Wat is er nieuw

Samenstelling JUWEL Rekord 800 voor startende aquariaan

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gio85
  • Startdatum Startdatum
G

Gio85

Guest
Dag allemaal,

Hierbij mijn eerste topic op dit forum 🙂
Voor de samenstelling van mijn nog te bepalen visbestand ben ik hier volgens mij op een prima plek.

Ben een starter met aquaria maar zeer fanatiek en gewillig om er veel over te leren.
Zodoende ben ik ook bezig met een eigen achterwand (allicht dat ik dit ook nog eens een keer plaats). Bedoeling van dit aquaria is een mooi beginnend aquaria die tevens in de woonkamer wordt geplaatst voor alles en iedereen om van te genieten en te bekijken. Wil uiteindelijk meerdere bakken gaan proberen waarbij ik meer ga toespitsen op specifieke biotopen. Maar goed, eerst maar eens de basis goed onder de vingers krijgen.

Maar in alle overweldiging van vissen, informatie en keuzes ben ik lang bezig geweest naar het zoeken van een kloppend en passend eerste visbestand.

Dus hierbij mijn eerste probeersel. De kenners zien waarschijnlijk meteen dat het gaat om een gezelsschap bestand:

Aquarium is een Juwel Rekord 800 - 110 liter

Bovenlaag - Colisa Lalia of Colisa Chuna (ergens tussen 3 a 4 stuks, waarvan 1 mannetje rest vrouwtje)
Middenlaag - Kardinaal of Neon Tetra's (ergens rond de 10 a 12 stuks)
Onderlaag - Corydoras Panda of Julii (ergens rond de 5 a 6 stuks)

Nu ben ik natuurlijk benieuwd of dit alles goed samengaat en of het niet teveel is. Tevens ben ik ook erg benieuwd of het bijvoorbeeld mogelijk is om Corydoras Panda en Julii samen te nemen?!

En als algen etertje was ik benieuwd of in dit bestand vuurgarnalen passen. Zo ja, hoe veel??

Goed... ik ben erg benieuwd naar de reacties / tips / etc. voor al deze vragen zodat ik hopelijk het bestand snel kan aanschaffen.

M(zeer)vg,

Gio

P.S. Kan ik hier ook vragen stellen omtrendt plantenkeuze?

Welkom Gio.
Ik kan niet op al je vragen antwoord geven maar wel een paar.
De Corydora julii is zo goed als niet te krijgen en is het bijna altijd de Corydora trilineatus die ze onder de naam julii verkopen.
Vuurgarnalen passen altijd wel eigenlijk en omdat ze zo klein zijn hoef je eigenlijk geen rekening te houden met hun aantallen.
Is wel zo dat de meeste vissen ze wel een lekker hapje vinden dus zorg voor genoeg verstopplekjes en probeer ze als eerste in je bak te zetten.

Is eigenlijk maar antwoord op 1 vraag zie ik nu... 😉

Seabait zei:
Welkom Gio.
Ik kan niet op al je vragen antwoord geven maar wel een paar.
De Corydora julii is zo goed als niet te krijgen en is het bijna altijd de Corydora trilineatus die ze onder de naam julii verkopen.
Vuurgarnalen passen altijd wel eigenlijk en omdat ze zo klein zijn hoef je eigenlijk geen rekening te houden met hun aantallen.
Is wel zo dat de meeste vissen ze wel een lekker hapje vinden dus zorg voor genoeg verstopplekjes en probeer ze als eerste in je bak te zetten.

Is eigenlijk maar antwoord op 1 vraag zie ik nu... 😉

Haha geen punt hoor 😉 Ben blij dat je snel reageerde. Ik zal eens navragen over de verkrijgbaarheid van de Julii inderdaad. Is de trilineatus heel veel anders in eisen eigenlijk?

Las tevens al dat het handig is om garnalen ergens rond 1-2de week in te zetten tijdens opstart aquarium... zodoende wordt alg al aangepakt in helpende wijze toch?

Botia zei:

Hey top tip! Neig nu al te gaan voor de Chuna als ik dat zo lees :O
Wat betreft inrichting... op dit moment ben ik bezig met een soort van half open 3d Achtergrond (zie voorbeeld):
p1050833-jpg.jpg

Daarbij maak ik ook nog wat stenen met soort van grotjes / inkepingen erbij
Bodem wil uiteindelijk met grind en fijn zand bedekken en o.a. grasveldje van naaldgras maken en nog wat andere planten.
Allicht nog in de rechter hoek (voor de filter) een soort van Bonsai boompje (kienhout en mos)

Maar... hier ben ik nog volop mee aan het spelen qua layout

Gio85 zei:
Las tevens al dat het handig is om garnalen ergens rond 1-2de week in te zetten tijdens opstart aquarium... zodoende wordt alg al aangepakt in helpende wijze toch?

Is niet verstandig om zo snel al dieren in de bak te doen zeker geen garnalen want die zijn heel gevoelig.
Om alg zoveel mogelijk te voorkomen kan je beter snelgroeiende planten gebruiken tijdens de opstart bv.

Grind en zand? Waarom? Voor corydoras neem je het beste zand, dat sloopt hun baarddraden niet kunen ze leker scharrelen.
2 bodemsoorten mixen al snel, verstikt de bodem door.

Of je voor neons danwel kardinalen gaat en of je voor panda's of trilineatus gaat heeft voral te maken met de temperatuur: neons en panda's willen graag wat koeler.

Seabait zei:
Gio85 zei:

Is niet verstandig om zo snel al dieren in de bak te doen zeker geen garnalen want die zijn heel gevoelig.
Om alg zoveel mogelijk te voorkomen kan je beter snelgroeiende planten gebruiken tijdens de opstart bv.

Ow ok...dat is dan weer tegenstrijdig met wat ik eerder las op sommige fora etc. Maar thnx voor de tip! Zal in dat geval het geheel wat langer laten draaien.

SaskiaZ zei:
Grind en zand? Waarom? Voor corydoras neem je het beste zand, dat sloopt hun baarddraden niet kunen ze leker scharrelen.
2 bodemsoorten mixen al snel, verstikt de bodem door.

Of je voor neons danwel kardinalen gaat en of je voor panda's of trilineatus gaat heeft voral te maken met de temperatuur: neons en panda's willen graag wat koeler.

Dat zand beter werkt voor Corydoras las ik inderdaad al. De combi voor zand / grind heeft grotendeels te maken met aquascapen. Hoewel het plan voor grind inmiddels ook allicht Aquasoil (ADA) kan gaan worden.
Wil beide gaan opscheiden om zodanig een soort van pad te cre�ren. (zie plaatje voor voorbeeld)
En voor iets warmer kan ik dan beter gaan voor de Kardinalen en Trilineatus?

w0qsqvn3KPPJhS5Cec5hs_twiXqxODHb.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan