Schakeling vraag

C

Coolbreeze

Guest
Ik heb een vraag mbt de regeling van de verlichting.
Ik heb nu in mijn bak de tl verlichting zitten. Deze is aangesloten op een tijdschakelklok.
Nu heb ik er sinds kort Moonlight verlichting bij en deze zit op een andere tijdschakelklok
Nu is het erg gepiel om deze zo af te stellen dat als de tl uitgaat de moonlight aangaat.
ik moet er dus voor zorgen dat de analoge schakelklokken exact gelijk lopen.

Mijn vraag is nu bestaat er iets als een dubbele tijdschakelklok die er voor zorgt als de een uitgaat de ander aangaat.
Alle tijdschakelklokken hebben maar 1 stekkeringang.

Hoe hebben jullie dat opgelost? Misschien denk ik wel te moeilijk en ligt de oplossing voor handen maar heb ff geen idee.
 
Ik denkt dat je het beste een digitale kan kopen ;-)
 
ik heb zelf een digitale... koop er daar 2 van desnoods ;)

maar ik heb ze ooit gezien..

een dubbele tijdschakelaar,, 2 stekker aansluitingen , die je gewoon kunt instellen dat eerst het eerste stekkergat stroom krijgt, en vervolgens na de ingestelde tijd de ander...

maar ik weet niet waar je ze kunt halen.. maar denk maar zo... als je ze bijna nergens ziet, is het dan wel een succes :p


vrienden van me gebruiken gewoon een tijdschakelaar van de action, werkt perfect qua afstellen..

hoop je goed geholpen te hebben
 
je kan de twee tijdperiodes elkaar laten overlappen toch?
bijvoorbeeld:
hoofdverlichting van 11.00 tot 22.00
dan de nachtverlichting van 21.30 tot 24.00

want dat afstellen op elkaar dat nachtverlichting aan gaat als hoofdverlichting uit gaat je niet lukken met 2 schakelklokken omdat deze nooit exact gelijk lopen.
dus als het je wel lukt, zal je altijd moeten blijven bijstellen.
 
ja je kunt ze gewoon laten overlappen, half uurtje speling is goed :D
 
Ok dan laat is ze overlappen en kijk ondertussen verder voor een oplossing
 
Ja zoiets zoek ik
Ik ga kijken/bestellen
Thanks
 
als je een beetje handig bent met ellektriek is dat zo gefikst enige dat je nodig hebt is een relais (met dubbelpolig wisselcontact ) op 230 volt met een schakelcapaciteit die hoger licht dan de stroom die je lamp trekt

dan stel je de schakelklok in op de tijd dat je je tl's wil laten branden

de uitgang van de schakelklok sluit je aan op de relais

op de gemeenschappelijke pool van de relais zet je 220
en de tl's komen op de NO contacten ( normaal open )
de nachtverlichting op de NC contacten ( normaal gesloten )

je lampen branden dan zolang je de timer instelt de overige tijd brand je nachtverlichting
 
Ik ben met veel dingen handig maar niet met electriciteit.
Die Link van JASTAS is goed. Ze hebben nu ook een europese versie (Europe Plug Version Now)
En voor 16 euro is dat niet duur
Ik denk dat ik hem ga bestellen.

Bedankt!
 
nee 16,5 dollar is niet veel
kun je eigenlijk niet zelf voor beginnen maar het is mogelijk
is iets meer dan 12 euro
 
565371_0_82_20140808_223820.jpg


Kijk, zo doe ik dat.
Op het moment dat mijn dagverlichting uitgaat, gaat het relais om. Het relais schakelt de timer aan die de nachtverlichting aanstuurt. concreet betekent dit dat als de dagverlichting uit gaat, mijn nachtverlichting voor 1.5 uur blijft branden.
 
aquarob zei:
565371_0_82_20140808_223820.jpg


Kijk, zo doe ik dat.
Op het moment dat mijn dagverlichting uitgaat, gaat het relais om. Het relais schakelt de timer aan die de nachtverlichting aanstuurt. concreet betekent dit dat als de dagverlichting uit gaat, mijn nachtverlichting voor 1.5 uur blijft branden.
Wat voor nachtverlichting gebruik jij, aquarob?

Ik heb als hoofdverlichting overdag 2 x T5 daylight 54W, maar ik wil dit gaan combineren met een
Arcadia lamp Original Tropical Pro T5 voor de avond en nog iets voor de late uurtjes. Vandaar dus mijn aankoop van dat schakelapparaat voor 3 kanalen.
 
Ik had ledverlichting van ikea.
4 strips die ik in de kap gekit had.
Heel mooi met een controller voor rgb kleuren.
Dit blijkt na verloop van tijd dusdanig te coroderen dat ze uitvallen.

Nu gebruikt ik een armatuur van beamswork. Mooi waterproof ledbuisje. Veel te zwak als dagverlichting maar ideaal voor de avond.
 
Aha. Ook bij fish-street.com vandaan? Toen ik dat zag dacht ik eerst meteen "Stom, had ik meteen moeten meebestellen met de schakelaar", maar zo te zien zijn ze (tijdelijk) uitverkocht, want er staan geen prijzen bij.
Ik zal die site de komende tijd in de gaten houden :)
 
Papabear zei:
jastas zei:
Ik heb me onlangs een 3-voudige timer aangeschaft: http://www.fish-street.com/3680w_aquari ... gory_id=60

Prijs valt zeer goed mee, je kunt prima EU stekkers gebruiken en doet wat ie moet doen!
Top, bedankt! Ik heb hem zojuist ook besteld :thumbs:
Ik heb de winkel zojuist even gemaild met de vraag of ze een indicatie kunnen geven van de verwachte levering, want ik heb hem nog steeds niet binnen (20 dagen geleden, levering zou 10 tot 14 dagen duren).
 
Terug
Bovenaan