Wat is er nieuw

Schimmel ? bacteriële infectie of vinrot ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Panter1989
  • Startdatum Startdatum
P

Panter1989

Guest
Beste leden,

Het lijkt wel nooit op te houden. NU zie ik dat mijn maanvis weer het volgende heeft.

298963_0_82_img_1908.jpg

het gaat voornamelijk om het rode stukje waar een klein wit sliertje aan hangt.

Ik heb tot aan vorige week al omnipur en esha 2000 gedoseerd.
Het gekke is dat mijn waterwaardes goed zijn volgens het boekje en ik ververs zeker 30% per week.

Dus ik wil hem weer apart gaan zetten maar met welk medicijn.

Vinrot heeft ook rode draden die door de vinnen lopen, het is idd wel aangevreten.

Volgens mij is het een beschadiging.

Ja het is inderdaad moeilijk te zien. Dit zelfde rood had hij eerst op zijn vinnen.

Dus als ik het goed begrijp, werd het eerst rood, en begon toen af te sterven?

ja het begon eerst op z,n onderste vinnen noem het maar even ski vinnen.
die werden eerst rose. Vervolgens kwamen er rode pluisjes op en werden de punten van de vinnen rood met een klein wit draadje eraan.
Dit ging vervolgens weg en toen zag ik het ineens op z,n achter vin.

ik zie alleen maar wat scheurtjes in de vinnen..... hebben mijn regenbogen vaak na een stoeipartij, geneest vanzelf.

Ik zie ook niks roods??

oh maar rode pluisjes etc klinkt idd niet gezond....

Dan denk ik toch aan vinrot.
Doe een goede waterwissel 50%, probeer aan bactifec of bactipur te komen.Het mooiste is als je de vis apart kan behandelen. Vinrot ontstaat vaak door slechte waterkwaliteit, dus ik denk dat daar je probleem ligt.
Maar verversen is een goed plan,ook voor je andere vissen.Mocht je toch de hele bak behandelen dan na de kuur een waterwissel en filteren over kool zo'n 24 uur, dat haalt de medicijnen er weer uit.

Misschien is het ook moeilijk te zien op de foto Maar als je goed kijkt op de foto zie je bij z,n onderste vin een wit knobbeltje zitten. Daarom heen is het ook rood.
Dit heeft die dus al een tijdje 🙁.

Aangezien je 2 vissen hebt die waarschijnlijk door slechte waterkwaliteit deze aandoeningen hebben gekregen zou ik voorlopig er voor zorgen dat ze schoon water krijgen, regelmatig verversen en nu zeker 50%

Ik heb na het lezen van dit topic - en je andere topics nogmaals - een paar vragen:

- wat is je bakmaat eigenlijk precies?

- wat is je totale bestand eigenlijk precies?

- Hoeveel ververs je nu eigenlijk precies? Je zegt hier 30%, maar in andere van je topics heb je het over 10-20% (twee weken geleden) en 20% (een maand geleden). Dat verversen is niet iets om te makkelijk om te doen.

- Wat voor medicatie heb je de laatste tijd allemaal gebruikt? En dan bedoel ik in de bak zelf. Ik krijg bij het lezen van je topics dat je erg snel naar medicatie grijp. Als vissen daarvan genezen is dat fijn, maar zo niet dan doe je er meer kwaad dan goed mee.

~ Ivo

Hey Ivo,

- Mijn bak formaat is een jewel 240 liter

- Mijn totaal bestand nu is :

maanvis x3
Corydora x 5
Bloedvlek tetra x5
Apistogramma x 2
clowbotia x 3

- Nu ververs ik vanwege de ziekte en zo 30% per week. Voor al de ziektes inderdaad 10/20%.

_ tot nu toe heb ik in mijn grote bak in de afgelopen weken omnipur en esha 2000 gebruikt

Verder heb ik de vissen waarvan ik dacht ze iets ergers hadden apart gezet en baktopur direct en femshee voor schimmel gegeven. De baktopur voor mijn apistogramma en voor mijn maanvissen in het begin toen ze zo naar lucht hapte enz.
Daarna heb ik nog 1x een maanvis apart gezet met femshee voor schimmel.

Mijn bak bestaat nu denk ik pas 10 weken weer omdat ik 10 weken terug mijn bak helemaal een keer opnieuw heb in gericht en zo. Het grind was vuil en voedings bodem was op je kent het wel.
In mijn oude bak had ik alleen nog maar 2 maanvissen zitten en 1 bloedvlek tetra.
Vervolgens is 1 van mijn maanvissen toen aan buikwaterzucht overleden die van mijn eerste post. Vermoedelijk kwam dit door stress omdat mijn 2e maanvis hem steeds zat aan te vallen. In de 60 liter bak waar ze toen tijdelijk in zaten.
Vervolgens toen de bak weer in orde was heb ik er weer nieuwe vissen bij gedaan wel in stappen uiteraard en toen is gedoe begonnen wat maar niet lijkt op te houden tot nu toe.
Ik heb het beste met mijn visjes voor en wil gewoon zorgen dat alles zo snel mogelijk weer stabiel wordt.

Mijn waterwaardes zijn ook altijd goed geweest.
Maar iets in het water maakt de vissen toch ziek of ik heb gewoon erge pech gehad dat ik misschien meerdere malen zieke vissen heb gekocht.

Clowbotia's en maanvissen zijn grote vissen die je water behoorlijk vervuilen.
Ik denk dat je te weinig verschoont in een week, want de ziektes die de vissen hebben , heeft toch met vervuild water te maken.
Ik weet ook dat zowel clowbotia's als maanvissen scholendieren zijn, dus de hoeveelheid die je hebt kan je niet als school beschouwen.Ik geloof dat clowbotia's een barbeelsoort is, en barbelen met maanvissen is niet zo'n goede combinatie.
Maanvissen zijn erg gevoelig voor waterkwaliteit, kunnen snel stip of iets anders oplopen als het water niet schoon genoeg is.
Ik denk dat daar je probleem ligt, misschien weet iemand anders nog iets toe te voegen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan