Wat is er nieuw

Samenstelling bestand

• Onderwerp starter Onderwerp starter Witje
  • Startdatum Startdatum
W

Witje

Guest
Hoi,

ik hoor graag wat meningen over mijn bestand, dat ik op papier, heb samengesteld.
mijn gedachten gaan uit naar Apisto Alacrina; harem
met daar bij Taeniacara candidi; harem
en ter aan aanvulling een schooltje zwarte Fantoomzalm en/of
een schooltje Roodkopzalm.
Waarom deze keuze? Qua grootte, watertype en gedrag passen ze bij elkaar, volgens de gegevens die ik heb. En uiteraard omdat ik het mooie vissen vind.
De bak is 120*55*40 en de inrichting wordt uiteraard aangepast aan de behoefte van de vissen.

Ben benieuwd naar de reacties.

Groetjes
Reint

leuk bestandje, mits het te verkrijgen is.

Zou wel gaan voor 1 soort scholen vis, 2 soortjes word snel te druk, en schoolvorming valt vaak weg met meerdere soorten.

De Alacrina schijnt wel wat zeldzaam te zijn en de Taeniacara een moeilijke beginnersvis.

Qua watertype past het inderdaad bij elkaar, maar ga je dat watertype ook nabootsen?
Dus zeer zacht, enigszins zuur, maar vooral ook bijzonder schoon water.
Zul je veel meer plezier hebben van de -toch best prijzige- Taeniacara en de Apistogramma's.

Tja, watertype ga ik proberen. Was al van plan om in ieder geval eerst de omstandigheden in orde te hebben en dan pas de vissen te plaatsen. Kan dus enige weken tussen zitten. Wat betreft de vissen kan ik natuurlijk altijd nog veranderen. Het is gelukkig nog maar een gedachte, op papier, kan er dus nog mee :juggle:. Ik was er ook al een beetje bang voor de schooltjes te veel zou zijn.
Dank alvast voor de reacties. (Y)

groetjes
Reint

Ik heb begrepen dat A. alacrina (sp. rotpunkt) een vrij rustige niet al te felle vis is, die volgens sommige bronnen zelfs in 60cm te kweken is. Ik weet niet of dat goed combineert met de toch wel felle T. candidi.
Ik zou voor een bak met dit formaat eerder kijken of je een groep kan houden van 1 van beide soorten.

Zo te zien heb je een Rio240 (of in ieder geval rond de 240 liter). Met zo'n formaat is best wel wat mogelijk.

Wat Mascha&Ivo zegt, zacht en schoon water blijkt vaak een vereiste zijn om dergelijke vissen gezond te houden. Het verkrijgen van zacht water is ��n ding, maar het zo stabiel mogelijk houden blijkt nog een kunst. Zeker als je zeer zacht en zuur water nastreeft.
Grote schommelingen zal de gezondheid in geen geval goed doen.

De twee vissen die je hebt uitgekozen zijn prachtig,maar gezien de waterwaardes, niet de aller makkelijkste. Of je moet van een uitdaging houden.

Als het je om de kleur gaat, wat vind je van de Apistogramma borelli? Dat vind ik persoonlijk echt ��n van de makkelijkste dwergcichliden. Daar moet je toch wel hele rare dingen voor doen om die om zeep te helpen, is mijn ervaring.
Kan in een harem of 'paartje' gehouden worden.In zo'n grote bak zou je gerust een behoorlijke harem kunnen houden, denk dat 2-3 mannen ook nog wel moet lukken.

Ik heb ze op normaal kraanwater.
Ik verbaas me nog elke dag hoe mooi de borelli's zijn.

Dank je voor de reactie visstisck. Ik heb de ADM ambiance 120, idd � 230 ltr. Ik heb mijn eerste idee al laten varen, mede op advies van vorige reacties. De Apisto. borelli staat ook op mijn lijst vanwege kleur en gemak. Hij zal het waarschijnlijk ook wel worden. Ik denk nu aan 2 mannen met 6 vrouwen. Hebben ze allemaal de ruimte. Daarbij dan nog een school ( max. 10) roodkopzalmen.

Groetjes
Reint

De borellii is een soort uit de niet-voltropische zones van Zuid-Amerika. Wordt geconfronteerd met flinke temperatuurdalingen in winters. Die houd je dus niet continu verwarmd, maar onverwarmd. Dat matcht niet met de roodkopzalmen, die er juist graag warmpjes bij zitten, jaarrond.

Paar scholenvisjes voor bij de borellii:
- Hyphessobrycon amandae (mooie grote school is een fraai gezicht!)
- Aphyocharax rathbuni/nattereri

Dank je voor je reactie.
Vreemd dat er zo verkeerde informatie over de watertemperatuur wordt gegeven. Heb uiteindelijk ook een artikel gevonden op vissenpraat waar jouw verhaal wordt bevestigd.

Groet
Rein

Vroeger schreef men dat bijna elke vis op 24 graden kon en naar waterwaarden keek men amper. Sinds enige jaren wordt gekeken waar de vissen vandaan komen van nature en naar de omstandigheden ter plaatse.

Heel veel van de informatie op internet en in boeken is hopeloos verouderd.

Botia zei:
Vroeger schreef men dat bijna elke vis op 24 graden kon en naar waterwaarden keek men amper. Sinds enige jaren wordt gekeken waar de vissen vandaan komen van nature en naar de omstandigheden ter plaatse.

Heel veel van de informatie op internet en in boeken is hopeloos verouderd.

Daar kom je dus vanzelf achter als je kontakt hebt met een goed forum 😀

Een over het algemeen goede site is seriously fish
deze is veel beter bij gehouden dan de meeste sites al is ook hier niet alle info correct dus navragen is altijd slim 🙂

Dravik2 zei:
deze is veel beter bij gehouden dan de meeste sites al is ook hier niet alle info correct dus navragen is altijd slim 🙂
Daarom heb ik jouw een berichtje gestuurd met vragen

Witje zei:
Dravik2 zei:
Daarom heb ik jouw een berichtje gestuurd met vragen

Als je snel en volledig antwoord wilt op je vragen kan je die toch beter gewoon in het algemene forum stellen volgens mij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan