Samutranen vangen...


E

EvE

Guest
Ik heb een vrij diepe bak van 70 cm en daarin o.a. 11 samutranen. Ik zie nu dat ze gaan vinbijten en wil ze eruit hebben. Maar heeft iemand misschien nog handige tips hoe ze te vangen, wil niet teveel overhoop halen?
 


Voor het idee, grote fles de top afknippen, andersom erin zetten, touwtje een de fles maken en erin laten zakken. Voer in de fles en wat geduld, levert bij mij aanzienlijk minder stress op dan met een netje achter de vissen aan.
 


Voor het idee, grote fles de top afknippen, andersom erin zetten, touwtje een de fles maken en erin laten zakken. Voer in de fles en wat geduld, levert bij mij aanzienlijk minder stress op dan met een netje achter de vissen aan.

Is dat jouw eigen filmpje met jouw stem bart ? wel een simpel en goedkoop en schitterend systeem.
 
Vissenval met plastic fles lijkt me dan de beste optie! Gaan we gauw proberen!
 
Aanrader!!!

Even de hond uitgelaten en de fles zat vol, helaas met purperkoppen, maar principe werkt uitstekend! Beestjes bleven gewoon dooreten overigens!
 
Haha! Ja je moet een beetje mazzel hebben! (en geduld!). Als je er levend voer in doet als tubifex en ze vooraf een dag of twee niet voert vliegen ze er achter elkaar in. Je zal altijd zien dat het laatste exemplaar niet wil en je dan uren zit te wachten. Succes!
 
Aanrader!!!

Even de hond uitgelaten en de fles zat vol, helaas met purperkoppen, maar principe werkt uitstekend! Beestjes bleven gewoon dooreten overigens!

Haha, het werkt wel, maar nu nog finetunen:D
 
Ik heb een vrij diepe bak van 70 cm en daarin o.a. 11 samutranen. Ik zie nu dat ze gaan vinbijten en wil ze eruit hebben. Maar heeft iemand misschien nog handige tips hoe ze te vangen, wil niet teveel overhoop halen?
Wellicht is het ook verstandig om na te gaan waarom ze dit gedrag vertonen. Wellicht kan je je gehele bestand eena plaatsen met daarbij de afmeting van je bak.
 
Ja, probeer ik ook uit te vinden, maar ze staan er wel erg berucht om. Overigens lijkt het nu nogal mee te vallen, ik heb 11 Sumatranen en die zijn vooral in elkaar geinteresseerd. Heb een klein beetje het idee dat kleine clownbotia's er het meest last van hebben, de grote worden volgens mij wel met rust gelaten...

En er zitten nu clownbotia's, purperkoppen, koperzalmen, zilverbijlzalmen en 1 vrouwtjes ancistrus in en de bak is 100x45x65. De clownbotia's gaan over een paar weken toch over naar een veel grotere bak en dat moeten ze uit kunnen zingen denk ik.
 
De truc met elke "vinnenbijter" is om ze in een school te houden die groot genoeg is inderdaad. Dan valt het in de praktijk erg mee met het vinnenbijten, alhoewel die sierlijke "antennes" van bijvoorbeeld goerami's weleens te verleidelijk zijn.
 
Heb je de sumatranen eigenlijk inmiddels kunnen vangen? Of is het iets met oog op de toekomst?
 
Ik ben aan het voorbereiden op de grote verplaatsing, heb nu 3 bakken staan. Eerst alles op een rij zetten en de grote bak inrichten, daarna de andere soorten beter gaan verdelen. Ik ben vooral geinteresseerd in gezelschapsdieren, scholenvissen vaak. Roofvissen zijn mooi, maar vind ik niet praktisch.

De Sumatranen had ik als maatjes voor een eenzame purperkop gekocht om er thuis achter te komen dat ik dus niet een sumatraan, maar purperkop had!!! Maar beiden zijn levendige vissen die ook erg tam lijken en zwemmen grappig. Op zich lijkt de mix nu vrij redelijk met zilverbijlzalmen die bovenin de hoek vaak zitten, koperzalmen die in het midden met elkaar driftig spelen en onderin de clownbotia's, corydoras en 1 ancistrus.
 
Het is toch vooral zoeken naar een balans en het vormen van schooltjes geeft een hele andere dynamiek aan de bak. Ik had 1 volwassen koperzalm die een beetje ronddobberde, heb er 10 bijgekocht en nu vliegt die 's avonds door de bak samen met de anderen en is die ook nog eens de grote baas. Zie zelfs dat ze de Sumatranen af en toe opjagen.
 
Puperkoppen houdt je het liefste koel 15-22 graden (Dan zijn ze minder druk en veel mooier op kleur), Sumatranen willen weer wat warmer zo rond de 24 graden en Zilverbijlzalmen rond de 26 graden.

Sumatranen worden alleen bijterig als de groep te klein is (minimaal een stuk of 15 exemplaren).
 
Ze zijn verhuisd, zitten nu in een bak van ca 250 liter. Heb de purperkoppen er toch ook bij gezet, was wat leeg! Maar staartbijten gingen ze als gekken en moet ik dus op gaan letten wat erbij kan. De koperzalmen doen soms juist de Sumatranen achterna zitten en dat leek me bijvoorbeeld wel een aardige combo.

Wat me wel weer doet twijfelen zijn die temperaturen, is dat echt zo precies?Want dan zitten er momenteel wat bij die het heel warm zullen hebben en anderen die het mogelijk wat koud vinden!

ZIjn er nog anderen soorten die jullie aanraden? En even serieus, die bak lijkt reusachtig met die kleine vissies erin nu, moet toch voorlopig ruim zat zijn?
 
Dat van de temperaturen is echt zo. Purperkoppen zijn bv sub-tropisch en voelen zich totaal niet thuis in een tropische bak. Mijne zitten momenteel gewoon buiten in een vijvertje t/m Oktober.

Temperatuur is bijna het allerbelangrijkste. Vroeger werd gesteld dat elke vis het goed zou doen bij 24 graden, maar door recente informatie over leefgebieden zijn de inzichten erg veranderd.
 
OK, dan gaan we daar ook weer even over inlezen...

Ik wilde met 2 bakken en een kleine guppybak verder gaan. In eerste instantie wilde ik vooral dieren van enigzins gelijke formaten bij elkaar zetten, mits uiteraard wel tolerant naar elkaar voor zover bekend. Maar heb nu al de indruk dat soms juist hele kleine en grote vissen samen in 1 bak een gezonde mix geeft.
 
Overigens heb ik de Sumatranen nu toch maar op Marktplaats gezet, is gewoon niet handig met vissen die zich niet verzetten. Die Sumatranen doen de grootste vissen nog lastig vallen en die grote vissen doen niets terug, terwijl een kleine koperzalm de Samutranen gewoon wegjaagd..
 

Terug
Bovenaan