Samenstelling visbestand 60 cm


A

aquariumboy

Guest
Hola!

Na lang een aquarium te hebben gehad (en actief geweest op dit forum) had ik besloten om 5 jaar geleden mijn aquarium weg te doen. Nu 5 vijf jaar verder heb ik mijn diploma en begint het toch weer te kriebelen.
Het is nog niet zeker maar waarschijnlijk ga ik mijn 60 centimeter aquarium weer opstarten. Los van het 3 weken indraaien en andere praktische zaken zou ik graag samen met jullie willen nadenken over mijn visbestand.

Het is dus een 60 cm aquarium, en dus niet extreem groot. Ik ben niet perse opzoek naar een bepaalde biotoop maar ideeën zijn altijd welkom.

Voorheen had ik mijn bak:
-Een koppel Honinggoerami
-Een groep visjes bestaande uit 12 (cherrybarbelen? zoiets? Na 5 jaar ben ik alle (Latijnse) namen al weer vergeten :p)
-8x Corydoras Aenues Albino (deze heb ik zelfs met winst verkocht omdat het een kweekgroep was :))

Ik zou graag een soort zelfde bestand willen (als dit mogelijk is?), dus: Een koppeltje, een groep bodemvisjes en een groep die in het midden zwemt. Ik zat zelf aan dit te denken:

-Apistogramma, geen idee welke soort geschikt is? En als er een geschikt is in welke samenstelling (2 v en 1 m?)
-Een groep vissen in het midden had ik nog geen idee, suggesties?
-Een corydoras soort of otocinclus affinis

Ik hoor graag van jullie hoe jullie hier over denken!

Groet,
Wessel
 
Welkom terug op AF!
Wat je voorstellen betreft is het kiezen tussen de corydoras en de Apisto's, ze bewonen beide de bodem en de Apisto's pikken dat niet, zeker niet op zo'n kleine oppervlakte.
Als je voor de Apistogramma wilt gaan, hangt het er een beetje vanaf, sommige soorten kun je beter als koppel houden, andere als harem.
Bij apistogramma's kun je het beste rustige vissen kiezen, zoals de vuurneon, die overigens ook in de meeste van zijn biotopen voorkomt.
De keuze Apistogramma hangt af van hoeveel werk je wilt hebben, wil je graag iets makkelijker beginnen kun je best voor een nakweek (F2,F3..) kiezen. De Cacatuoide en de Borrelli worden regelmatig gekozen door de beginnende aquarianen.
Verder hangt het, zoals eerder gezegd af van het werk dat je erin wil steken, sommige soorten hebben een stabiele zuurtegraad nodig: tussen de 6-6,5 (wat overigens niet makkelijk meer is na een hele tussenperiode), de hardheid en zuiverheid van het water.
Oto's kunnen overigens wel bij de apisto's omdat ze meer tegen de ruit en op planten hangen, wel moet je je voor de oto's goed inlezen, aangezien het heel gevoelige vissen zijn.
 
Welkom. Wat de tetra's betreft kun je overwegen om zowel neons (of kardinalen, wat je wilt) als vuurtetra's te nemen. Deze gaan naar mijn ervaring zeer goed met elkaar om en scholen vaak zelfs samen. Ze geven ook een mooi contrast tegen je planten of donkere hardscape en bodem.

Zelf heb ik corydoras julii dus ik ben bevooroordeeld maar het zijn mijn favoriete visjes. Ze zijn heel vriendelijk en gaan altijd samen op pad. 6-10 corydoras lijkt me daarom een stuk leuker om naar te kijken dan de apisto's.
upload_2018-11-3_19-25-2.png
 
Ik heb een groepje C. Panda in de 60cm samen met een mooie Betta. Ook kun je daar een leuk groepje Briggitaea s bij plaatsen denk ik ipv een Betta.
 
Bedankt voor jullie reactie.

De Briggitae lijkt me een leuk vis, alleen is die niet heel erg klein? En hoeveel zou je er dan aanraden?

Ik ga denk ik voor de corydoras ipv de apistogramma..

Verder vroeg ik me af of jullie dan een leuk koppeltje of harem weten voor de bovenlaag?
 
Welkom terug hier!

Als je kiest voor de Corydoras kies dan voor een kleine soort, dus de panda of pygmaeus bijvoorbeeld. Briggitae zijn inderdaad heel klein, dus daar moet je van houden. Je zou er 10-12 kunnen nemen. Eventueel kun je ook denken aan een iets groter visje zoals de Hyphessobrycon amandae, dan kun je er 10 nemen.
Verder voor een koppel in de bovenlaag: je kunt weer voor een koppel honinggoerami's gaan zoals in je vorige bak. Een harem Epiplatys annulatus (1m en 3v) is ook erg leuk.
 

Terug
Bovenaan