Wat is er nieuw

scherpe lava bodem voor garnalen

Boris69

Well-known member
Lid geworden
9 januari 2011
Momenteel staat er een bakje van 30 liter in te draaien.
Ik heb daar een lava bodem in liggen. Dit is scherp. Is die scherpte geschikt voor garnalen ? zeg cherry garnalen of japonica ?

Verder natuurlijk een paar stukken hout en javavaren. Mos en drijfplantjes komen er nog in.

Voor bodembewoners zou ik zeker geen scherpe bodem gebruiken omdat ze zich misschien kunnen verwonden.
Je geeft zelf al aan dat het scherp is en persoonlijk zou ik dit zeker niet gebruiken.

ok John , dacht dat het voor garnalen wat minder zou uitmaken namelijk. Anders wordt het alleen een plantenbakje.

Edit :

ga er denk ik een schooltje Boraras brigittae in houden.

Volgens mij maakt het voor garnalen niet veel uit welke bodembedekking het is.
Hebben een berg pootjes dus kunnen zich wel redden en is een ander verhaal met dieren die echt met hun lichaam over de bedekking schurken.

Ik dacht dat zelf ook , maar wist ( weet ) het niet zeker.
Ga eerst de visjes er in doen aan het einde van de week en daarna kijk ik nog even naar de garnalen. Die moeten toch nog groeien in het andere garnalenbakje :juggle:

Als de bodembedekking maar niet te grof is zodat alles gelijk in de bodem zakt want dan kan je problemen krijgen met bodemrot bv.

De Hornbach verkoopt mooi grint/zand in vele kleuren met een korrel van 0,4-0,8 mm.
Dat zou prima zijn.

Er valt veel vuil tussen en het is volkomen ongeschikt voor aquaria.

Tot enkele jaren geleden werd de Boraras brigittae veel aangeraden voor dergelijke bakken. Maar wie deze vissen heeft gezien in grotere aquaria ziet dat je ze in een 30liter bakje zwaar tekort doet.

In een 30 liter aquarium moet je zeker geen vissen houden!
De Boras vereist meer zwemruimte zoals Botia je al gewaarschuwd heeft.
Je 30 liter is zeer geschikt voor Garnalen.
En je zal na enige tijd jonge Garnalen krijgen en dan wordt je bak nog levendiger.
Ook zal je met alleen Garnalen het bakje gemakkelijker in biologisch evenwicht kunnen houden.

ok , geen visjes er in , duidelijk.
Bodem gaat er dan toch maar uit.
Start hem wel opnieuw op met zand wat ik nog heb van de andere bakken. Er is geen haast bij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan