Wat is er nieuw

Scape: Red sky (TomB)

• Onderwerp starter Onderwerp starter TomB
  • Startdatum Startdatum
T

TomB

Guest
Na het ontwerp en bouw van het meubel is het nu tijd om de bak daadwerkelijk in te richten. (Zie deze link voor het bouwverslag van het meubel).

De bak is gemaakt van opti-white glas met de maten van een ADA 60-p (60x30x36 60l). Ik heb 2x JMB Community Bright (een met rood en een met blauw) met controller als verlichting. Verder gaat er Co2 ge�njecteerd worden.

De scape is opgebouwd met Seiryu stenen en ADA Amazonia soil als voedingsbodem.

KEzpbz2.jpg

BSHU7y8.jpg

Ik zit te denken aan de volgende planten en beplatingschema.
- Eleocharis sp. montevidensis
- Eleocharis sp. mini
- Hemianthus callitrichoides "Cuba"
- Anubias barter var. nana Petite en Gold
- Alternanthera reineckii "Rosaefolia"
- Althernanthera reineckii mini
- Althernanthera reineckii 'Rosanervig'

oVDnjdXjarAalcRm4uFm0iYP7HTRzMtk.jpeg

Ik zit nog te twijfelen om de HC en het haargras met een dry-start te starten om vervolgens de rest van de planten toe te voegen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Re: Scape: Red sky

Ziet er zo heel mooi uit Tom.

Mooi plan, ik ben benieuwd, het is zeker geen makkelijk project, maar je idee�n zijn goed.

Mooie plannen hoor

Je hebt mooie plannen.
Ben benieuwd of je het gaat krijgen zoals je graag wilt.
Kom zeker nog een keer terug om te spieken hoe het ervoor staat. ;-)

Ik ben ook erg benieuwd ;-). Ga mijn best doen.

Iemand ervaring met dry start?

Mooi plan, ben heel erg benieuwd hoe dat er in het echt uit gaan zien!

Het heeft even geduurd maar we zijn onderweg met de Dry Start. De staurogyne sp. repens, hemianthus callitrichoides cuba en eleocharis parvula (ipv mini) zijn geplant en staan hopelijk wortel te schieten ;-). De rest van de beplanting volgt over een week of 6 a 8 als de tank is gevuld.

ziwHvg2.jpg

Ziet er veelbelovend uit.

groetjes koos.

Nu maar wachten op dat mooie tapijtje 😀

We zijn nu even op weg en het begint goed te groeien.

VzEfsJd.jpg

Er smelt wel wat HC in de voorgrond. Dit heb ik getransplanteerd met HC uit een andere bak. Hopelijk verspreid het gesmelt niet.... Iemand tip?

Ziet er leuk uit.
Tips met de HC kan ik je niet geven, het is mij nooit gelukt om deze te behouden.

TomB zei:
Er smelt wel wat HC in de voorgrond. Dit heb ik getransplanteerd met HC uit een andere bak. Hopelijk verspreid het gesmelt niet.... Iemand tip?

Ik ben geen expert en zelfs geen eens ervaringsdeskundige maar ik kan me voorstellen dat bij een droge start de planten extra voeding uit de bodem nodig hebben. Heb je een voedingsbodem of iets dergelijks?

Ja ADA Amazonia, dus qua voeding zit het denk ik wel goed. Het is ook voornamelijk de voorkant, de rest schiet uit de grond. Misschien te nat?

Mooi idee, ik ben benieuwd hoe de scape zich ontwikkeld, ik ben ik elk geval al een mede ADA fan

Nou.... hoppa... water erin. De dry-start heeft niet echt lekker gewerkt aangezien ik niet het idee heb dat de HC al goed vast zit, de HC is wel gegroeid. Maar eens zo proberen. Wat snoeiwerk uit mijn andere bak erbij voor de afwisseling.

Binnenkort de rest van de beplanting erin: AR varianten, Anubia petite, Eleocharis Montevideo en herplant van de HC.

8tzMoKK.jpg

Voor de ge�nteresseerden, de bak draait nu op een Eden 511 buitenfilter met Hydor inline verwarming en inline CO2 diffusor.

Ziet er al mooi uit!
Lekker geen techniek in de bak, geeft rustig beeld.

De CO2 diffuser doet goed zijn werk, indicator is mooi geel!

Update na beplanten met:
- Anubia Gold en Nana
- AR Double Purple
- AR rosaefolia
- AR mini
- HC Cuba
- Eleochoras mini

8dn8PNI.jpg

Een maandje verder.....

T2rO2Q7.jpg

Ziet er goed uit Tom en zo te zien ook behoorlijk wat licht erboven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan