Scaper's Tank van MaFlodder


MaFlodder

Well-known member
Lid geworden
27 augustus 2014
Berichten
366
Locatie
Rotterdam
Jaja, na een half jaartje bezig te zijn met deze leuke hobby staat er nu ook een 2e bak op mijn kamer. Het is een Dennerle Scaper's Tank van 50 liter geworden en de bedoeling is dus om te gaan aquascapen. Ik heb heel veel mooie creaties op het internet gezien en ben vandaag zelf ook eindelijk aan de slag gegaan (de bak stond er al een aantal weken).

Eerst nog even wat info over de bak:

Aquarium
Dennerle Scaper's Tank 45*31*36

Filter
Scaper's Flow, 360 l/h

Verlichting
Scaper�s Light, 24 W / 4 x 8000 K

Bodem
Ada Aquasoil

Decoratie
Spiderwood
Dragon Stone

Flora
Bolbitis heteroclita difformis
Hemianthus callitrichoides
Hydrocotyle tripartita
Utricularia graminifolia
Staurogyne repens
Fissidens fontanus
Fontinalis antipyretica

Fauna
Caridina cf. cantonensis Bee
?

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik er nog meer in wil hebben naast de bijengarnaal. Of dat ik er uberhaupt nog iets anders bij wil. Ik weet ook niet of dit wel zo'n geschikte bak is voor visjes, iemand misschien een idee hierover?

De planten komen aankomende week binnen en dan ga ik verder met de inrichting. Nu is het tijd voor de foto's. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie misschien nog wat tips hebben.

Zo staat het er nu bij:
dsc_0407.jpg


dsc_0406.jpg



Groetjes Denise
 
Ziet er al heel mooi uit een goed begin!
En ik denk ook dat het net wat te krap is voor visjes misschien zijn er wel een paar soortjes die kunnen maar daar kan ik geen antwoord opgeven.
Ik dacht dat de minimum bakmaat voor vis 60 was maar dat weet ik niet zeker.
 
Qua visjes die �n in die bak kunnen �n de garnalen met rust laten heb je best nog wat keus.

De kleine rasboraatjes kunnen eigenlijk allemaal zoals de Brigittae, Kubotai en de Micro.
Van de danio's is de Galaxy ook geschikt.
Met zalmpjes kan je gaan voor de Simulans of Amandae.
Verder zijn de Oto's ook geschikt natuurlijk


Ervaring met vis in een kleine bak;
Ik heb zelf een groepje kleine knorgoerami's in een kubus zitten. Eigenlijk worden deze aangeraden voor een harem in een grotere bak. Ik heb dat ook gehad en toen maakten de mannen elkaar af. Nu zitten ze met meer en kleiner en het is lekker rustig en ze knorren de oren van mijn hoofd. Ze zijn niet geschikt voor garnalen, want ze jagen heel erg. Zelfde geldt voor de dario dario.

Je moet trouwens nog wel even die kalkstreep wegpoetsen hoor hahaha:p
 
Mooie scape. ..
gaat een boompje worden zeker. ..

Dwergknorgoerami's kunnen wel in deze bak hoor, is denk ik de leukste keuze. Veel interessanter dan boraras soortjes, naar mijn mening..
 
Dwergknorgoerami's zijn mooie visjes maar dan kunnen er dus beter geen garnalen in? En hebben ze geen behoefte aan drijfplanten?

Nance zei:
Je moet trouwens nog wel even die kalkstreep wegpoetsen hoor hahaha:p
Heb ik geprobeerd maar het is een beetje hardnekkig, als er water inzit valt het al wel een stuk minder op.

MsFelix zei:
gaat een boompje worden zeker. ..
Inderdaad :)
 
Dat ziet er al professioneel uit,ben benieuwd!
 
Mooi gedaan tot zover.

Ben benieuwd naar je ervaringen met dat Dennerle scapers hangfilter!
 
Valt wel mee met de knorretjes. Ze hebben graag veel beplanting en veel randbeplanting. Als planten op je boom tot het wateroppervlak reiken dan is het ook al goed voor ze.

De goerami's zullen actief op je garnalen jagen. Ook de volwassen garnalen! Past het niet in het bekje, dan maken ze het gewoon wat kleiner.
Je kan dan het beste wel een groep nemen en geen koppel/harem. Dan krijg je teveel geruzie. Beetje als met cichliden, hoe meer mannen hoe meer ze elkaar kunnen lastig vallen ipv de vrouwtjes. Ik weet niet of de bak op je slaapkamer komt of in een andere ruimte, want ze maken echt veel herrie. :D

@Ms Felix Als je garnalen wilt houden met vis dan zijn de rasbora's geschikter. Ik vind ze zelf vreselijk saai hahaha Ik had ooit honderd vuurtjes en een paar knorretjes. Na een paar maanden waren er geen vuurtjes meer, vreetzakjes.
Ik zie dat jij ook liefhebber bent.
 
peterdenhaag53 zei:
Ben benieuwd naar je ervaringen met dat Dennerle scapers hangfilter!
Ik heb deze bak tijdelijk gebruikt voor mijn baby Panda's, toen had ik hem aan de bak hangen. In het begin maakte het best wel wat herrie maar dat werd na verloop van de tijd wel minder. Naar mijn idee deed ie verder wel goed zijn werk. Ik heb hem nu in de kast eronder gezet, even kijken hoe dat bevalt.

De bak staat op mijn slaapkamer, dat geknor s'nachts wordt ik dan vast niet vrolijk van..
 
MaFlodder zei:
peterdenhaag53 zei:
Ben benieuwd naar je ervaringen met dat Dennerle scapers hangfilter!
Ik heb deze bak tijdelijk gebruikt voor mijn baby Panda's, toen had ik hem aan de bak hangen. In het begin maakte het best wel wat herrie maar dat werd na verloop van de tijd wel minder. Naar mijn idee deed ie verder wel goed zijn werk. Ik heb hem nu in de kast eronder gezet, even kijken hoe dat bevalt.

De bak staat op mijn slaapkamer, dat geknor s'nachts wordt ik dan vast niet vrolijk van..

Okee, hoe heb je hem dan "verlengd" zodat hij in de kast eronder past? Met stukken slang? En heb je dan genoeg pompopvoerkracht?
 
Ik heb hem inderdaad verlengd met slangen. In de gebruiksaanwijzing staat dat het filter niet lager dan 60cm onder het aquarium mag zetten ivm de opvoerhoogte. Ik heb hem op de bovenste plank staan en dan kom ik tot max. 40cm. Het zou dus op papier moeten werken. Even afwachten nog.
 
Okee..bedankt voor je antwoord.
Heb nl. ook belangstelling voor dit filter. Blijf je volgen.
 
Opvoer hoogte is geen probleem aangezien de aanvoer slang ook van water hoogte komt
Opvoer hoogte houd als het goed is in de hoogte die hij het boven het waterniveau kan pompen

Vind de scape er mooi uitzien hopen dat hij goed gaat draaien
 
vind hem zonder water en planten al fantastisch. deze ga ik volgen :)
 
Ziet er zeer leuk uit. Ben benieuwd naar de vorderingen :)
 
Gave bak ! Ben benieuwd hoe hij verder gaat worden !
 
Ik vind dit een erg mooie bak. Was eerst tussen deze aan het twijfelen of de ADA die ik nu heb.
Vind je hardscape ook erg goed gelukt.
 
Bedankt voor de complimenten iedereen :)

@Peter: die van ADA zijn inderdaad ook mooie bakken, maar zit ook een aardig prijsje aan. Niet dat deze goedkoop was ofzo :p

Vandaag ben ik bezig geweest met het planten van de planten. Het is nog niet helemaal af, mijn matje Utricularia graminifolia was helemaal verslijmd en ook een deel van de Hemianthus callitrichoides. Van de week even nieuwe bestellen. Ik zal vanavond als het donkerder is wat foto's maken.
 
Even een foto van hoe het er u bij staat:

dsc_0412.jpg


Het is nog een beetje kaal, de rest van de planten komen deze week. Ik hoop dat het allemaal lekker gaat groeien zodat het 1 geheel gaat worden :) Het boompje wou gaan drijven dus daar heb ik een steen opgezet.
Het filter doet het ook prima, binnen een dag was mijn water weer helder.

Ik zit alleen nog na te denken over het bestand wat er in komt. Ik wil sowieso de bijengarnaal erin en daarnaast zat ik te denken aan een groepje Corydoras pygmaeus. Zouden die in deze bak kunnen of is dat te klein? Of anders een groepje Boraras brigittae.
 
heel mooi. ben benieuwd hoe de bak eruit ziet als alle planten er in staan en gegroeid zijn!
 
mooi hoor!
kan toch allebei? cory's en borarasjes? :p
 
Erg mooi contrast tussen de zwarte achterwand/stenen/planten :)
 
Bedankt iedereen :)

@Nick, ik wil het gewoon bij 1 soort houden, dat oogt denk ik wel wat rustiger in zo'n klein bakje. Maarja nog genoeg tijd om er over na te denken.
 
Wordt al mooi.
Spannend projectje.

grt koos.
 
Mooie start, ben benieuwd hoe het verder groeit!
 
Deze week bezig geweest met de rest van de planten, nu maar afwachten..
dsc_0415.jpg


Close up:
dsc_0416.jpg
 
heel mooi denise!
ik ben benieuwd hoe de UG het bij jou gaat doen, ik heb het hier ook maar eens geprobeert :p
 
Dank je Nick, ik ben ook wel benieuwd. Ik heb er nu een bio co2 aan hangen dus ik hoop dat het een mooi tapijtje gaat worden. In de toekomst misschien een co2 setje aanschaffen.
 
Even een update:
Op het moment heb ik nog steeds last van draadalg. Ik heb er drijvers in gedaan en een deel van de lamp met een stuk karton afgeplakt, ook probeer ik zoveel mogelijk met de hand weg te halen. Ik hoop dat het weggaat want ik begin het behoorlijk zat te worden.
Ook leuk nieuws, ik heb eindelijk bewoners gevonden voor mijn bakje, het zijn de Crystal Reds geworden :). Ik hoop dat ze gaan kweken en dat ik binnenkort kleintjes krijg.

De garnalen
dsc_0598.jpg


dsc_060254.jpg


dsc_060332.jpg


Totaaltje
dsc_0607.jpg
 
Bakje is mooi geworden. :petjeaf:
 
Mooi gedaan,ziet er erg goed uit.
 
Wow, dat ziet er erg mooi uit. Ik hoop dat mijn boompje er net zo mooi uit komt te zien als de jouwe.
 
Zat zelf ook te twijfelen over de scapers bak, zijn mooie bakken, enige nadeel is de 1x 24watt lamp erboven.
Mocht je succesvol hc willen houden moet je toch meer licht en absoluut co2 toedienen.
Ik zie namelijk dat jouw hc naar boven groeit ipv opzij, teken van tekort of geen co2 en te weinig licht.

En ik zou er een aantal japonica garnalen indoen voor je algen :) dat vinden ze lekker
 

Terug
Bovenaan