Wat is er nieuw

samenstelling voor rimless 100x60x60

• Onderwerp starter Onderwerp starter Elsje
  • Startdatum Startdatum
E

Elsje

Guest
Deze week eindelijk mijn nieuwe aquarium besteld...! Nu ben ik stilaan het visbestand aan het bekijken. Ik wil graag planten erin, ook planten die boven het water uit zullen groeien, misschien maak ik een soort van 'oevertje' aan ��n kant (bak zal met een smalle kant tegen de muur staan) maar moet nog zoeken hoe en of dat haalbaar is. Ik zoek specifiek naar diertjes die een leuk gedrag vertonen, waar je wel mee kan kweken, wel geen heel dure of moeilijk te verzorgen visjes. Ik wil er heel graag slakken en garnalen bijzetten, eigenlijk wilde ik graag kreeftjes of krabben maar ben bang dat ik niets vind wat in deze combinatie kan (open aqua, en met veel planten en medebewoners). Ik heb nog een aquarium van 60 cm met deksel, met daarin nog wat gupjes en een paar andere eenvoudige visjes, die bak kan tijdelijk als uitzetbak gebruikt worden als visjes in de grote bak gaan kweken.
Wat me momenteel al aanspreekt zijn:
apistogramma cacatuoides
blauwe waaierhandgarnaal
green fire tetra
een aantal sulawesi-slakken

Wie heeft nog leuke idee�n, of opmerkingen bij m'n plan?

Hey de combinatie mer garnalen maakt dat er een stuk minder vissen overblijven die samen met garnalen kunnen. Je zult veel meer kleine vissen moeten gaan zoeken zoals de rasbora galaxy bijv.
Ik zou er geen garnalen in stoppen maar een mooi visbestand bij elkaar gaan zoeken zoals de cacatoides. Maar dat is mijn mening haha je zou dan bijvoorbeeld in de bak die je nu hebt staan wat garnalen kunnen zetten? 😉 succes ermee! 😉

Hallo Elsje,

Toevallig ben ik zelf met zo'n idee bezig ik heb aan mezelf toegegeven dat ik geen oever kan maken om verschillende redenen.
Oever is mooi als je een aquarium hebt wat 100 + is en maar 40 cm hoog in mijn ogen.

Wat ik nu ga doen is een oude breederbox 20 x 15 x 15 om bouwen tot planten bak. Wat ik heb gedaan is zuignappen aan de achterkant bevestigd en voor kant flink wat gaten geboord en onder ook. Verder kan de in/uit laat er ook in en zal de stroming ook rond gaan.

Zo heb je dan wel niet een oever maar in ieder geval wel planten boven water zeker jij met 60 cm hoogte is een oever zeer moeilijk stabiel te houden zonder een groot verlies aan liters.

Wat betreft open aquarium en garnalen,kreeften durf ik je geen antwoord op te geven kan me voorstellen dat bij schrik ze misschien naar boven vluchten.

Bedankt voor de reactie! Maar wat gebeurt er eigenlijk dan als je grotere vissen zet? En ik dacht dat een waaierhand, omdat ze al wat groter is, met bijna elke vis gecombineerd kon worden? Ik was eigenlijk van plan om toch enkele iets grotere vissen zoals die apistogramma (mannetje met twee of drie vrouwtjes) erin te zetten, dus als dat niet kan met garnalen zullen die idd een plekje in de andere bak krijgen. Nu is die andere bak vooral ook bedoeld als kweekbak voor bv mijn appelslakjes, omdat ze in de nieuwe bak geen kap meer zullen hebben om hun eitjes af te zetten. Eten die garnalen dan de jonge slakjes niet op?

Apistogramma kan absoluut hoor. een Harem dus 1 man en 2 a 3 vrouwen dit moet kunnen in jou aquarium zonder probleem zorg uiteraard voor voldoende schuilplekken.
Waaiergarnaal zou wel bij de apistogramma's kunnen je ziet de combinatie wel op youtube voorbij komen. Al weet ik dat een Waaiergarnaal wel een stroming waardeert omdat hij op deze manier aan zijn voeding komt.

Ik heb nog wat opzoekwerk gedaan, en blijkbaar is er wel een vrij groot verschil in 'temperament' tussen een afrikaanse en een aziatische waaierhand. Ik vind de eerste wel de mooiste. Iemand ervaring? En kan het kwaad met een open bak? Andere garnaaltjes durf ik daar immers niet zo goed in te zetten, bang dat ze eruit springen...

@mss: Ja daar had ik ook al aan gedacht, al hadden ze in de winkel waar ik het aquarium besteld heb planten boven nog veel diepere bakken uitgroeien. Ik ook ooit in een bakje met plexiglas een verhoogje gemaakt (geloof dat dat voor een krab of kreeftje was) en dat ging best goed, je kan dat thermisch verlijmen dan heb je geen probleem met mogelijk schadelijke lijmen. Ik had opnieuw zoiets in gedachte, met eventueel een flink stuk kienhout erop en daar de planten op. Heeft zo'n breederbak al zuignappen eigenlijk? of hoe krijg je die erop? En ben je niet bang dat het wegzakt, want 't is toch wel wat gewicht?

Qua visbestand:
- Ik lees in andere topics dat congozalmen leven in de brouwerij brengen overdag...wat moet ik me daarbij voorstellen? Als ik foto's bekijk ziet het er (sorry beestje) eerder saai uit?
- heeft er iemand ervaring met Garra Rufa? Het feit dat ze aan je vingers komen zuigen gaan de kinderen vast heel leuk vinden, maar ik vind vooral info over spa-behandelingen ermee, heel weinig over hoe ze in een aquarium (al dan niet) kunnen gehouden worden.
- ik vind muilbroeders wel fascinerend, maar kent er iemand vissen met die kweekvorm die in mijn bestand zouden kunnen passen? Of eventueel mooi gekleurde soorten die in een beplante bak kunnen, ter vervanging dan van de cacatoides? Dan zouden het dus Zuid-Amerikaanse muilbroeders moeten zijn, lijkt me, maar ik vind er online geen.
- Ik vond de bijlzalmpjes ook wel leuk om de bovenste laag wat te bevolken, maar dat wordt afgeraden in een open bak omdat ze eruit zouden springen. Heeft iemand daar ervaring mee, of kent er iemand soorten die dat niet doen?
Alvast bedankt,
Els

Qua muilbroeders zijn er verschillende soorten mogelijk, zou die dan wel als hoofdvis nemen en de rest er omheen bouwen. Chocoladegoeramies zijn muilbroeders, zijn gevoelig voor stress. Kleine muilbroeders zijn mooi, pittige Afrikaanse cichliden. Apistogramma barlowi of kelleri kunnen ook, hebben wel lage ph, Kh en gh nodig voor de kweek. Dit zijn wat voorbeelden die ik zo snel uit mijn hoofd weet.
Bijlzalmen springen geheid je bak uit, zonde maar zo zijn ze.

Bedankt, heb ze opgezocht, vooral die kelleri en barlowi lijken me wel wat. Denk wel dat ik ze moeilijk zal vinden, ik heb ze nog nooit gezien in dr winkel denk ik, maar we zien wel: ik heb geduld! chocoladegourami klinkt moeilijk te houden als ik dat zo lees.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan