Scalare houden


T

Tamara1988

Guest
Hallo,

Ik heb de volgende vragen. Ik wilde in mijn nieuwe bak misschien een koppeltje maanvissen houden.

Ik lees overal dat je bij een maanvis/Scalare geen vissen moet zetten die kleiner zijn dan 5 cm (oftewel kleiner dan de bek zijn).

Ik vroeg mij af als ik nu "jonge/baby" Scalare zou aanschaffen en deze in mijn bak zet bij mijn Danio Choprae (worden 3 cm) of dat wel zou kunnen? Dus zeg maar dat ze groot worden in het bijzijn van deze vissen.

Ik hoor het graag!
 
Hoi Tamara..

Ik zat net de topic: maanvissen vechten te lezen..en daar stond ook in..dat maanvissen groepsdieren zijn.. Dus 1 koppeltje is veel te weinig...minimaal 5 of 6 is aan te raden..maar daar is jou bak gewoon TE klein voor...
Dat van die vissen er bij zetten..lijkt mij onzin..ik zie nog geen maanvis een vis weg happen van 5 cm lang hahahaha...kijkkk..als het nou een jonge neon tetra zou zijn..of een jong garnaaltje...alaaa :)
Maar ik heb ook filmpjes gezien...waarin Japonica's (garnalen) leven..samen met maantjes...en die laten elkaar gewoon met rust...en die zijn ook niet veel groter.

Maar uiteraard zijn er vast aquarianen die het beter dan mij weten...dus even afwachten :D



Suc6 manfred
 
Ik heb dat wel gezien, dat een maanvis een volwassen kardinaal op at.:eek:
 
Aquariaan1967 zei:
Hoi Tamara..

Ik zat net de topic: maanvissen vechten te lezen..en daar stond ook in..dat maanvissen groepsdieren zijn.. Dus 1 koppeltje is veel te weinig...minimaal 5 of 6 is aan te raden..maar daar is jou bak gewoon TE klein voor...
Dat van die vissen er bij zetten..lijkt mij onzin..ik zie nog geen maanvis een vis weg happen van 5 cm lang hahahaha...kijkkk..als het nou een jonge neon tetra zou zijn..of een jong garnaaltje...alaaa :)
Maar ik heb ook filmpjes gezien...waarin Japonica's (garnalen) leven..samen met maantjes...en die laten elkaar gewoon met rust...en die zijn ook niet veel groter.

Maar uiteraard zijn er vast aquarianen die het beter dan mij weten...dus even afwachten :D



Suc6 manfred

Bak te klein!! Is een bak van 180cm toch?!? Maar klop idd wel dat het groepsvissen zijn.
 
Haar bak is 1.80 en 60 hoog dus lijkt me niet te klein idd ;)
 
Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden!

In het geval ze zouden kunnen, zou ik inderdaad er 5-6 pakken.

Mijn volgende vraag heb ik nog: kunnen deze bij danio choprae? Ik zal dan jonge maantjes kopen, zodat ze met deze visjes opgroeien.

Gr. Tamara
 
Denk dat het wel kan maar garantie heb je nooit natuurlijk.
 
Goldie83 zei:
Aquariaan1967 zei:
Hoi Tamara..

Ik zat net de topic: maanvissen vechten te lezen..en daar stond ook in..dat maanvissen groepsdieren zijn.. Dus 1 koppeltje is veel te weinig...minimaal 5 of 6 is aan te raden..maar daar is jou bak gewoon TE klein voor...
Dat van die vissen er bij zetten..lijkt mij onzin..ik zie nog geen maanvis een vis weg happen van 5 cm lang hahahaha...kijkkk..als het nou een jonge neon tetra zou zijn..of een jong garnaaltje...alaaa :)
Maar ik heb ook filmpjes gezien...waarin Japonica's (garnalen) leven..samen met maantjes...en die laten elkaar gewoon met rust...en die zijn ook niet veel groter.

Maar uiteraard zijn er vast aquarianen die het beter dan mij weten...dus even afwachten :D



Suc6 manfred

Bak te klein!! Is een bak van 180cm toch?!? Maar klop idd wel dat het groepsvissen zijn.

Oepssssss.....ik zag alleen die 80 cm bak ;) sorryyyy
 
Sorry,
Ga nou eerst een beetje huis werk doen en ga kijken uit welk biotoop de vissen komen elke vis heeft een waterwaarde waar in ze het goed doen als je manen wilt hebben prima je bak is groot genoeg maar neem dan ook bij vissen die uit het zelfde gebied komen nl de Amazone
In jou bak wist ik het wel 8 Eimekeis met heel weinig bij vis prachtig om te zien
 
Hallo Tamara,

In jouw aquarium heb je ruimte om 10 tot 12 maanvissen samen te laten opgroeien tot ze volwassen zijn. Ze zijn dan ongeveer 1,5 jaar oud. Selecteer dan de mooiste dieren, kijk naar de koppels en zoek een goede plek voor de overgebleven maanvissen. Flink water verversen en goed voeren doet wonderen om ze te laten groeien.

De Danio's vragen een wat lagere temperatuur ( ongeveer 23 graden)dan de maanvissen ( ongeveer 26 graden). Voor maanvissen is 23 graden te koud helemaal als je ook nog eens een nestje jongen wilt hebben. Dan heb je 27 tot 28 graden nodig.

Ik zou persoonlijk liever andere vissen combineren met maanvissen.

Elders in dit forum zag ik een foto van je bak. De algen hinderen de planten bij de groei. Kijk eens hoe je je zweefvuil kan verminderen, scheelt flink in de algengroei.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut
 
Leopoldi zei:
(...) maar neem dan ook bij vissen die uit het zelfde gebied komen nl de Amazone
Geen enkele reden om vissen uit hetzelfde gebied te nemen als combinaties werken en eisen op elkaar zijn afgestemd.
 
Hallo,

Ik ben me (op dit moment) ook alleen maar aan het ori�nteren en informatie aan het verschaffen. Ik wil dit keer een goede keuze maken en niet een keuze waar ik achteraf spijt van ga krijgen. Vandaar ook mijn vragen!

@ Jos Hut: Hartelijk dank voor uw reactie. Mijn watertemperatuur is op dit moment 25,2 graden celcius in de ochtend en rond de 26 graden in de avond. Het verschil komt door de TL Buizen. De verwarming staat op dit moment (ik dacht uit mijn hoofd) op 24 graden. Gelet op deze temperatuur dacht ik dat het wel zou kunnen qua temperatuur.

Over de Danio vind ik heel weinig informatie, helaas. Ik zie dat u aangeeft dat deze liever op 23 graden Celcius zit. Dit kan ik helaas niet waarmaken gelet op mijn andere vissen. Ik moet zeggen ze doen het er echt goed op en sommige danio's zijn inmiddels al bijna 3 of zijn al over de 3 heen.

De algengroei is gelukkig een heel stuk verminderd (en eigenlijk ook weg) en de planten doen het nu goed.

Graag hoor ik of het eventueel wel zou kunnen om deze erbij te zetten (gelet op de temperatuur).

Groetjes

Tamara
 

Terug
Bovenaan