Samenstelling 60x30x30


[SUP]m[/SUP]
Ik zal straks als mijn moeder thuiskomt nog eens vragen. Ze zei dat ze niet wilde dat er een aquarium op mn kamer kwam, nou, misschien mag het in de living dan wel.
Haha, ik moet bij je berichtjes echt aan mijn jongere zelf denken. Als 16-jarige mocht ik ook geen aquarium kopen van mijn ouders. Natuurlijk deed ik dat toen wel maar dan stiekem. Na een half jaartje was ik het eigenlijk alweer zat maar ik was te koppig om hem toen weer weg te doen. Uiteindelijk raakte ik toch wel gehecht aan de visjes en steeds als mijn bestand bijna uitgestorven was kreeg ik van iemand weer een visje. Ik vind het goed dat je dit zo met je ouders overlegt, en wie weet is er in de woonkamer een mooiere plek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Hier was ik ook al voorbij gekomen, ze zijn prachtig en passen inderdaad goed in mijn biotoop. Alleen heb ik ergens gelezen dat ze alleen levend voer accepteren, en daar weet ik helemaal niets van. Ik zal wat meer opzoeken, en als het levend voer haalbaar is, wordt dat zeker een bewoner van het aquarium. Hier heb ik nog steeds wat moeite om moederlief te overtuigen. Ze blijft stug volhouden dat aquariums stinken als de dood, waarschijnlijk omdat de LFS niet echt aangenaam is voor het reukorgaan (om het licht uit te drukken). Qua drijfplanten neig ik vooral naar kikkerbeet, ik ben niet zo'n fan van die lange wortels die, zeker met mijn formaat bakje, bijna tot de bodem komen.
Heb zelf ook bengaaltjes in een 60cm gehad, aten gewoon prima met de pot mee, en ook geen negatieve ervaring met een 3tal mannetjes op naar ik meen iets van 5/6 vrouw. (wel verstandig de zichtlijnen wat te breken)
 
[SUP]m[/SUP]

Haha, ik moet bij je berichtjes echt aan mijn jongere zelf denken. Als 16-jarige mocht ik ook geen aquarium kopen van mijn ouders. Natuurlijk deed ik dat toen wel maar dan stiekem. Na een half jaartje was ik het eigenlijk alweer zat maar ik was te koppig om hem toen weer weg te doen. Uiteindelijk raakte ik toch wel gehecht aan de visjes en steeds als mijn bestand bijna uitgestorven was kreeg ik van iemand weer een visje. Ik vind het goed dat je dit zo met je ouders overlegt, en wie weet is er in de woonkamer een mooiere plek.
Ik denk dat m'n moeder vooral bang is dat ik niet omkijk naar het ding en de visjes verwaarloos. Als ik lang genoeg volhoud dan mag het vgm wel. Ik ben ook aan het overleggen met mn vader, die ziet het wel zitten.
 
Misschien kun je het onderhoud samen met je vader doen?
Ik denk dat hij het geen probleem zou vinden. Van wat ik begrijp is dit al het onderhoud: vissen 2x/dag voeren, 1x/week 30% water verversen, 1x/2 weken filter uitkuisen, en bodem hevelen samen met water verversen. Mis ik iets?
 
Je kunt ook voor een dichte bak gaan, zoals de Juwel Primo 60 (al weet ik daar de ervaringen niet zo mee). Maar dan heb je geen last van geur.
 
Je kunt ook voor een dichte bak gaan, zoals de Juwel Primo 60 (al weet ik daar de ervaringen niet zo mee). Maar dan heb je geen last van geur.
Er zit een lichtkap om het aquarium dat ik heb gevonden. Zwarte kunststof volgens mij.
 
Ik heb aan mn ouders laten zien wat ik allemaal zou kunnen doen met het aquarium, en ze vonden de neolamprologus multifasciatus wel leuk. Ik weet niet echt of ze in mn bak kunnen, maar ik vind ze wel geweldig interessant.
 
Goed bezig Daan, je gaat bedachtzaam te werk. Leuke verhalen ook, ik leef helemaal mee en hoop dat je moeder het zal goedkeuren.

Mijn grootste tip voor jou zou zijn (maar dat had je zelf ook al bedacht): hou het voor je eerste aquarium simpel. Het wordt namelijk vanzelf lastiger. Dus geen veeleisende planten, geen fragiele vissen. Als je planten het goed doen, heb je minder last van algen. In de vensterbank lijkt mij ook niet handig.

Volgens mij kan je aardig goed googlen, maar wellicht helpt dit plaatje van Cornelius (op basis van plantenkweker tropica.com je op weg met het vinden van makkelijke planten.
En deze database is ook heel handig: https://dennerle.com/nl/service/plantendatabase
 

Bijlagen

  • plantenlijst.jpg
    plantenlijst.jpg
    151.8 KB · Weergaven: 57
De verlichting is een enkele tl-balk.
Geen LED dus? Dan zal je waarschijnlijk niet heel sterk licht hebben.
Ik heb hier een (incompleet) lijstje met planten die weinig licht nodig hebben, waarbij de dik gedrukte het minste nodig hebben.

Ik heb bij mij de amazone kikkerbeet / limnobium net weggedaan omdat ik die lelijke wortels zat was. De hydrocleys heb ik als vervanger geplant, geen idee nog of die geschikt is, maar het is wel een coole.

Cryptocoryne willisii of wendtii
Anubias nana / mini
Heteranthera zosterfolia
elodea (waterpest)
Ludwigia repens
eleocharis montevidensis
vallisneria nana
Limnobium laevigatum
java mos
cryptocoryne balansae/crispatula
Sagittaria subulata
Bucephalandra
Microsorum / javavaren
Hydrocleys nymphoides
 

Terug
Bovenaan