Wat is er nieuw

Samenstelling malawi vissen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wim71
  • Startdatum Startdatum
W

Wim71

Guest
Ik heb mij recent een nieuwe aquarium aangeschaft en laten inrichten voor Malawi�s. Aanstaande dinsdag draait hij 3 weken, het is een aquarium van 1,5x0,5x0,7 (LxBxH), mijn waterwaarden zijn momenteel 8,5 Gh, 10 Kh, 8,5 Ph en <0,3 No2, temperatuur 26 C.. Dus denk ik dat ik binnenkort de vissen kan gaan halen.

Men heeft mij afgeraden mijn corydoras te houden samen met de cichliden, mijn pseudocanthicus Leopardus L114 zou nog een optie zijn.

Ik ben al een tijdje bezig met het proberen samen te stellen van mijn Malawi bestand, mijn voorkeur gaat uit naar de Mbuna�s vanwege hun prachtige kleurenpallet. Daarom had ik gedacht om de volgende visbezetting te nemen:
Tropheos Red Fin Kakusa (koppel)
Astatotilapia Calliptera Thumbi East (koppel)
Protomelas Taiwan reef (koppel)
Labidochromis Caeruleus Yellow (1M + 2V)
Cynotilapia Afra Cobue OF Cynotilapia Red Top Likoma (1M + 2V)
Labidochromis Hongi Super Red (koppel of 1M + 2V)
Melanochromis Maingano (1M + 2V)
Metriaclima Pyrsonotus (1M + 2V)
Pseudotropeheus Elongatus Neon Spot (1M + 2V)
Pseudotropeheus Elongatus Mpanga (1M+2V)
Pseudtropheus Zebra Gold Lion Cove (1M+ 2V)
Pseudotropheus Flavus (1M + 2V)
Pseudotropheus Ngara White tail (koppel).

Graag had ik Uw mening geweten over de keuze van deze vissen.

Wim

Denk erom dat als je mbuna's gaat mixen met niet-mbuna's (Astatotilapia, Protomelas bv) je heel goed moet gaan nadenken over hoe je het voeren gaat regelen.
Mbuna's mogen maar zeer weinig 'vlees' hebben, Labidochromis caeruleus iets meer dan de rest maar aan teveel dierlijk eiwitten kunnen ook deze mbuna's overlijden ('Malawi bloat'). Hoe ga je zorgen dat je vleeseters/omnivoren hun vlees krijgen en de rest alleen plantaardig voer krijgt?

Je hebt er ook wat behoorlijk agressieve soorten bijzitten. Alle Melanochromis soorten, een groot gedeelte van de Metriaclima soorten en bv Pseudotropheus demasoni zijn super-agressief, weet je zeker dat je dat wilt? Zo ja, dan zijn 2 vrouwen per man te weinig, voor die soorten neem je er beter 4-5 ofzo. Maar als malawi beginner (?) zou ik nog eens heel hard over die soorten nadenken.

Verder zou ik zeker geen ondersoorten/vangstgebieden van dezelfde soort in 1 bak doen, bv de combi Pseudotropeheus elongatus Neon Spot en Pseudotropeheus elongatus Mpanga. Mbuna kruisen toch al makkelijk ook dwars door geslachten heen, maar zo maak je het wel erg aantrekkelijk, plus de mannen zullen extra veel matten onderling.

Tropheops, Pseudotropheus ngara en Labidochromis hongi zou ik ook in een harem nemen; beter geen koppels van mbuna nemen eigenlijk altijd harems, en de verdeling m/v is afhankelijk van het agressie-niveau per soort. De rustigste soorten kunnen makkelijk af met 1m/2v, en dan heb ik het over Labidochromis caeruleus, Iodotropheus sprengerae, Pseudotropheus saulosi en Pseudotropheus socolofi. Van de genoemde rustige en van de 'medium' agressieve soorten kun je ook prima meerdere harems in 1 bak zetten, mocht je dat willen.

Corydoras hebben inderdaad niks te zoeken in een malawi bak, die andere meerval kan qua agressie/stevigheid wel alleen geen idee of die blij wordt van hard en basisch water. En ik weet niet of deze soort hout nodig heeft? Dat wil je niet in een malawi bak nl.
Een ph van 8.5 is best wel hoog trouwens, heb je dat expres gedaan?

Voor welke soorten je ook gaat, het beste doe je alle cichliden tegelijk in je bak (!!!), zo niet richt de bak dan steeds volledig anders in bij het toevoegen van nieuwe malawi cichliden.
Dus alle stenen eruit en de hele steenstapel opnieuw opbouwen zodat de territoria opnieuw verdeeld kunnen worden. En als je er toch voor kiest om de cichliden er stapsgewijs in te doen, doe dan de agressiefste soorten als laatste. Het is echter echt het makkelijkste om alle vis in 1 keer te doen, zeker omdat het inrichten van een mbuna bak dan het makkelijkste gaat (1 plaat piepschuim, 2 grote stenenstapel langs de achterwand liefst tot aan de wateroppervlakte, 3 zandbodem, wil je dit opnieuw doen dan moet ook je bodem er waarschijnlijk grotendeels uit).

OK met welk visbestand zou jij dan opstarten voor een bak van 1,50. Ik wil geen vissen die meer dan 20 cm worden en die een mooi kleurpallet hebben. Vandaar de hoofdmoot aan Mbuna's. En Aulonocara's kan je ook niet samenzetten met Mbuna's

Heb de afgelopen maanden zitten zoeken op internet naar informatie en heb mij daarbij gebaseerd op enkele sites, op geen enkele van deze sites kan je echt goed uitmaken of het nu een carnivoor is of een herbivoor. Want de site waar ik het meeste info kon vinden over de vissen stelt dat de Astatotilapia het volgende eet
"In het meer voeden ze zich met alles wat eetbaar is zoals algen, plankton, planten, kleine kreeftachtigen en kleine visjes. In het aquarium zijn het makkelijke eters. Ze nemen eigenlijk alles wat ze aangeboden krijgen, droogvoer, artemia, mysis, garnalenmix e.d. Algrijk voedsel zoals spirulina pellets en/of vlokken mag niet ontbreken". En als ik dit vergelijk met de Metriaclima persynotos staat er "in het meer voeden ze zich hoofdzakelijk met algen, diertjes die tussen die algen leven en plankton. In het aquarium zijn het makkelijke eters. Ze nemen eigenlijk alles wat ze aangeboden krijgen, droogvoer, artemia, mysis, garnalenmix, algrijk voedsel zoals spirulina pellets en/of vlokken zijn zeer belangrijk en mogen dus niet op hun menu ontbreken". Want blijkbaar in gevangenschap eten ze beide hetzelfde.

Heb de stocklijsten van verschillende aquariumwinkels eens uitgepluist en voor mij waren dit de mooiste vissen. Als ik 10 jaar op een bak moet kijken wil ik wel dat ik 10 jaar met plezier naar die bak kan kijken omdat ik het visbestand mooi vind, heb natuurlijk ook geen zin om 10 jaar aan een stuk elke dag naar cage fighten te zitten kijken. Plus ook niet te vergeten de opgenoemde soorten zijn soorten die je courant kan vinden, ik heb nu al de stocklijsten van drie winkels en een hobbykweker doorlopen om de opgegeven vissen te kunnen kopen.

Daarom geef mij eens een selectie van prachtige gekleurde vissen bestaand uit verschillende soorten en welke niet groter worden dan 20 cm.

Mbuna's NEMEN wel dierlijk voer, en ze moeten er ook wel IETS van krijgen, maar echte omnivoren zoals haplochromiden/haps (zoals bv Astatotilapia) zijn ze niet. Ze eten met alle liefde al het vleesvoer dat je in de bak gooit. Het is alleen soms erg slecht voor ze helaas, doodsoorzaak nr 1 onder mbuna.

Voer voor mbunas: veel groenvoer, dus droogvoer speciaal voor planteneters (JBL Novo Rift, Tetra Pro Algae, spirulina vlokken etc), komkommer enz, dit af en toe aangevuld met harde kreeftachtigen zoals mysis inderdaad. Zeker geen rode muggelarven/tubifex voeren, en beter ook geen zwarte/witte mug enz.

Het lijstje met de minst aggressieve mbuna heb ik je al gegeven. Je kunt ook je bak voldoen met die 4 soorten, je hoeft niet van iedere soort maar 1 harem te hebben.

Enkele 'medium' agressieve soorten die je ook redelijk makkelijk kunt houden zeker in een 1.5m bak:
Cynotilapia afra
(Pseudotropheus = oude naam) Metriaclima zebra
Metriaclima estherae
Labidochromis hongi
Andere Labidochromis

Kijk bv eens hier: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... 0cichliden
Alle soorten die onder de kopjes Labidochromis, Metriaclima, Melanochromis, Labeotropheus en Pseudotropheus vallen zijn mbuna. De rest valt onder de 'Haps' danwel de 'Utaka'.

Welke mbuna soorten zou ik zeker NIET nemen als Malawi beginner:
Niets uit de geslachten Melanochromis en Labeotropheus en de volgende soorten ook zeker niet: Pseudotropheus crabro en Metriaclima lombardoi. Andere Metriaclima soorten en Pseudotropheus elongatus zijn twijfelgevallen.

Mbuna worden trouwens meestal max ~12 - 15cm, de grootste soort voor zover ik weet is Pseudotropheus crabro. 20 cm zullen mbuna niet halen dus wat dat betreft zit je goed.

Oh ja misschien is het een idee (omdat je een toch een grote bak hebt) om er een aal bij te zetten. Als je geen rover hebt dan kom je al snel om in de jonkies, maar misschien wil je dat juist wel.

Aulonocara's kun je wel samenzetten met mbuna's maar met hetzelfde 'probleem' met voeren. Als je dit wel zou willen, haps icm mbuna, dan zou ik persoonlijk gaan voor alleen maar Labidochromis caeruleus plus evt andere Labidochromis die ook een klein smal bekje hebben. Die kunnen nl het meeste hebben aan dierlijk voer.

Bij tanganyika wordt het 'voerprobleem' vaak ondervangen door het naast spirulina vlokken bijvoeren van Jan Boeelage garnalenmix. Dat doe ik ook bv voor mij calvus/juli/synos naast mijn tropheus. Weet niet of dat ook hier een optie is....?

Bedankt voor jullie mening.

Beste neem je minder soorten, maar neem je van die soorten grotere aantallen 😉

Inderdaad ik vind ook dat meksjoef gelijkt heeft , echt teveel soorten .
Als je toch vooral op kleur kiest zou ik 5 a 6 groepen nemen met ieder een eigen kleur .
Als ik dan naar je voorkeuren kijk zou ik bijvoorbeeld dit nemen:

labidochromis caeruleus ( geel )
pseudotropheus ngara white tail ( donkerblauw/wit)
Pseudotropheus elongatus ( blauw/paars)
iodotropheus sprengerae ( orAnje/rood)
Kun je eventueel zelf nog 1, max 2 soorten aan toevoegen .
Liefst die zo min mogelijk op de andere lijken . Je kunt het allemaal wel bij elkaar gooien en waarschijnlijk gaat het nog even goed ook , maar uiteindelijk gaat het fout!
Groetjes

Ja, dus het Advies van Saskia geld dus niet?

Je kunt het allemaal wel bij elkaar gooien???

Ik heb ook M.buna,s. 1 soort. en dat gaat prima.

Nlk6VWqe1fejirp5WFQIjxVR2PS5w2GQ.jpeg

Even in noodbak, wegens lekkage.

Bertus zei:
Ja, dus het Advies van Saskia geld dus niet?
Lijstje van Nickvit zijn allemaal Mbuna.
Precies zoals Saskia zegt dus!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan