Wat is er nieuw

Scheve uitstroom part II

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Christiaan80
  • Startdatum Startdatum
C

Christiaan80

Guest
Goed, ik heb de tips uit mijn vorige topic zo goed mogelijk uitgevoerd.

jessicapilon zei:
je moet de buis zo kunnen draaien dat hij of naar beneden of naar boven spuit, maar dus ook zo dat hij wel "haaks" erop staat. Je kan hem dus zo richten als je zelf wenst.
Hier word ik niet wijs uit..... 🙁. Een spraybar die je links/rechts kunt instellen heb ik nog niet gevonden. Alleen omhoog/omlaag...

webhond zei:
Een bepaalde soort spraybar van Eheim heeft gaatjes onder een hoek. Ik heb die
zelf ook. Dus het water spuit er niet recht uit. Het gaat er in een hoek naar voren uit als je
em aan de zijkant vastmaakt.

Zo'n spraybar is geschikt om aan de achterwand te bevestigen, zo krijg je een kurkentrekker beweging over
de hele lengte van de bak, en dit is precies de bedoeling hiervan.

Wil je deze aan de zijkant vastmaken, kan je de gaatjes in dezelfde diameter recht uitboren. Dat
zal in ieder geval al helpen. Of je maakt zelf een rechte uitstroom.

Het lijkt me met een inschrijfdatum van 2 jaar geleden dat je echt wel weet dat je een spraybar ook
kan draaien, vandaar de gedachte over de gaatjes in een hoek.

Ik heb de spraybar andersom gemonteerd, maar het water blijft onder dezelfde hoek scheef stromen. Conclusie: de gaatjes zijn recht geboord. Ik heb ze inmiddels uitgeboord, met als enige resultaat dat de stralen wat breder zijn geworden, maar ze blijven net zo scheef.
Vanmiddag heb ik een nieuwe spraybar gekocht (merkloos � 3,75) en ook daarbij hetzelfde resultaat. De foto's zijn ook van de nieuwe spraybar.

___________________

Tot zover wat adviezen die al gegeven zijn. Hieronder wat foto's om de boel wat te verduidelijken.

Foto 1
Hierop is duidelijk te zien dat het water tov van de spraybar scheef eruit spuit. De spraybar heb ik bewust boven het water gehouden zodat je het effect beter ziet.
867981christiaan80_0_82_20140417_17.jpg


Foto 2:
Hierop zie het gevolg; scheve stroming in mijn bak.
635546christiaan80_0_82_20140417_17.jpg


Foto 3
Hier is (hopelijk) te zien dat de stroming aan de linkerkant blijft en niet recht naar achteren gaat.
242725christiaan80_0_82_20140417_17.jpg
 
Waarom je een deel 2 maakt snap ik niet maar goed. Hier hetzelfde dat uit mijn spraybar het water er scheef uit komt. Heb er geen problemen mee, daar mijn spraybar over de lengte van de bak gaat en dus nu van de instroom af het water in de bak doet. Ben bang dat je hier weinig aan kan doen, daar dit te maken heeft met hoe het water in je spraybar komt. Zou je de slang aan de andere kant van je spraybar aansluiten zal het water naar de andere kant scheef eruit komen.
 
Snap het "probleem" ook niet zo goed. Als het wateroppervlakte in beweging is en er geen dode hoeken ontstaan is het okee toch?!
Mijn spraybar staat ook wat schuin, maar gaat okee zo.
 
en als je nou aan 1 kant , een zuignapje doet?

dan is die toch recht lijkt me....
 
Crash zei:
Zou je de slang aan de andere kant van je spraybar aansluiten zal het water naar de andere kant scheef eruit komen.

Nope; dat heb ik geprobeerd. Blijft naar 1 kant.

peterdenhaag53 zei:
Snap het "probleem" ook niet zo goed. Als het wateroppervlakte in beweging is en er geen dode hoeken ontstaan is het okee toch?!
Mijn spraybar staat ook wat schuin, maar gaat okee zo.
De reden dat ik de stroming recht wil is omdat ik mijn drijfplanten niet door de bak wil laten kolken. Nu heb ik een visdraadje gespannen om ze achterin te houden. Mijn vorige pomp (eiheim 2224) had geen last van een 'scheve' uitstroom. Nu heb ik een zwaardere (Eheim 2426) met dikkere slangen en ik heb er last van. Dat vind ik raar.

Straatklinkerfm zei:
en als je nou aan 1 kant , een zuignapje doet?

dan is die toch recht lijkt me....

Ik kan de spraybar ook scheef monteren, dan stroomt het water idd recht vooruit. Maar dan heb ik een zuignap op mijn voorruit in het zicht en dat vind ik niet mooi.

Ik heb bij Utaka het advies gekregen om de in- en uitstroom aan dezelfde kant te doen. Reden: het vuil zweeft onderwater tegengesteld zo weer de instroom in en word netjes gefilterd. Bij Utaka heb ik dit gezien.
Nu krijg ik onderwater een soort kolk en zie ik het vuil naar boven zweven naar de uitstroom. Zo komt het niet goed bij het filter.
Ik zal morgen Utaka ook eens bellen om te horen wat er misschien aan te doen is.
 
In en uitstroom aan dezelfde zijkant is goed advies.
Als je je spraybar wat lager onder het wateroppervlakte plaats..schuin naar beneden op 1 a 2 cm onderwater?
 
en je oude spraybar gebruiken?
je kunt een verloop stukje kopen om van je dikkere slang naar een dunnere slang te gaan die ja dan weer op je spraybar zet.
weet alleen niet of dit teveel weerstand gaat geven en daardoor je pomp te zwaar word belast.
 
Ik denk dat de druk te hoog word waardoor het water met veel kracht de bak in gespoten word, maar het is het proberen in elk geval waard.
 
Indien je toch 2 spraybars hebt nu, kun je proberen bij de ene de gaatjes een stuk groter te boren. Iedere keer 1 mm tot dat het water er recht uit stroomt. Lijkt me door de druk te komen.
 
Is idd teveel druk op de spraybar
 
Ik heb ze nu met boor 7 uitgeboord. De druk is een heel stuk minder, maar de hoek blijft hetzelfde. Ik ga boor 8 nog proberen, maar ik heb er weinig vertrouwen in.
 
Uitgeboord met boor 8....geen resultaat. De druk is wel heel wat afgenomen. Pomp staat voluit aan.

183888_0_82_20140417_21.jpg
 
Tja,ik heb ze er niet in.
Ik laat het zo de bak in blazen.
En dat gaat ook prima.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan