Schemas zonsopgang/zonsondergang

G

Guppy101

Guest
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de solar nature (wit licht)en solar effect (rgb) van JBL?

Ik heb namelijk de 2 lampen aangestuurd door de wifi controller. Die zijn ingesteld op dreamscape. Is een speciaal programma voor planten.

Maar ik vind dat dit programma nog te donker is. Planten groeien heel traag. Ik heb ook een diepe bak van 60 cm. Daar moet ook rekening mee gehouden worden. Vroeger had ik alleen maar de solar nature en toen was de groei veel beter en de verlichting een stuk krachtiger.

Je kan de wifi controller ook manueel instellen. Maar geen idee welke percentages rood/groen/blauw/wit ik moet gaan gebruiken.

Info over bak

400l
Co2
Plantedbox voeding
Veel planten
Diepe bak 60cm

Wat ik zou willen is een zonsopgang en ondergang met daartussen in 8 iir verlichting op volle capaciteit met eventueel 1 uurtje bewolking tussenin.

Zijn er hier mensen die schemas hebben met zonsopgang en zonsondergang?

Dank bij voorbaad.
 
Heb de wifi controller van eheim. Doe een half uurtje zonsopgang en zonsondergang en heb een wolken en maanlicht instelling.

- maanlicht is alleen wit en niet intensief maar lees overal dat licht, licht is en dus algen de ruimte kan geven. Heb maanlicht uitstaan.

- wolken ook aanstaan heb er alleen nog niks van gemerkt.

- heb een half uur zonsopgang en ondergang dit dimt gewoon in een half uur het licht tot uit. Zit nog te wijfelen of ik het laat bestaan. Heb al niet zoveel kijk uren liever het licht 100% aan dan.

Momenteel omdat de bak aan opstarten is 6 uur licht.
 
Ik heb ook dezelfde instellingen als bij jou. Alleen maanlicht is er niet bij de jbl controller.

ik heb het programma dreamscape opstaan omdat deze speciaal is voor planten. In het begin had ik enkel de witte lamp. Solar led nature en mijn planten deden het schitterend op maar sinds ik er de rgb erbij gedaan heb gaat mijn bak alleen maar achteruit.
De onderste bladeren vallen af, duidelijk door te weinig ligt.

ik heb nu wel een diepe bak. Ongetwijfeld zal dit ook wel een oorzaak kunnen zijn maar het is duidelijk dat met het programma dreamscape de lampen niet op de capaciteit draaien dat mijn bak nodig heeft. Vandaar dat ik zelf een schema wil opstellen. De lampen zelf hebben veel meer in hun mars dan dat het programma dreamscape te bieden heeft. Toen enkel de witte lamp erop zat moest ik deze dimmen omdat anders de bladeren verbranden
 
dus mss best geen programma gebruiken dan en ze tot meer dan de dreamscape opvoeren in een manueel programma? Heb zelf 2 lampen aangeschaft en 2 controllers, maar ben nog aan het wachten om alles te installeren... Ben dus wat benieuwd naar reacties en ervaringen... Het bakje is een rio450 waar aan elke kant van de lichtbalk een ledbalk is ingestoken, de solar nature zonder de gekleurde leds.
 
Hallo

Ik heb wat zitten spelen met de instellingen van de controller. Zelfs manueel gaf de witte lamp maar heel weinig terwijl ze op het maximum was ingesteld.

Vroeger, toen ik enkel de witte lamp had, was de verlichting prima. Ik moest zelfs dimmen want sommige bladeren verbranden.

Dus heb ik de rgb lamp eraf gekoppeld.

Rara,met enkel het wit licht, brand die terug prima. Dus een eventueel defect was uitgesloten.

Terug de RGB lamp gekoppelt en nu brand alles terug prima.

Dus ik denk dat er ergens iets mis was met de koppeling van de witte led lamp.

Ook het programma dreamscape werkt heel goed nu. Hopelijk herstellen de plantjes snel. Want die hebben een serieuse opdonder gekregen. Ze gingen allemaal kapot aan de wortels :-(.
 
Terug
Bovenaan