Wat is er nieuw

schelpengrit voor kippen in vijver

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
4,071
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Hoi,

Ik ga bij mijn nieuwe huis een zwemvijver (totaal volume 130 m3) aanleggen, die ik ga (bij) vullen met regenwater. Regenwater is van nature erg zacht, dus ik vermoed dat het verstandig is om het water wat meer mineralen te geven. Nu zijn er allerlei producten, maar over het algemeen vrij prijzig.
Ik heb zitten te denken om een paar grote zakken kippengrit ( geen idee hoeveel, iemand een idee?) tussen de filterlava te mengen, zodat er geleidelijk Ca vrijkomt in het water. Ik neem aan dat ik er dan nog niet ben, maar toch al wel een eindje op pad. (Kippengrit zijn gemalen schelpen, die bijgevoerd worden aan kippen om in hun mineralen behoefte- vooral calcium- te voorzien. Uiteraard vrij van gifstoffen etc.)

Iemand die hier iets over kan zeggen, zowel over het nut, als over de hoeveelheid?
 
leuk idee, ik weet niet hoe het zal werken.

Maar in principe is er al wel een goed product hiervoor beschikbaar; Maerl. Valt ook wel mee hoe duur het is
 
Zou ik niet doen, het binnenwater in NL bevat datsoort dingen ook niet en daar komt alleen maar regenwater in, en daar is de hele natuur op ingericht
 
Toevallig vandaag kreeg ik de tip van twee ervaren "buiten kuip" houders om oestergrit te gebruiken op de bodem van een kuip. Dit bij veel gebruik van regenwater om de ph te bufferen.
Ik heb geen reden om hier aan te twijfelen, bij één van hun heb ik Heterandria Formosa opgehaald en heb daar mijn ogen uitgekeken..
 
Wat ik heb begrepen is dat dit werkt als de pH 7 of lager is dus zuur. Bij een pH hoger dan 7 of 7,5 stopt dit. Voor mijn doel dus perfect.
Ik ga morgen 25 kg oestergrit ophalen.

Er zijn vast op het forum mensen die hier meer over kunnen vertellen...
 
Voor hoeveel water is die 25 kg oestergrit?
 
Ik heb bij elkaar maar ongeveer 500 liter water, hoeveel grit daarvoor nodig is, ik heb geen idee. Ik heb vier vaten waar ik het grit over ga verdelen.
 
leuk idee, ik weet niet hoe het zal werken.

Maar in principe is er al wel een goed product hiervoor beschikbaar; Maerl. Valt ook wel mee hoe duur het is
Voor een vijver van 130 m3 (=130.000 l water) loopt Maerl behoorlijk in de papieren, vooral ook omdat het maar zo kort werkt. Twee regenbuien later, en je kunt er wéér indoen. Ik wil dus een oplossing die goedkoper is en daarbij ook nog langer meegaat.
En @Nicolientje-W: Klopt dat er in de natuur niets toegevoegd wordt, aan de andere kant zijn er in Nederland verrassend weinig sloten die helder, doorzichtig water hebben. bovendien stromen die door het landschap, waarvandaan ze allerlei stoffen uit de grond kunnen opnemen.
En ook voor je aquarium maak jij gebruik van technieken om je water doorzichtig te houden. Dat wil ik in mijn vijver toch ook voor elkaar zien te krijgen....
 
Voor een vijver van 130 m3 (=130.000 l water) loopt Maerl behoorlijk in de papieren, vooral ook omdat het maar zo kort werkt. Twee regenbuien later, en je kunt er wéér indoen. Ik wil dus een oplossing die goedkoper is en daarbij ook nog langer meegaat.
En @Nicolientje-W: Klopt dat er in de natuur niets toegevoegd wordt, aan de andere kant zijn er in Nederland verrassend weinig sloten die helder, doorzichtig water hebben. bovendien stromen die door het landschap, waarvandaan ze allerlei stoffen uit de grond kunnen opnemen.
En ook voor je aquarium maak jij gebruik van technieken om je water doorzichtig te houden. Dat wil ik in mijn vijver toch ook voor elkaar zien te krijgen....
Ik gebruik enkel een filter om mijn aquaria helder te houden en verder niks geen poespas is ook nergens voor nodig als het in balans is, met een vijver idemdito, kwestie van een goed filter gebruiken moet voldoende zijn
 
Voor een vijver van 130 m3 (=130.000 l water)
Dat is een mooie (zwem)vijver! Ik denk dat er dan al een natuurlijk systeem moet kunnen zijn dat het eigenlijk geen kwaad kan. Wat komt er verder in, naast jullie die aan het zwemmen zijn?
 
Ik verwacht geen wonderen van oestergrit, bij mijn kleine systeem (500 liter circulerend door 3 kuipen en een regenton) zal bij een stortbui (als ik de hoeveelheid regenwater niet beperk) al het water bestaan uit regenwater.
Dat lijkt me niet goed, daarom beperk ik het regenwater en zal ik ook af en toe leidingwater toevoegen. Het grit doe ik in de regenton en in de laagst staande kuip.

De visjes die ik heb houden denk ik van wat harder water. Maar ook in de watertjes waar ze voorkomen in zuidelijk Noord Amerika heb je orkanen met heftige regenbuien....

Verder zal ik in de praktijk gaan zien hoe het werkt.
 
Ik heb zelf ook wat buitenbakken staan maar die zijn eigenlijk nooit echt lager in ph gegaan. Alles wat verdampt vul ik aan met leidingwater 1 x in de 3 maanden en voor de rest doet de natuur het. Kan je geen stenen gebruiken zoals ze in Malawi bakken gebruiken? Die maken als het goed is ook het water harder. Vind oestergrit er zelf scherp uitzien
 
Ik doe alleen grit in de laatste bak waar het pompje in zit en in de regenton. Hier komen geen vissen in.
Ik ga straks het grit ophalen, dus dan zie ik hoe het eruitziet.
Ik heb gister de Heterandria Formosa opgehaald bij iemand die wel 40 kuipen heeft staan en naar mijn idee wel 100 vnl. levendbarende soorten en die heeft ook oestergrit in zijn kuipen.
 
130 kuub water dat is een mooi bakje.
ik zou het niet mengen maar een apart filtercompartiment toevoegen met alleen schelpen
wat voor soort filter ga je gebruiken (foto)

ik neem aan dat je de toevoer kunt begrenzen als er erg veel hemelwater valt (behoudens wat er rechtstreeks in valt uiteraadt)
 
Laatst bewerkt:
Wat komt er verder in, naast jullie die aan het zwemmen zijn?
Onze goudvissen en windes, er zitten een paar flinke jongens tussen van 20-25 cm. Misschien de bittervoorntjes als ik die te pakken kan krijgen uit onze huidige vijver. En kikkers, libellen en wat er verder vanuit de natuur verder nog bij wil komen.

Ik gebruik enkel een filter om mijn aquaria helder te houden en verder niks geen poespas is ook nergens voor nodig als het in balans is, met een vijver idemdito, kwestie van een goed filter gebruiken moet voldoende zijn
Je voegt wel vissenvoer toe en plantenvoeding? Daar zitten ook mineralen in.... Bovendien duurt het wel een tijdje voor een filter van een dergelijk formaat goed op gang gekomen is, ik hoop dus met het schelpengrit wat sneller naar de balans toe te werken.

Kan je geen stenen gebruiken zoals ze in Malawi bakken gebruiken? Die maken als het goed is ook het water harder. Vind oestergrit er zelf scherp uitzien
In de rotsbeek van het regenwaterreservoir naar de filterbeek (zie onder) toe komen stenen, maar ik verwacht daar niet te veel wonderen van.
Het schelpengrit komt in de filterbeek tussen het lavagrit (zie onder) en dan heeft niemand er last van.
Afgezien daarvan is schelpengrit voor kippen niet zo erg scherp, niet scherper dan lavasplit iig.
130 kuub water dat is een mooi bakje.
ik zou het niet mengen maar een apart filtercompartiment toevoegen met alleen schelpen
wat voor soort filter ga je gebruiken (foto)

ik neem aan dat je de toevoer kunt begrenzen als er erg veel hemelwater valt (behoudens wat er rechtstreeks in valt uiteraadt)
De 130 kuub is verdeeld over het regenwaterreservoir (45 kuub) en de zwemvijver (13 x 4 x 1,7) en het water in de rotsbeek en de filterbeek.
Nee, ik kan niet de hoeveelheid regenwater begrenzen, ik heb wel een overloop in de vijver voor als het echt te veel is. Die watert dan af op een natuurlijke beek grenzend aan onze grond.
Het filter wordt de lus tussen de rotsbeek en de zwemvijver en bestaat uit lavasplit en véél planten.
Via 2 skimmers gaat het water naar de pompput (midden in beeld) naar 2 pompen in de put toe: eentje die altijd aanstaat en het water naar de fliterbeek (13 kuub) en 9 kuub naar het reservoir. Vandaar stroomt het via de rotsbeek naar de fliterbeek. Tenzij er te weinig water in de vijver zit, dan zet ik de 9m3 pomp uit en een 3e pomp in het reservoir aan tot de vijver weer op peil is. Op deze manier zal ik erg weinig water uit de kraan hoeven te gebruiken om de zwemvijver op peil te houden.
Enige nadeel is dat er in droge tijden geen rotsbeek is, maar de planten die daarin komen te staan, hebben voldoende aan het water dat in de diverse niveau's blijft staan, met elke dag een half uurtje aanvullen. En ja, dan zal ik mijn beek wel missen😢, maar des te meer waardeer ik m dan weer als er weer genoeg water is:smitten:

Het water in de filterbeek wordt afwisselend naar boven en omlaag gestuwd door een systeem van stuwdammen en buizen.
 

Bijlagen

  • screenshot waterpartij.jpg
    screenshot waterpartij.jpg
    201 KB · Weergaven: 79
dat is een gaaf plan.

Ik neem aan dat je het hemelwater dat op je dak valt ook gebruikt.
dat is op zich vrij simpel om met een klep om te leiden naar het riool of een bezinkput.
ook het eerste water na een langere droge periode kan je beter niet in de vijver laten lopen.
tuinder hebben daar ook automatische systemen voor heb ik mij laten vertellen
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan