Samenstelling visbestand 300l aquariam


Kurf

New member
Lid geworden
3 januari 2019
Berichten
4
Leeftijd
32
Hallo forumleden,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Eheim incpiria 300, met de afmetingen; 100 x 55 x 65 cm (LxBxH), totale inhoud iets meer dan 300 liter.
Alvorens ik het aquarium ga inrichten wil ik graag (ongeveer) mijn visbestand klaar hebben zodat ik hier de inrichting op kan inrichten.

Nu ben ik al een tijdje mezelf aan het inlezen en als 'hoofdbewoner' wil ik graag een harem Appistogramma cacatuoides.
Rekening houdend meet de waterwaardes, aantallen en in welke zonde dat de vissen zich het meeste ophouden heb ik onderstaand visbestand samen gesteld.

upload_2019-1-3_17-45-20.png


Ik hoor graag jullie aan-/opmerkingen en eventuele adviezen. Is het zo niet te druk? Kan ik ergens misschien beter een alternatief voor kiezen? Alle opmerkingen zijn welkom!
 
Op welke temperatuur gaat de bak draaien? Voor de ringbandsnoekjes zou je zo laag mogelijk moeten blijven. De 20-26 graden is een bereik waarover de temperatuur over het jaar mag varieren. De basis moet echter zo laag mogelijk zijn (ik heb ze altijd onverwarmd gehad.) De hogere temperatuur kunnen ze slechts gedurende een korte periode in de zomer hebben, want die leidt tot aggressie, bijbehorende beschadiging en stress. 23 graden jaarrond zou ik niet doen, maar is wellicht al behoorlijk koel voor andere dieren uit je bestand?

De ringbandsnoekjes zou je op zich ook wel 5m/5v kunnen doen op dat oppervlak. Meer mannen voorkomt dat er een echt dominant wordt. Verder vragen ze lekker wat drijfplanten zodat ze elkaar niet continue tegenkomen.
 
Ringbandjes kun je rustig wat meer van doen, heb er hier al 9 zwemmen in een 80cm. Echter jaar rond op 23, met de wat hogere temperaturen in de zomer uiteraard. Merk eigenlijk niks aan de vissen

Nu weet ik niet hoe het met de kleurvarisnten zit, maar de dwerggoerami staat wel bekend om de vis met het iridovirus. Wellicht iets om rekening mee te houden
 
Bedankt voor je reactie!

Dat wist ik niet, dat de Epiplatys een constante lage temperatuur moet hebben.
In combinatie met de andere vissen lijkt het me niet zo handig om dan onder de 22/23 graden te gaan.

Hier kan ik dan denk ik het beste een alternatief voor zoeken. In eerste instantie schieten me dan de bijlzalmen te binnnen.

Maar er zullen vast nog andere mogelijkheden zijn?
 
Ringbandjes kun je rustig wat meer van doen, heb er hier al 9 zwemmen in een 80cm. Echter jaar rond op 23, met de wat hogere temperaturen in de zomer uiteraard. Merk eigenlijk niks aan de vissen

Nu weet ik niet hoe het met de kleurvarisnten zit, maar de dwerggoerami staat wel bekend om de vis met het iridovirus. Wellicht iets om rekening mee te houden

Oke, dus dan zijn ringbandjes misschien toch wel een optie..
Ik zal er nog eens goed over nadenken,

Ook bedankt voor het vermelden van het iridovirus. Kende het nog niet. Heerst dit alleen onder de labyrinthvissen of kunnen andere vissoorten er ook last van krijgen?
Ik ga me er eens in verdiepen. Ziektes is natuurlijk het laatste dat je wil in je bak.
 
Ook leuk zijn de bijlzalmpjes. Welke ik ook wel heel gaaf vind zijn de halfsnavelbekjes. Ervaring hiermee dat ze minder kwetsbaar zijn dan op internet vermeld
 
Ook leuk zijn de bijlzalmpjes. Welke ik ook wel heel gaaf vind zijn de halfsnavelbekjes. Ervaring hiermee dat ze minder kwetsbaar zijn dan op internet vermeld

Ah die halfsnavelbekjes zien er ook heel gaaf uit! Daar ga ik me ook eens wat in verdiepen!
 
Oke, dus dan zijn ringbandjes misschien toch wel een optie..
Ik zal er nog eens goed over nadenken,

Ook bedankt voor het vermelden van het iridovirus. Kende het nog niet. Heerst dit alleen onder de labyrinthvissen of kunnen andere vissoorten er ook last van krijgen?
Ik ga me er eens in verdiepen. Ziektes is natuurlijk het laatste dat je wil in je bak.

Heerst alleen onder de dwerggoerami's, laten we hopen dat t niet verder verspreid.
 

Terug
Bovenaan