Wat is er nieuw

Schildpaddenbak ombouwen tot aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ricardo1983
  • Startdatum Startdatum
R

Ricardo1983

Guest
Hey mensen...

Ik heb een vraag.
Ik heb een bak gekregen, wat gediend heeft als schildpadden aquarium.
Nu wil ik deze ombouwen naar aquarium, maar zit met wat vraagjes.

De bak is 80 breed, 80 diep en 50 hoog.
Erg mooie maat vind ik persoonlijk.
Het glas is 8mm dik, maar de dwarsbalken zitten er standaard niet in.
De bak is normaal tot ongeveer 25/30cm gevuld, maar ik zou hem tot 45cm ongeveer gevuld willen hebben.
Nu zit ik dus met de vraag, zou dit kunnen zonder problemen?

Schildpaddenbakken zijn ongeschikt om als aquarium te dienen omdat die niet berekend zijn op een volle bak water maar op een halve bak water waardoor je veel minder kolomdruk heb en je dus niet dikker hoef te gaan, bij bakken van 50 cm hoog moet je voor een aquarium al minimaal 10 mm dik glas hebben

10 mm. voor een 50 cm hoog bakje?
Dat is een centimeter!
Mijn aquarium is een meter bij 40 bij 40 en heeft glas van 4mm.
Die tien centimeter extra hoogte behoeft een extra glasdikte van maar liefst 6 mm?

Ik vinnut veul.

10 mm. voor een 50 cm hoog bakje?
Dat is een centimeter!
Mijn aquarium is een meter bij 40 bij 40 en heeft glas van 4mm.
Die tien centimeter extra hoogte behoeft een extra glasdikte van maar liefst 6 mm?

Ik vinnut veul.
40x40 is wel een verschil met 80x80x50 en het gaat om de kolomdruk, een bak van een meter breed en 30 hoog kan met 6 mm, een bak van 30 breed en een meter hoog niet dan zit je al op 20 mm te praten glasdikte

Schildpaddenbakken zijn ongeschikt om als aquarium te dienen omdat die niet berekend zijn op een volle bak water maar op een halve bak water waardoor je veel minder kolomdruk heb en je dus niet dikker hoef te gaan, bij bakken van 50 cm hoog moet je voor een aquarium al minimaal 10 mm dik glas hebben

Tot welke hoogte zou ik hem ongeveer kunnen vullen dan, als je dat zou kunnen berekenen?

Je kan daar gewoon een 1 invullen dan ben je dus niet veilig en komt ie op 4mm.
Jij hebt 8mm, die krijg je bij 4.

Ik denk dat je 8mm op zich wel goed is om helemaal te vullen, dwz 5 cm onder de rand.
Alleen je hebt geen stabilisatie strip in het midden, dat kan een probleem zijn.

Je kan eens proberen voorzichtig te vullen en dan goed kijken of het glas bol wil gaan staan, zo ja dan meteen water weghevelen.

Je kan daar gewoon een 1 invullen dan ben je dus niet veilig en komt ie op 4mm.
Jij hebt 8mm, die krijg je bij 4.

Ik denk dat je 8mm op zich wel goed is om helemaal te vullen, dwz 5 cm onder de rand.
Alleen je hebt geen stabilisatie strip in het midden, dat kan een probleem zijn.

Je kan eens proberen voorzichtig te vullen en dan goed kijken of het glas bol wil gaan staan, zo ja dan meteen water weghevelen.
Ik wilde hem vullen tot een cm of 35/40.
Dan zou ik het bovenste deel gebruiken voor de lampen en dat soort ongein.

Eerlijk gezegd weet ik dat niet, ik zou gewoon het risico niet lopen en een echt aquarium kopen
Een normaal aquarium is leuk, maar juist het formaat van de bak vind ik leuk.
Hoger als 35/40cm zou ik hem sowieso niet vullen, dan kan het bovenste deel dienen voor de lampen.

Je zou kunnen overwegen een houten lichtkap te bouwen waarbij je de voor/acherruit en links/rechts ruit met een metaaldraad spant binnenin de lichtkap, dus een kruis.
Dit om te voorkomen dat je een bol glas krijgt.

Kan eventueel ook met een alluminium hoekprofiel over de gehele bovenkant.

Je zou kunnen overwegen een houten lichtkap te bouwen waarbij je de voor/acherruit en links/rechts ruit met een metaaldraad spant binnenin de lichtkap, dus een kruis.
Dit om te voorkomen dat je een bol glas krijgt.

Kan eventueel ook met een alluminium hoekprofiel over de gehele bovenkant.
dat is idd wel een idee

Dit is hoe ik het bedoel, maak een allu profiel.
Deze is met een extra rail maar dat hoeft niet perse, gewoon gaatje boren en staaldraad erdoorheen.

3b.png

Eventueel kan je het ook zo maken
glas.png

maar wel een kabel van voor naar achter spannen, desnoods via die zwarte clips.

Ik twijfel dan toch om met deze bak verder te gaan of niet.
Bak is ook best een grote opvulling in de woonkamer.
Kan dan misschien beter naar een kleinere bak kijken, al lijkt me deze bak super om te scapen...

Inmiddels alle voor en tegens afgewogen, en besloten wel met deze bak verder te gaan.
Maar dan op een andere manier.
Waterhoogte was 30cm dus dat is sowieso safe.

Nu gaan we dus een soort oever creeëren met hout en steen.
Hier komen wat oever planten in te staan.

De oever komt in de achterste hoek, en deels langs de 2 zijwanden.
Het voorste deel word gewoon een zwemgedeelte.
Tussen de stenen en het hout komen wat schuilplaatsen, en een stuk hout gaat dienst doen als waterval.

De bodem word gevuld met filterzand en hier en daar ook wat steen of hout.
Hoe het er precies uit gaat zien is wat moeilijk voor te stellen, maar in mijn hoofd zit het al in elkaar.

Eerst bezig geweest met het meubel(word nog geschilderd), de verlichting en alvast wat planten gehaald voor op de oever.
Vrijdag komt er een deel lava steen, en hopelijk heeft de steenhandel hier ze ook snel weer binnen om verder te gaan.

Bijlagen

• 6c9c6784-e263-4341-807c-f599d8eed2d9.jpg
    6c9c6784-e263-4341-807c-f599d8eed2d9.jpg
    40.4 KB · Weergaven: 209
  • 22a989b5-689c-4217-8d72-d5af1eead10e.jpg
    22a989b5-689c-4217-8d72-d5af1eead10e.jpg
    57.8 KB · Weergaven: 152
Klinkt als een erg gaaf plan. Ben benieuwd naar de foto's als hij eenmaal is ingericht!

Dit duurt nog wel even ben ik bang.
De stenenhandel hier had momenteel geen lavasteen op voorraad liggen.
Vrijdag krijg ik wel vast een deel via iemand op marktplaats.
Ik vertik het om het bij de lfs of tuincentrum te kopen.
4/5 euro per steen tegenover 20/25ct per kilo.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan