Wat is er nieuw

Scaperstank 35L (DaveHee)

DaveHee

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2015
Dit is mn eerste keer dat ik ga aqua scapen.
Als jullie tips hebben dan zijn die zeker welkom.

Dit is hoe hij er ongeveer uit zag voordat er water in ging.
phpulap8lpm.jpg

Dit weekend heb ik hem gevuld en hij staat er nu zo bij:
phpembhuvpm.jpg

Dit zijn de planten die ik gebruikt heb:
Marsilea Hirsuta
Rotala Bonsai
Echinodorus tenellus green
Riccia fluitans

Leuk bakje, ben benieuwd hoe het eruit ziet als alles gegroeid is. Weet je ook al wat erin komt?

Mooie bak, ben benieuwd naar de ontwikkelingen.
Crystal Reds zijn zeker een goede keuze!

Ik heb mijn bakkie nu een weekje draaien en de planten beginnen langzaam aan te slaan. Vooral de riccia fluitans groeien goed. Ik heb van de week ook nog de Dennerle Bio CO2 60 set binnen gekregen en aangesloten. Hopen dat de planten goed gaan groeien.

Hier 2 foto's van hoe hij er nu bij staat:

rsz_20150418_122932.jpg

rsz_20150418_122906.jpg

Dat wordt al mooi! Leuk want nu is het net als buiten een lente plaatje. Zal vast prachtig worden als de planten zo doorgroeien.

Iedereen bedankt voor de complimenten. Ik heb mn bak nu 2 weken draaien en ik was even benieuwd of je tijdens het indraaien het water ook moet verversen?

Ook ben ik van plan om er nog een klein scholen visje erin te doen.(5 stuks)
Waarschijnlijk iets van Boraras brigittae of Rasbora Galaxy

Tijdens het indraaien hoef je niet te verversen.

Inmiddels is van veel van die minivisjes (o.a. B. brigittae en D. margaritatus) gebleken dat deze zich niet op hun gemak voelen in nanobakjes en dat hun gedrag ontzettend verbetert als ze in bijv. een 60 cm. bak geplaatst worden. Ook vanwege de open inrichting zou ik het bij garnalen houden en geen vissen toevoegen.

Mee eens, verder is de inrichting niet echt afgestemd op de meeste zoetwater visjes, die willen veel meer groen, waaronder ook drijfgroen.. schuilplekjes.
Zou me beperken tot garnalen, met een mooie kleurenmix van Crystal's maak je hier makkelijk een levendige en kleurrijke bak van.

Edit: O sorry, Jones had het al over de inrichting.. nou goed, mee eens dus 😉

Okee heel erg bedankt voor de informatie en met hoeveel crystals zou ik kunnen beginnen als hij ingedraaid is?

Beginnen met minimaal 10 stuks, zodat de garnaaltjes zich op hun gemak voelen, maar 15 of 20 stuks kan ook.

Je kunt ook denken aan Japonica's ( http://database.gek.nu/?id=83 ).. die worden van oudsher veel gebruikt in aqua-scape bakken, met name vanwege het feit dat ze algen effectief te lijf gaan, verder zijn die een stuk sterker, kunnen een breder spectrum aan waterwaardes hebben en zijn minder gevoelig voor schommelingen als Crystal's.
Me name ook omdat je focus met deze bak waarschijnlijk zal liggen op de planten neem ik aan.. met co2-toevoeging etc.. Crystal's zijn toch gevoeliger en bij voorkeur wil je ze op het water houden waarop ze gekweekt zijn, en da's in de meeste gevallen aardig zuur en zacht water.
Geef maar even de gedachte mee..

Ik ga me nog eens wat meer verdiepen in zowel de crystal reds als de japonica's. Het zijn beide mooie beestjes, alleen de kleuren van de crystals spreken me wat meer aan. Bedankt iedergeval

Mark heeft zeer zeker een punt wat betreft de gevoeligheid.
De cr s kunnen op zich niet zo heel veel hebben hoor. ook wanneer je plantenvoeding gaat gebruiken loop je denk ik wel een risico. Daar zijn de meningen vaak over verdeeld. De cr is erg mooi maar zeker niet een hele sterke garnaal.

Zo te zien zijn er heel veel keuzes inderdaad. ik ga er nog rustig 2 weken over nadenken en me goed inlezen. Bedankt voor de links en tips

De planten die erin zitten zijn van tropica. Deze zijn gekweekt zonder algen en slakken dus ik zal niet snel last hebben van algen. (Hoop ik)

'Gekweekt zonder slakken' kan ik me alleen iets bij voorstellen als ze slakkengif gebruiken, of misschien van die steriele in vitro planten?

Misschien weet je het allemaal al, maar ik vertel het toch maar even voor de zekerheid 😉

In het geval van eventueel gebruik van slakkengif.. wat veelal dus gebeurd.. pas op met je garnalen, dat gif is vele malen giftiger voor garnalen dan voor slakken, dus laat er voldoende verversingen overheen zijn gegaan voordat je er garnalen bij doet.
En bij aanschaf nieuwe planten, alvorens die de bak in te doen bij de garnalen.. even een dag of 3/4 laten dobberen in een emmer water en af en toe dat water verversen.

'Gekweekt zonder alg' begrijp ik even niet.. simpel gezegd is de enige manier om (problematische hoeveelheden) alg te voorkomen ervoor te zorgen dat je planten niets tekort komen, voldoende voedingsstoffen die in de juiste verhouding staan tot de hoeveelheid en de soort licht die ze krijgen.. oa. Klopt daar iets niet dan krijg je dus problemen met alg.
Verder zal in ieder gezond aquarium wel alg voorkomen, voor garnalen is dat natuurlijk ook gewoon voer.

Succes.

Veel dingen heb ik al wel van gehoord, maar alle tips zijn welkom.
Dit is wat er staat over de planten die ik gebruikt heb.

Grow! Small plants with great success. 1�2�Grow! Are very young plants cultivated and delivered directly from our laboratory. The plants are guaranteed to be free from snails, algae and pesticides and therefore are totally harmless for sensitive shrimp and fish. The range offers unique plants!

Ook gebruik ik HS aqua shrimp protect.
Volgens de verkoper bij de aquariumzaak scheelt dit een hoop ellende.

Hier weer even een update:
Hij draait inmiddels al 3 weken. Er beginnen her en der wat algen te vormen dus het is tijd dat er garnalen in komen. Ik denk dat ik toch voor de Japonica's ga. Omdat deze wat groter worden als crystal red's wil ik graag weten hoeveel ik er dan in kan doen? Ik heb netto ongeveer 30 liter water.
En wat voor voer raden jullie aan, ik wil niet dat m'n tank vervuild raakt door het voer.

Verder nog wat foto's van hoe hij er nu bij staat:
rsz_20150504_132347.jpg

rsz_20150504_132431.jpg

rsz_20150504_132520.jpg

rsz_20150504_132533.jpg

Stuk of tien, vijftien Japonica's kan zeker. Ze belasten het water veel minder dan vissen. Ik heb ooit een stuk of 100 CR's gehad in 45 liter, omdat ze zich zo snel vermenigvuldigden. Maar dat doen Japonica's niet makkelijk. Die zijn trouwens bij mijn LFS best duur !

Crash Cowboy zei:
Stuk of tien, vijftien Japonica's kan zeker. Ze belasten het water veel minder dan vissen. Ik heb ooit een stuk of 100 CR's gehad in 45 liter, omdat ze zich zo snel vermenigvuldigden. Maar dat doen Japonica's niet makkelijk. Die zijn trouwens bij mijn LFS best duur !
Japonica's vermenigvuldigen zich niet in zoet water.
Tenzij je de mini-variant bedoeld.
Hou marktplaats in de gaten voor garnaaltjes.

Qua voeding zou ik voorlopig helemaal niets voeren.. zolang er alg is.. is er voeding.

Het is aardig lang geleden dat ik wat heb gepost hier, maar de zaken gaan allemaal nog goed.

Ik heb er toen voor gekozen om sakura red garnalen in te doen en heb hier nog geen spijt van. Ze vermenigvuldigen zich erg snel.
Ben begonnen met 20-30 garnalen en heb er nu ruim 100.

Ook heb ik er een tijdje geleden voor gekozen om er een paar visjes bij te doen. Dit zijn 7 stuks Epiplatys annulatus geworden.

rsz_20150601_135006.jpg

De fluitans groeien als kool en begon al gauw naar de oppervlakte te drijven.
Zag er opzich wel grappig uit, maar ik heb liever dat het op een boom lijkt.

Voor:

rsz_20151003_200207.jpg

Na:

rsz_20151107_180005.jpg

Ik heb wat kleine stenen op de fluitans gelegd waardoor het op de boom blijft liggen.

rsz_20151010_144400.jpg

Hier nog wat foto's van de Annulatus en de sakura's

rsz_20150927_164306.jpg

rsz_20150927_164446.jpg

rsz_20151116_212755.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan