Sao Gabriel da Cachoeira


colisa lalia

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2009
Berichten
778
Leeftijd
27
Locatie
Brecht, België
Ik heb reeds een topic openstaan in het sub-forum "samenstelling visbestand", maar ik zou ook graag planten en inrichting biotoopcorrect houden, vandaar een nieuw topic.

Ik ben dus bezig met het opbouwen van een biotoop, nl. een poel na te bootsen die in "Sao Gabriel da Cachoeira" zou voorkomen. dit is een plaats in het noordelijke deel van de Rio Negro dat nog in Brazili� ligt.
Mijn vraag is echter welke (drijf)planten er allemaal zouden voorkomen. Aangezien ik niet echt goed bronmateriaal vind, wil ik ook aan jullie vragen of jullie er iets meer over zouden weten.

Het enige dat ik reeds heb gevonden van planten die mogelijk in de Rio Negro voorkomen zijn:

Salvinia minima
http://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=8220


Phyllantus fluitans
http://www.sekaiscaping.com/2009/07/phyllanthus-fluitans.html


Phyllantus fluitans
Tonina fluviatis
Cabomba aquatica
Ceratopteris pteridoides
Ceratopteris thalictroides
Echinodorus horizontalis
Echinodorus tenellus
Eichhornia azurea
Eichhornia crassipes
Hydrocotyle leucocephala
Limnobium laevigatum
Mayaca fluviatilis
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/local-biotopes/10688-upper-rio-negro-plant-species.html


Zouden jullie dit kunnen bevestigen en/of corrigeren?
Ook als u andere planten kent die ginds voorkomen laat u dat maar weten.

Groeten,
Philip
 
Re: Rio Negro aquarium

Ik heb zelf een Rio Negro Biotoop opgezet (check mijn album, helaas niet heel erg up to date ivm het ontbreken van een fatsoenlijke camera).

Een Rio Negro biotoop is an sich niet heel dicht beplant. Ik zou ook voor de rust in de bak niet meer dan 4-5 soorten planten nemen. Zelf heb ik Achterin 3 rosetten Echinodorus bleheri, in het midden een aantal bundels Cabomba aquatica, voorin E. tenellus (die heet trouwens niet meer zo, maar weet even de nieuwe naam niet meer). Als drijver heb ik L. laevigatum. Dit is een aardige plantenbezetting, vind ik zelf, je kunt zien in mijn album wat voor sfeer dat dit geeft.

1 of 2 dikkere stukken hout, gecombineerd met een aantal dunnere stukken, waartussen planten groeien, geeft een mooi beeld van een oeverzijde van de Rio Negro.
 
Re: Rio Negro aquarium

Het zou me verbazen als alle door u genoemde soorten daadwerkelijk in de Rio Negro voorkomen en dan wel nabij Sao Gabriel da Cachoeira.

Je bak is heel mooi, maar ik vind het persoonlijk te veel planten voor een blackwater-bak waarin toch heel weinig soorten leven en dan toch al zeker niet in elkaars bijzijn. Het is inderdaad zoals u zegt een aardige plantenbezetting.

Maar misschien heb ik mezelf niet zo duidelijk gemaakt :s
Ik wil echt "poel"-getrouw blijven en weinig planten. Maar ik wou toch net graag 2 soorten planten:
Een drijver (mss Pistia stratoites -komt bijna overal voor- of Phyllantus fluitans of Salvinia minima)

Een echinodorus(-achtige) soort die niet groot wordt.



Begrijp me alstublieft niet verkeerd, ik loop nl. niets te provoceren.
Maar ieder heeft zo zijn eigen interpretatie en dat is maar goed ook!


Zo ziet het aquarium er nu uit, maar alle planten gaan er nog uit.
d_xP83iHaDNMKFVwuiPB4CHDjf96KCu7.jpeg
DSC09594+ by Philip AG Shaw, on Flickr
 
Re: Rio Negro aquarium

Het is maar net waar je gaat zitten in de Rio Negro. Hij is 2230 km lang, en heeft een totaal oppervlak van 700.000 km2. Daar zitten ook dichter beplante delen tussen. En het oog wil ook wat, nietwaar? :p Ik vind een volledig plantloze bak wat saai, en ook niet onbelangrijk: dat vindt mijn vriendin ook.

Verder noemde ik alleen de E. bleheri, die niet in jouw lijst voor kwam, dus zo vreemd zullen de soorten niet zijn in de Negro. :p

Ik vind vooral ook de bladeren op de bodem mooi. Ik ben zelf bij wijze van experiment nu een aantal eikenbladeren aan het drogen. Welke takken gebruik je voor die dunnere takken?
 
Re: Rio Negro aquarium

Daarom dat ik misschien de titel beter verander in "Sao Gabriel da Cachoeira vormgeving" want ik heb het echt over een welbepaalde plaats bij de Rio Negro.

Ja, het oog wil hier zeker ook wat :) Maar ik vind het net mooier als het zo goed mogelijk zou aanleunen bij de natuur, buiten de algengroei dan. Dat is iets voor later, dan maak ik echt een helemaal perfecte bak, maar die is dan wat groter.(300/400x70x100= lijkt me heerlijk).

Ik ben nog maar 17 en mijn vriendin woont dus nog niet bij me, dus ik ben helemaal vrij.
Later dan maar een hobbykamer, maar eerst goed centjes verdienen!

Ja, die bladeren hou ik ook zeker van, enkel moeten ze bij mij nog ietwat verkleuren.
Die dunne takken die ik gebruik zijn gewoon eikentakken, die ik in het begin even afborstel.


Groeten,
Philip
 

Terug
Bovenaan