Wat is er nieuw

samenstelling visbestand, waterwaarden en planten

NL-Kevin

Well-known member
Lid geworden
8 september 2017
Leeftijd
32
Hallo,

Ik heb een juwel primo 110 aquarium met led verlicting , verwarming en filter. ( dit zat allemaal bij de set inbegrepen).
Dit aquarium bevat dus 110 liter water en draait nu 8 weken.
Nu vraag ik mij af of mijn visbestand niet enigszins overbevolkt is.

Ik heb de volgende vissen in het aquarium zitten:
6 guppen
5 roodkopzalmpjes
8 kardinaal tetras
5 mannen plattys
3 siamese algeneters
4 zwarte fantoomzalm
4 kegelvlekbarbeel
Is dit te veel of gaat dit nog?

Ik heb het aquarium natuurlijk 3 weken in laten draaien, het water laten testen en toen langzaam aan begonnen met vissen toevoegen.
Echter na een een week met vissen kwamen er problemen met de waterwaarden.
De nitriet was iedere keer veel te hoog, met pieken van 0,5. Ik kreeg van de viswinkel te horen dat ik iedere dag de helft van mijn water moest verversen om dit naar beneden te krijgen.
Dit heeft 3 weken geduurd, hij wilde maar niet dalen en bleef steeds op 0,25 hangen.
Vanmorgen heb ik het water nogmaals voor de helft ververst, hij is nu voor het eerst op 0 uitgekomen, ik weet echter niet hoe dit gaat verlopen als ik vervolgens weer minder water gaat verversen.
Bij het verversen voegde ik altijd aquasafe toe, ik heb nu de laatste 2 weken ook Bacto en Bacto turbo van HS Aqua bijgevoegd.
Bij de dierenwinkel kunnen ze hier ook geen verklaring voor bedenken.
Er liggen geen oude bladeren of vissen te rotten.
Heeft iemand een verklaring voor de aanhoudende hoge nitrietwaarde?

Dit zijn de huidige waterwaarden:

Nitraat (No²) 18 mg/l
Nitriet (No³) 0 mg/l
Totale hardheid GH 7
Carbonaathardheid KH 6
pH-waarde 7,2
Chloor 0 mg/l
Kooldioxide Co² < 15 mg/l

De waterwaarden van het kraanwater zijn als volgt:

Nitraat (No²) 10 mg/l
Nitriet (No³) 0 mg/l
Totale hardheid GH 7
Carbonaathardheid KH 15
pH-waarde 7,4
Chloor 0 mg/l
Kooldioxide Co² 15 mg/l

Dit is getest met de JBL ProScan

De Co² is misschien wel aan de lage kant?
De planten groeien niet super goed, ik voeg Tetra Co2 Plus en Tropica Plant Growth Speciales Fertiliser toe.
Ik heb ook wel last van bruin alg.
De planten hebben een voedingsbodem van Dennerle Deponit Mix Professional van 4,8 kg met daar overheen fijn grind van 0,4 tot 1,4 mm.
Kan deze voedingsbodem ook nog iets te maken hebben met het Nitrietprobleem?

Hierbij nog een foto van het aquarium, Ik wil uiteindelijk dat de bak mooi vol groeit met planten.
IMG_2309.jpg

In hoeveel tijd heb je de vissen toegevoegd, je moet namelijk rekenen dat je in principe vanuit bijna niets naar een redelijke belasting gaat. Daarom voeren veel leden al een klein beetje in de visloze weken om de bacteriën wat voedsel te geven. Je voedingsbodem zou normaal geen nitriet mogen veroorzaken maar kan over een jaar ofzo wel problemen veroorzaken als deze gaat rotten. Veel effectiever zijn kleitabolletjes bij de planten die deze nodig hebben zoals crypto's en echinodorussen.

Verder kan je best al je roodkopzalmen wegdoen, deze vereisen een grotere bak omwille van hun zwemgedrag, ook de Siamese algeneters worden op termijn te groot voor je aquarium. Best kan je ook kiezen voor 2 scholen van 8+ vissen of 1 school van 16 vissen i.p.v. vele kleine scholen, 4 is simpelweg te weinig voor een scholenvis.

Verder zie ik al een anubias in de bodem, deze hoort eigenlijk op een steen, decoratiestuk of een stuk hout te zijn vastgebonden.

Beste Jarne,

Ik heb in de eerste weken toen er geen vissen in zaten niet gevoerd.
Dit bestand heeft ongeveer 3 weken geduurd. Ik ben begonnen met de algeneters, vervolgens de platys en kardinaal tetras.
Later zijn de guppen, zwarte fantoomzalm en de kegelvlekbarbeel toegevoegd. Als laatste de roodkopzalm.

Ik zal in de dierenwinkel eens wat stenen uitzoeken die ik kan stapelen voor de anubias. Ik heb zelf ook wel stenen, ik las op internet dat je deze kunt testen met azijnzuur om te kijken of er niet te veel calcium in zit. Is dit echter nauwkeurig genoeg?

Ik zal eens kijken of ik een ander thuis kan vinden voor de roodkopzalm, want deze voelen zich dus niet goed.
Als ik deze weg doe moet er eigenlijk ook nog een schoolvis weg? De fantoomzalm, Kegelvlekbarbeel of de kardinaal tetras?
Wat is aan te raden om als aantal vissen te nemen?

Is het mogelijk om bijvoorbeeld garnaaltjes in het aquarium er bij te doen?

Die test met azijn is altijd nauwkeurig, zelfs bij een kleine hoeveelheid zal je het al merken. De guppen en platty's kun je overigens ook zien als een soort van groepsvis.

Persoonlijk zou ik dit aanraden als visbestand:

Platty, 5 mannetjes
Kardinaaltetra, kegelvlek of fantoomzalm, 16 stuks, anders 2 scholen van 8 stuks.
Vuurgarnaal (20 stuks) en of japonica garnaal (5-10 stuks)

Op die manier heb je garnaaltjes, qua gedrag zou ik zowiezo een grote school ipv meerdere kleinen aanraden, die maakt vissen veel minder schuw. Wat overigens ook niet slecht zou zijn is een soort drijfplant, als je niet te ver van Antwerpen woont, zelf heb ik hier limnobium op overschot. Werkt redelijk tegen algen en is teveneens positief voor het gedrag van de meeste vissen.

Een drijfplant vind ik wel mooi maar kan ik in de vissenwinkel niet vinden. En Antwerpen is voor mij anderhalf uur rijden.

Ik wil gerust 2 schooltjes nemen, echter wil ik de guppen niet kwijt omdat dit makkelijke vissen zijn en er ook nog mooi uit zien. Kan ik deze er wel bij houden dan? Of moet ik dan voor 1 school vissen gaan?

No2 is Nitriet en No3 is nitraat,heb jij verwisselt dus controleer ff wat nou precies wat welke waarde heeft.

Ja ik zie het inderdaad. De no3 is 10 Mg. De no2 is 0 Mg.

Een drijfplant vind ik wel mooi maar kan ik in de vissenwinkel niet vinden. En Antwerpen is voor mij anderhalf uur rijden.

Ik wil gerust 2 schooltjes nemen, echter wil ik de guppen niet kwijt omdat dit makkelijke vissen zijn en er ook nog mooi uit zien. Kan ik deze er wel bij houden dan? Of moet ik dan voor 1 school vissen gaan?
Als je de guppen houdt, wat overigens tegenwoordig niet meer echt makkelijke vissen zijn, dan zou ik aanraden om zowiezo een groep fantoomzalmen te houden, deze zullen de populatie guppen onder controle houden.

Eventueel kan dus ook:
Guppy x 6
Kardinaaltetra of kegelvlek x 8
Fantoomzalm x 8

Ik heb inderdaad gemerkt dat de fantoomzalmen de populatie onder controle houden. Gister een vis gejongd, vandaag al geen jonge gup meer te bekennen.
Ik heb vandaag weereen meting gedaan, dit zijn dus 1 dag later de waterwaardes:
No3 25 Mg
No2 0,25 Mg
GH 7
Kh 4,5
Ph 7,4
Chloor 0
CO2 < 15mg

Lijkt er op dat het aquarium dus wel aardig belast wordt als de no2 zo snel stijgt. Er lig na een dag ook erg veel poep in de bak.
Zoals gezegd de 6 guppen, 8 kardinaaltetra en 8 gantoomzalm. Kan daar de algeneter bij blijven? En wat kleine garnaaltjes? Of moet ik het dan echt houden bij die 22 vissen?

De 'algeneters' worden simpelweg te groot voor je bak, bovendien zit je met die 22 vissen plus eventuele guppenjongen aan je maximale biologische belasting, wat garnalen kan nog wel, hiervoor zou ik een groep vuurtjes en/of japonica's aanraden. Wacht overigens wel natuurlijk met er nog iets bij te zetten totdat de bak 100% in orde is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan