blaadjes functioneren niet onderwater en worden afgestoten. Als het plantje in de winkel al een week in de bak heeft gestaan dan zit je nu aan het begin van dat proces.

Wat je kan doen is een toverbal( een simpel klei bolletje waar sporeelementen aan zijn toegevoegd) onder zijn wortels.
Je kan ze kant en klaar kopen, de witte klei ballen lekker latens taan, doen niet zoveel, maar Dennerle tabs kosten geld maar zijn zeer goed. Gewone vissers klei in een rubber ijscoblokjes bak poeder er in afvullen met wat Ferro en Profito in de vriezer en je hebt toverballen.

Rustig uitdrukken gaat makkelijk vanwege het rubber.te koop bij Blokker.

Toevoegen bij de planten die het nodig hebben.

jessicapilon zei:
Ik heb nog nooit de ervaring gehad dat ze eerst afsterven maar dan heb ik misschien geluk gehad.

Geen geluk, jij hebt genoeg CO2 en andere voedingsstoffen.

Lido zei:
Plantje krijgt veel licht. Voeg dagelijks EasyCarbo toe

Als je dit plantje op een plaats zet met wat minder licht, kleurt die meestal wat donkerder.
Met Carbo is ook niet elke plant blij.

jessicapilon zei:
Ik heb nog nooit de ervaring gehad dat ze eerst afsterven maar dan heb ik misschien geluk gehad.
Of je hebt planten gehad die al aan het submerse aangepast waren. Wist je dan niet, dan inderdaad ook een factor geluk. Ik ken mensen die altijd eerst proberen via anderen aan planten te komen, alvorens nog emerse exemplaren via de webshops aan te schaffen. De reden moge duidelijk zijn.

~ Ivo

Tja ik heb de plantjes destijds via internet gekocht bij waarschijnlijk APO.
Ik heb ze al jaren erin staan en ze doen het prima.
Omdat ze het prima deden wist ik waarschijnlijk dus ook niet dat dit moerasplantjes waren.

Ik kan ook echt een pietlut zijn met de aquaria hoor. Net als dat ik een hekel heb aan algen heb ik net zo goed een hekel aan dat aanpassen van planten van emers naar submers.
Maar ja vaak ontkom je daar niet aan.
Ik wil graag direct een leuke en mooie plant erin zetten die aanslaat zonder eerst te verpieteren 🙄.

Daarom koop ik ook vaak de plantjes via andere leden.

Mascha&Ivo zei:
jessicapilon zei:
Of je hebt planten gehad die al aan het submerse aangepast waren. Wist je dan niet, dan inderdaad ook een factor geluk. Ik ken mensen die altijd eerst proberen via anderen aan planten te komen, alvorens nog emerse exemplaren via de webshops aan te schaffen. De reden moge duidelijk zijn.

~ Ivo

Niet te snel oordelen:

Er zijn ook webshops die werken vanuit de hobbybeleving waar het assortiment grotendeels bestaat uit het onderwater gekweekte soorten.

Daarnaast vind ik het een sport om uit te vinden aan welke voorwaarden mijn aquaria moeten voldoen om een bepaalde plant te laten groeien, verdiepen in de hobby door veel te lezen in bijvoorbeeld de WAP krant, Het aquarium, Aquariumwereld, Datz Amazone, Aquaplanta en de echo van de Zilverhaai.

Dat was geen oordeel over wat webshops in zijn algemeenheid of uitsluitend leveren, maar een constatering van de voorkeur van sommige personen. Dat was althans mijn bedoeling.

Maargoed, als jij kunt vertellen bij welke webshops er reeds submerse Echinodorussen (ik noem even wat) worden geleverd hoor ik dat heel graag 🙂

~ Ivo

Ivo wat ik ermee wilde aanhalen dat de tekst die je schrijft ook door anderen gelezen wordt en wellicht filteren zij het niet. Dan worden de goede mee geschoren.

Ik heb diverse echinodorussen op kweek staan onderwater. E.Bleheri, Argentinus, Rose, Osirus, Schuterli, Tennelus, Major. Ja ik verkoop ze maar kan echt genieten als ik een plant zich ziet omvormen en/of jonge scheuten gaan geven.
Bij is het de uitdaging dat de planten wel aanslaan en gaan groeien daar besteed ik veel tijd en aandacht aan.

Na de zomer bereid ik de soorten waarschijnlijk nog wel wat uit. met Red flame en Hildebrand beetje afhankelijk of de ruimte overblijft.

Ben je een keer in de buurt kom gerust op de koffie.

Onlangs met twee leden van een andere aquariumvereniging in de schuur een uur staan aquaouwehoeren( kletsen) waarbij mijn vrouw koffie kwam brengen, onder het mom van ja jullie kwamen niet naar binnen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan