Samenstelling TL verlichting

S

Sasssmell

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een Jewel bak 110liter en heb daarin 2x TL buizen. Nou heb ik bij aanvang een Flora-Glo 2800k voor de achterkant erbij gekocht, leek me goed voor de planten. De 2e TL buis is nog een 'originele kale witte'. Graag zou ik de mogelijkheid willen weten of ik een andere TL buis erbij kan doen zoals in tropical om de kleuren van mijn vissen er beter uit te laten komen?

Wat is hierop jullie suggestie? Kan ik dit zonder enig probleem vervangen, of zitten er meer haken en ogen aan? Het gaat me dus puur om de kleuren mooier terug te laten komen.

Alvast bedankt!
 
Denk dat je gelijk een alg explosie krijgt,met zoveel licht.
 
Zit er zoveel verschil in lichtintensiteit tussen normaal wit en een tropical lamp dan?
 
Ja ben wel eens benieuwd eigenlijk hoe zich dat ontwikkelt. Ik snap namelijk ook niet zoveel van die Lumen en dat soort dingen. Met name welk effect het heeft op de planten
 
Sasssmell zei:
Wat is hierop jullie suggestie? Kan ik dit zonder enig probleem vervangen, of zitten er meer haken en ogen aan? Het gaat me dus puur om de kleuren mooier terug te laten komen.
Gewoon vervangen, zo simpel is het.
Qua PAR/PUR/whatever zit er niet zo een groot verschil tussen lampen. Voor het menselijk oog wel, en daar laten mensen zich soms door vangen. Lumen is voor mensen, PAR/PUR is voor planten.
De 2800K van de ene fabrikant zal qua spectrum verschillen van de andere fabrikant.
 
Oke duidelijk, bedankt!
 
Mh... zit wel iets meer aan vast!

Als je de planten goed wil laten groeien dan heb je een LUMENstroom van 40-45 lumen per liter inhoud van de bak nodig. en dat dan maximaal 9 uur per dag.

Alle TL lampen hebben een bepaalde lumenstroom per watt en zo kun je zelf uitrekenen hoeveel lumenstroom jij boven je bak hebt.

Bv 2 lampen van 23 watt met een lumen stroom van 90 lumen/Watt leveren samen
4.140 lumenstroom op.

Je bak heeft 110 liter inhoud, dus 110 x (benodigde lumen) 40 = 4.400 lumen.

Je blijft binnen de marge van 10 % meer/minder, dus die combinatie is goed.

De kijkkleuren die je wil hebben, in combinatie met de reeds aanwezige Flora-Glo, kun je m.i. heel goed realiseren met de Arcadia Fresh Water Light.

Greetzz Bigsmoke
 
Terug
Bovenaan