Samenstelling visbestand Rio 180


blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Hallo allemaal!


Zeer binnenkort start ik mijn geliefde Rio 180 weer op!

Nu heb ik een vrij sterk filter en daar wil ik graag de vissen op aanpassen.

Qua inrichting wil ik een beetje de kant op zoals de foto.

FmA-8AP6D5pxrLnS4pjc6wxciYLp8RuL.jpeg



Nu heb ik alvast een beetje rondgekeken op het internet en de volgende snelle zwemmers gevonden:

- de gemarmerde bijlzalm (Carnegiella strigata)
- de Macrotocinclus affinis

Wat ik nu nog mis is een visje in het midden. Op de bodem zullen vast wat corydoraatjes komen (kan dat niet laten), maar ik mis nog een mooie blikvanger.

Nu kon ik er zelf geen vinden helaas en daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen. Ik ben niet op zoek naar een klein ielig visje zoals de kardinaaltetra.

Mochten er geen vissen zijn verder die een sterke stroming prefereren, dan zal ik proberen de filteruitstroom te verminderen/blokkeren.

Alvast bedankt voor het meedenken en ik heb er zin in! :)
 
Is de Zwarte fantoomzalm niet wat? (zie mijn avatar)
 
Mooi voorbeeld wat je voor ogen hebt! Ik neem aan dat je met de Macrootocinclus de gewone otocinclus bedoelt? De affinis vind je overigens bijna nooit in de winkel, is bijna altijd de vittatus ;). Ik zou die er niet eerder in doen dan dat de bak zeg een half jaartje oud is. Ze leven van de micro organismen tussen / in de algen en voor je die in voldoende mate hebt 'gekweekt' in je bak ben je echt wel maanden verder (heb ik uit diverse bronnen).
 
Schooltje Rode Minors niks? Fel rode vissen, leuk gedrag en stuk meer vis dan kardinaal/neons.
 
ja.. met een "blikvanger" denk ik aan een wat groter en gekleurdere vis die in een harem/koppel zwemt.

of wil je echt een groter wordende scholende middenlaag vis?
 
Ik weet dat je zei dat je geen kleine vissen wilt... Maar een grote school (rond de 40) kardinaaltetra's kan een ongelofelijk mooie blikvanger zijn.
Of kijk bijvoorbeeld naar de Citroentetra, Hyphessobrycon bentosi, of Moenkhausia pittieri, alle drie redelijk grote scholenvissen die leuke blikvangers kunnen zijn.
Naast de Oto's, Cory's, tetra's en Bijlzalmpje's kun je ook een koppel Cleithracara maronii houden, leuke medium-kleine cichlides die veel rust uitstralen.
 
Wauw, wat een reacties! Bedankt voor al jullie meedenken!

Is de Zwarte fantoomzalm niet wat? (zie mijn avatar)
Hou ik in gedachten! Ik wil veel schaduw creëren mbv hout en vallisneria. Ik weet niet of de vis dan wegvalt tegen de achtergrond.

ja.. met een "blikvanger" denk ik aan een wat groter en gekleurdere vis die in een harem/koppel zwemt.
of wil je echt een groter wordende scholende middenlaag vis?
Zelf dacht ik ook aan een wat groter wordende vis, alleen kon ik enkel vissen vinden die van weinig/geen stroming houden. Hierdoor sta ik ook open voor andere ideeën. Alles wat van stroming houdt, overweeg ik! ;) Een koppel of harem zou ik heel graag houden voor hun gedrag. Als je er een weet die tegen stroming kan, houd ik me zeker aanbevolen!


Mooi voorbeeld wat je voor ogen hebt! Ik neem aan dat je met de Macrootocinclus de gewone otocinclus bedoelt? De affinis vind je overigens bijna nooit in de winkel, is bijna altijd de vittatus ;). Ik zou die er niet eerder in doen dan dat de bak zeg een half jaartje oud is. Ze leven van de micro organismen tussen / in de algen en voor je die in voldoende mate hebt 'gekweekt' in je bak ben je echt wel maanden verder (heb ik uit diverse bronnen).
Ik bedoel inderdaad de 'standaard' otto Plankje. Dat je ze pas na meerdere maanden kunt halen, weet ik. Maar toch bedankt voor de herinnering! :) Een gewaarschuwd mens telt voor twee ;)

Schooltje Rode Minors niks? Fel rode vissen, leuk gedrag en stuk meer vis dan kardinaal/neons.
Is inderdaad een prachtige vis. Mijn vriend heeft ze ook in zijn aquarium zwemmen momenteel. Ik schrijf hem bij het lijstje van potentiële vissen! :D

Ik weet dat je zei dat je geen kleine vissen wilt... Maar een grote school (rond de 40) kardinaaltetra's kan een ongelofelijk mooie blikvanger zijn.
Of kijk bijvoorbeeld naar de Citroentetra, Hyphessobrycon bentosi, of Moenkhausia pittieri, alle drie redelijk grote scholenvissen die leuke blikvangers kunnen zijn.
Naast de Oto's, Cory's, tetra's en Bijlzalmpje's kun je ook een koppel Cleithracara maronii houden, leuke medium-kleine cichlides die veel rust uitstralen.
Een grote school kardinaaltetra's kan inderdaad een prachtig gezicht zijn. Een vriendin van mij heeft dat ook. Alleen zelf denk ik als ik bv kardinaals doe bij de bijlzalmpjes en de corydorassen, dat alles dan zo klein is. Ik probeer eerst iets te vinden wat iets groter is, maar mocht dat niet lukken, dan ga ik ook zeker kijken naar de wat kleinere (<5cm) soorten.
 
Het voorlopige plaatje:

10 x gemarmerde bijlzalm
15 x rode minor
7 x oto
10 x corydoras
(x vuurgarnalen, twijfel)

Wat vinden jullie hiervan?
 
prima denk ik, alleen moeten de bijlzalmpjes niet iets warmer dan de rest? dat heb ik tenminste gehoord, kan het fout hebben hoor
 
prima denk ik, alleen moeten de bijlzalmpjes niet iets warmer dan de rest? dat heb ik tenminste gehoord, kan het fout hebben hoor
Bedankt voor je reactie! Ik heb op internet gezocht en daar gevonden dat ze van 22-28 graden gehouden kunnen worden.


Ik heb nog even rondgekeken op internet, omdat ik graag een koppel/harem zou willen houden. Nu kwam ik de m. altispinosus tegen. Een oude liefde.
Ik las echter ook dat deze vis weinig tot geen stroming wil.

Nu ben ik aan het bedenken hoe ik de uitstroom van mijn filter kan verminderen. Als ik het aquarium zaterdag opstart, wil ik even kijken in hoeverre ik de stroming kan verminderen. Het idee is er nu om een pantykousje om de instroom te binden (ook gelijk tegen garnalen in het filter).

Mocht het zo zijn dat ik de stroming kan verminderen (ik wil ook flinke stukken hout om de stroming af te zwakken), dan kijk ik nog eens kritisch naar mijn visbestand.

De otto's, corydorassen en bijlzalmen staan nog steeds op het verlanglijstje, maar mocht de stroming zwak genoeg zijn (op de bodem) dan zou ik daar graag de m. altispinosus aan toevoegen.
 
Daar ben ik weer! :D

Ik ben druk bezig geweest met inlezen, en ik las dat de bijlzalmen de neiging hebben om tegen de dekruit aan te springen.
Dit vind ik erg zielig en omdat ik liever heb dat de visjes zoveel mogelijk natuurlijk gedrag kunnen vertonen, heb ik besloten de bijlzalm niet te nemen.

Nu ben ik bang dat alleen rode minors en corrys zorgen voor een overbevolkte bodem, en een lege bovenhelft.

Nu kwam ik de volgende vissen tegen die mijn aandacht trokken:

Roodvinzalm
Citroentetra
Nannostomus marginatus

Vooral de zalm en het potloodvisje vind ik erg mooi.

De corydoraatjes zijn de enige vissen die er sowieso inkomen (twijfel tussem aeneus, paleatus, panda en trillneatus)

Wie kan mij helpen aan een mooi z-a bestand? ;)
 
Misschien de Hyphessobrycon columbianus / Colombia tetra iets voor je?
 
Wat voor filter heb je precies die zo sterk is dan? Als je een spraybar neemt over de hele lengte van je bak is je uitstroom mooi licht en goed verdeeld.

Pas je cory keuze aan op je bestand. Panda's willen op 21-22 graden, trillis En aeneus kunnen wat warmer.

N marginatus is een leuk visje, wenst iets warmere temperatuur (24-25) en een lichte stroming. Ook wil deze het liefst zuur blackwater. (Zullen de meeste z-a op prijs stellen). Houdt zich in mijn ervaring ook wat meer aan de bovenkant op.

Citroentetra leuk visje ook een graad of 24-25.

Die roodvinzalmen kunnen op wijde range maar kunnen vinnenknabbelaars zijn.

Ik heb hier sinds kort 6 altis zitten, fantastisch vind ik ze. In een rio 180 zou ik zeggen:
Bovenlaag: nannostomus soort 10-12x
Middenlaag: tetra soort 10-12x
Onder: koppel altispinosa (begin met een groepje en hoop dat er een koppel uit komt)
Bodem: 8x cory

Oh ja, zorg voor drijfplanten en stenen en hout, dat creeert ook plaatsen waar de stroming minder is. Die zoeken je vissen automatisch op als ze even willen rusten.
 
Oh ja, over t algemeen zijn Dwergcichliden gesteld op hun rust. Ook soorten als de maronii en Laetacara (beide bewezen goede combi's met corydoras) die in jouw bak zouden kunnen. Die zitten over het algemeen niet te wachten op druk gedoe van sommige zalmen.

Kies of je een bak wilt die rust uitstraalt of een levendige bak waar continu baantjes worden getrokken. Ik heb een tijdje koperzalmen gehad, vervelen doe je je niet als je even naar die bak kijkt. Giga in de weer, continu. Maar dat zou een hele slechte combo zijn met een altispinosa.
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie Bart12345!

Ik heb een JBL cristalprofi e1501 Greenline. Ik heb de uitstroom nu gericht op de zijkant van het aquarium,om de stroming te breken. Er staat ook hout in die de stroming breekt, ook komen er nog wat echinodorussen, stenen en drijfplanten bij.

Het liefst heb ik een bak waar wel wat leven in zit, maar niet te vol is aan vissen. Een beetje beweging is leuk, maar het gedrag vind ik belangrijker. Dan heb ik liever een wat rustiger visje (zoals chicliden) die wel interessant gedrag vertonen dan een drukke bak, maar qua gedrag zo interessant als een kardinaal. Begrijp je een beetje wat ik bedoel? :p

Pas je cory keuze aan op je bestand. Panda's willen op 21-22 graden, trillis En aeneus kunnen wat warmer.

Wat grappig dat jij gevonden hebt dat de panda wat koeler moet zitten! Ik heb juist gevonden dat de panda wat warmer kan, en de paleatus juist weer wat koeler kan.

In het verleden heb ik ook koperzalmpjes gehad. Die waren toen ook erg druk.

Nogmaals bedankt voor je uitgebreide reactie! Het is fijn als er iemand meedenkt als je er zelf even niet uitkomt :D
 
Misschien zit ik ernaast hoor met die trilli en aeneus, maar van de panda weet ik wel heel erg zeker dat die op koeler water hoort (heb ik wel 600x voorbij zien komen op het forum).

Je filter is inderdaad een beetje een overkill, maar die cristalprofis kun je vrij makkelijk op minder kracht zetten toch? zou hem maar op 1/2 tot 2/3 vermogen zetten. Ook kun je eens googlen over een spraybar over de lengte van het aquarium, echt perfect voor je watercirculatie, zeker een aanrader als je met planten en/of co2 gaat werken. Ook een optie zou zijn om je uitstroom te splitten door middel van een Y-stuk of T-stuk (heb ik zelf ook). dan kan je 1 uitstroom aan de linkskant bijvoorbeeld op de vooruit richten, en de andere uitstroom aan de rechterkant langs de achterwand. Dan krijg je ook een versterkend circulatie effect en zijn de uitstromen de helft minder sterk.

Heb je al een vis die je 100% zeker wilt hebben, behalve de corys? Anders zou ik zeggen neem een groepje van 4 Altispinosa of Laetacara (hopen op 1 koppel en de anderen terugbrengen, of met geluk 2 koppels), of een koppel cleitharaca maronii als blikvangers. Die gaan prima met je corydoras. Dan kan je daarboven een schooltje rustige tetra's (ikzelf heb neons, zijn wel wat saai maar een baken van rust en hun kleur geeft een heel mooi contrast met een donker landschap) laten zwemmen en als je helemaal lekker op dreef bent nog een stuk of 8-10 nannostomus marginatus oid voor de oppervlakte, dan heb je echt een heel leuk bestand denk ik zo. Ikzelf vind de altispinosa hele leuke vissen kwa gedrag en vallen echt op met hun kleur.
 
niks moet op een koelere temperatuur, maar het verlengt de levensduur wel aanzienlijk :)
 
Bedankt voor jullie reacties!

@bart12345: Bedankt voor je tip over het filter! Ik had nog nooit van zo'n opzetstukje gehoord. Ik zal er eens naar zoeken. Ook bedacht ik net om een pantykousje om de instroom te binden, dat helpt misschien ook wel wat. Ik heb wel eens gelezen dat de hendeltjes overhalen slecht is voor het rad, en dat doe ik dan ook liever niet.

Ik heb niet echt een vis die ik per se wil. De corydoraatjes staan wel heel hoog, net zoals een chiclidesoort (zoals de apistogramma cacatuoide of de M. altispinosa).
Ik heb gelezen dat het sexen van dit laatste visje alleen gedaan kan worden door de experts (ben ik niet) en daarom vind ik dit een 'enge' vis om te gaan halen. De winkel waar ik mijn vissen haal staat niet om de hoek, en daarom breng ik liever geen vissen terug als het geen koppel is. Om deze reden vind ik de soorten die je als harem kan houden (en de vrouwen duidelijk anders zijn) een stuk safer.

niks moet op een koelere temperatuur, maar het verlengt de levensduur wel aanzienlijk :)
Ik ga voor een visvriendelijk bak, en een goede temperatuur kan daarbij natuurlijk niet ontbreken ;)
 
Zoek maar eens op t-stuk 16/20, je kan heel makkelijk zoon stukje tussen je slang zetten.

Ik zou geen panty op je instroom doen, dat verstopt heel snel. Dan beter om je uitstroom te splitsen, spraybar te gebruiken en tijdelijk de uitstroom op de zijruit of achterwand te laten breken zoals je zelf al aangeeft

Zelfs een expert kan dat onderscheid niet maken hoor, pas als de dieren volwassen zijn is het te zien. En als je zeker weet dat je een man en een vrouw hebt betekent dat nog niet dat je ook een koppel hebt. Vandaar een groepje nemen en na een half jaar kijken of er al sprake is van koppelvorming.

Soms komt er op marktplaats iets voorbij van een bewezen koppel als iemand zijn visbestand wijzigt. Moet je wel maar net geluk hebben.

Dat is een heel stuk makkelijker bij apistogrammas, daar zou je ook een mooi groepje van kunnen houden bijvoorbeeld 1m3v cacatoides kan heel fascinerend zijn om te bekijken kwa gedrag. Betekent wel dat je geen corys kunt houden. Lastige keuzes zijn het Haha, maar wel leuk om mee bezig te zijn.
 
Wil je toch wat leven op de bodem als je apistogrammas neemt, zijn wat grotere garnalen als japonica of waaierhand een aardige keuze
 
Bedankt voor je hulp Bart! Ik waardeer het echt :)

Het apisto/corry dillemma houd me al lange tijd bezig haha. Ik heb nooit een bak gehad zonder de corydoraatjes, en wil dat nu ook eigenlijk niet. Aan chicliden heb ik alleen antennebaarsjes gehad, maar omdat dit nooit een koppel was, zorgde dit ook niet voor problemen met de corydoraatjes.

Ken jij toevallig nog vissen die interessant zijn qua gedrag, die wel te combineren zijn met corydoraatjes?

Ik neig nu naar de corydoras panda, gecombineerd met de roodvinzalm (die kan ook wat koeler als ik internet moet geloven).

Dit voelt nu nog als een wat karig bestand. Nog ideeën? :D
 
Net kwam ik de Hemigrammus bleheri tegen. Deze schijnt graag en veel te zwemmen en wel van wat stroming te houden. Klinkt ideaal, niet?
Helaas las ik wel dat dit een zeer gevoelig visje is omdat vrijwel alles wildvang is. Klopt dit? Of is er tegenwoordig al meer nakweek en is het visje wat sterker?
 
100cm is minimaal voor de bleheri, maar mijn inziens nog gewoon te doen hoor.

gevoelig? ja.. maar dat gaat meer over niet goed ingedraaide aquaria.
als jij een goed aquarium hebt zonder ammonia/ammoniak en nitriet is er niet veel aan de hand.
 
Bedankt voor je hulp Bart! Ik waardeer het echt :)

Graag gedaan, ik vind het altijd leuk mee te denken;)

Als je voor drijfplanten en gedempt licht zorgt kan een school Hyphessobrycon robertsi erg interessant gedrag vertonen. Ook zou je nog een ancistrus man erbij kunnen zetten als je voor de corys gaat. Niet zo interessant kwa gedrag maar ik vind ze eerlijk gezegd zo enorm apart (lelijk) dat ik toch groot fan ben haha.

Overigens denk ik dat als je je bak inricht op corydoras panda en je een flinke groep neemt van een stuk of 16 dit al een blikvanger op zichzelf is! fantastisch om de opruimploeg door het aquarium te zien sjezen! (wel zand als ondergrond)

Voor de bovenlaag is misschien de Pseudepiplatys annulatus ook nog wel een grappige verschijning! (niet de allermakkelijkste om te houden)

Als je ervaring hebt met antennebaarsjes en die in leven hebt weten te houden dan moeten roodkopzalmen ook wel lukken.

Stel je gaat voor corys, en je wilt over een jaar toch naar apistogrammas, dan kan dit ook wel hoor. Een groep corys raak je vrij makkelijk kwijt via het forum of marktplaats(wel even informeren in wat voor bak ze terecht komen).
 
100cm is minimaal voor de bleheri, maar mijn inziens nog gewoon te doen hoor.

gevoelig? ja.. maar dat gaat meer over niet goed ingedraaide aquaria.
als jij een goed aquarium hebt zonder ammonia/ammoniak en nitriet is er niet veel aan de hand.

Dat zijn wel waarden die goed onder controle te houden zijn :) Het aquarium draait nu ongeveer een maand, en ik hou de waterwaarden altijd goed in de gaten.
De pH is nu stabiel op 6,5.

@bart12345: Toevallig heb ik ancistrussen gehad. Eén vrouwtje, maar zij was destijds heel gemeen naar de corydoraatjes toe. Ze was totaal niet schuw, maar zodra het etenstijd was, joeg ze alle corry's weg. Later heb ik een mannetje gehad, maar deze was zo schuw dat ik hem nooit zag. Ik weet niet of dit normaal gedrag is of dat ik pech had. Ik overweeg wel om een grotere algeneter aan te schaffen, en de ancistrus kan het zomaar worden. Net als jij vond ik dat 'lelijke' mooi. Mooi lelijk is niet lelijk :p

Ik heb besloten de chicliden te laten voor wat het is. De corydorassen zijn me toch liever, en net zoals jij zegt, ik kan altijd nog overstappen :)

Dus, we hebben nu:
Niks haha

Ik vind de roodvinzalm ook nog steeds mooi, maar deze combineren met de roodkopzalm lijkt me dan weer minder fraai. Ik heb nog wat gelezen, en de roodvinzalm schijnt sterker te zijn en zich soms spontaan voort te planten. Ik ga denk dan toch voor de roodvinzalm. Samen met corydoraatjes. Als de panda echt op 21 graden moet, dan combineerd deze wel mooier met de roodvinzalm (de roodkop moet toch net iets warmer)

Dus dan staat de teller nu op:
15 roodvinzalmen
10 corydoras panda
1 algeneter (ancistrus --> temperatuur 23 graden minimaal, te koud?)

De temperatuur van het aquarium zet ik dan op 22 graden.

Het aquarium is nu ingericht met fijn (donker)bruin zand, dus dat zullen de corry's wel waarderen :)
 
Je panda's houden t ook wel vol bij 23-24 hoor. Als je ze maar niet tropisch op 27 gaat zetten. Ik heb recent mijn temperatuur van 24 naar 22 geschroefd en merk dat Mn panda's echt veel actiever zijn en ook aan het baltsen zijn. 24 is best een ok concessie als je zit met bijvoorbeeld kardinalen.

Ikzelf heb zo'n ancistrus sp4. Die albino zeg maar. Volgens planetcatfish.com zit die het best op 21 tot 23 dus dat kan wel wat koeler. Bij de gewone staat 21-26 dus dat gaat prima. Ik heb zelf een volwassen man via marktplaats gehaald omdat ik meteen een volwassen exemplaar wilde en die doet het al maanden goed, ook met mijn panda's. Gewoon op meerdere plekken tegelijk voeren. Met wat slim neergezet kienhout en maarkeien heeft hij favoriete plekjes in het zicht bij mij.

Wat je neerzet begint al aardig op een mooi bestand te lijken. Zou dat eens rustig opbouwen en dan na een tijdje kijken of je wat mist in de bovenlaag of toch een wat grotere blikvanger in de onderlaag mist. Dan kan je altijd nog eens proberen met een koppel L. Dorsiger of Curviceps, of koppel altispinosa.
 
@bart12345 Bedankt voor je reactie!

Dat de panda's ook op 24 graden kunnen, is goed nieuws. Alle vissen die ik wil zijn dan te combineren met dit corydoraatje. Ik heb op marktplaats gezocht naar een kweker, en ik hoop er dit weekend 10 te gaan halen!

De ancisitrus staat ook op het lijstje, maar die komt waarschijnlijk als laatste, eerst maar een scholenvisje erbij.

Ik ben nog niet 100% zeker over de scholenvis. Ik ben van plan over turf te gaan filteren, omdat ik wat bruiniger water mooi vind. De roodvinzalm is gek op helder water, dus ik weet niet of dit een match is.

Als ik voor de roodkopzalm ga, is deze wel mooi te combineren met bijlzalmen en corry's en heb ik een compleet visbestandje.

De roodvinzalm is lastig om te peilen, omdat er weinig mensen zijn met ervaring, en internet verdeeld is over deze vis. Als deze vis bovenin zwemt, dan is dit visje ideaal. Zwemt deze vis echter overal en nergens, dan vind ik dat onrustig ogen.

Dus nu heb ik twee mogelijke bestanden:
10x gemarmerde bijlzalm
15 x roodkopzalm
10 x panda
1 x ancistrus

Of:
15 x roodvinzalm (waaar o waar zwemt deze vis, boven,- midden-, onderlaag, alles ben ik tegen gekomen)
10 x panda
1 x ancistus
?

Lastig, keuzes maken haha.
 
hier in de LFS zitten ze een beetje midden-onder, maar dt kan per schooltje wel wat verschileeen, ik denk dat het ingeveer midden is...
 
@Rudolf IV: Zou dat komen doordat ze weinig beplanting/beschutting hebben? Ik twijfel nog wel een beetje tussen de twee visbestanden.

Omdat ik niet weet waar de roodvinnen zwemmen, ben ik bang dat het een chaos wordt. Nog maar even goed nadenken.
Als ik voor de roodvinnen ga, kijk ik eerst in welke laag ze bij mij zwemmen, en dan zie ik wel of ik überhaupt nog een visje erbij wil, en zo ja, welke laag dan nog vrij is :D
 

Terug
Bovenaan