Wat is er nieuw

Schimmel, bacterie?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jennk
  • Startdatum Startdatum
J

jennk

Guest
Dag iedereen

Iemand die een goed oog heeft in wat er scheelt met deze maanvis?
De vis in kwestie werd al 2 weken intensief behandeld met Esha2000, maar er lijken nog steeds erge schimmels te groeien op de topvinnen. Er zitten ondertussen ook gaten in en de vis begint zich erg onrustwekkend te gedragen op dit moment. Er werd ook al zout toegevoegd aan het water.

Bekijk media item 1599Bekijk media item 1598Bekijk media item 1597
Alvast bedankt!

Wat meer info. Hoe lang draait aquarium, waterwaardens. Hoe is vis gehuisvest, aantal liters, filter, medebewoners, ververs beleid, voer? Kort geleden filter bodem schoon gemaakt? Foto totaal overzicht, medebewoners beetje close up.

ESHA is een oud middel en zal nog weinig doen. Denk eraan dat zout in je aquarium niet altijd icm medicatie kan!

Ik heb ook zo'n vermoeden dat deze vis in een erg kleine bak zit, of is dit een tijdelijk bakje?

Bedankt voor de reacties.

De aquarium is 130L. Daarin zit hij samen met nog een dwergkopmaanvis die geen symptomen vertoont. Enkele black mollies, neonnen etc.
De PH waarde is op dit moment erg laag (tegen de 6 met KH van 1, wegens het vervangen van een bodem). Er is geen enkele vis die deze symptomen vertoont.
Uiteraard zit deze vis nu in quarantaine en dus alleen.
De filter is een eheim 4 pro.

Het zout in de quarantainebak is pas toegevoegd na het stoppen met esha

Daarbij wel te vermelden dat de vis zelf al langer symptomen vertoont aan zijn bek. Het is echter beginnen escaleren met het verdwijnen van de zijvinnen en het verschijnen van plekken op de vinnen, waarna ik hem apart gezet heb.

De PH waarde is op dit moment erg laag (tegen de 6 ?????
met KH van 1, wegens het vervangen van een bodem).

Waarom is dat zo laag.
Was die bak al ingedraait ,dan?

Problemen aan de bek en verdwijnen van vinnen/staarten, rafelen en dikke ogen duid op een bacterieel probleem. Vinrot/bekrot. Bactopur direct tabletten is het middel hiervoor mits je in een vroeg stadium start. Schimmel is secundair aan bacterieel. Alleen de schimmel oplossen gaat niet werken je moet de oorzaak bestrijden. Bacterieel kan besmettelijk zijn.

Ik ben geen maanvis houder maar volgens mij heeft dit soort vrij specifieke omstandigheden nodig om goed uit te groeien en voldoende weerstand te hebben en te houden. Ik denk niet dat 130 liter en met zijn tweeen optimaal is maar ik neem aan dat er nog wel gereageerd zal worden door mensen die meer kennis hebben over maanvissen. Medebewoners weet ik niet of dit allemaal samen kan.

Ik heb je vorige posts even door gelezen en zag dat je ook problemen heb gehad met je antenne baarsjes? Je heb mogelijk een besmet aquarium. De zwakste soorten gaan eerst dood. Als de maanvissen niet in optimale omstandigheden leven neemt hun afweer af en krijgen ze zulk soort ellende.

Ik mis nog een hoop info. Zoals Bertus aangeeft is een ?. Bodem verwisselen geeft ook een hoop ellende als je dit niet op de juiste wijze heb gedaan. Dit geeft vaak NH3/4 stijging en NO2 stijging. Verversingen? Foto s misschien ziet iemand anders wat wat jij wellicht niet zie.

Ik heb als bodemvervanging JBL proscape soil gebruikt, en blijkbaar staat dit vermeld op de zak dat het kan leiden tot een php verlaging.
Ook door het toevoegen van CO2 zakt de PH natuurlijk, maar die is wel stabiel. Er zitten geen fluctuaties in, aangezien ik dit nauwgezet bijhoudt door het probleem.
In het verleden (meer dan een jaar geleden toch al) zijn er inderdaad problemen geweest met de antennebaarsjes. Ik kan die absoluut niet houden. Maar, aangezien sommige vissen er al jaren inzitten zonder enig probleem, denk ik toch dat dit eerder gerelateerd is aan de visjes zelf die al verzwakt of ziek zijn wanneer ze uit de handel komen.

Voor de behandeling met esha 2000 heb ik 1 week behandeld met bactopur druppels. Verwisseling naar esha op aanraden van de winkel.

De maanvissen zijn btw dwerggoudkopmaanvissen.

De maanvissen zijn btw dwerggoudkopmaanvissen.
Google levert geen zoekresultaten op dus ik moet raden. Zouden dat dwerg maanvissen moeten zijn?

Van maanvissen bestaat geen dwergvorm.

Bactopur druppels is ander middel dan bactopur direct tabletten. In de tabletten zit een heel ander werkzaam middel. Bij de tabletten licht uitlaten. LFS die ESHA adviseerd ipv Colombo zou ikzelf niet erg vertrouwen. Als de vis het al lange tijd heeft dan gaat helaas niets meer helpen. Je kunt een poging wagen en als je in je aquarium weer gevallen zie zwemmen met oogjes die meer uit de kop staan, witte aanslag of misvormde bek, rafelige staarten/vinnen kun je ervan uit gaan dat de bacterie in je aquarium zit. het verschilt per vis die het uit. Heeft met weerstand te maken.

Goed, ik begrijp je ongerustheid, maar momenteel spreekt de praktijk dat wat tegen.
De vissen zijn 5 jaar oud, gegroeid tot een mooie grootte die ideaal is voor het aquarium.
Ze voelen zich goed en leggen regelmatig eitjes.

Nu is er natuurlijk eentje met een probleem, daar gaat het momenteel om.

Zorg dat je de bactopur direct tabletten in huis haal. Weet niet of hij/zij het gaat redden maar is het enige middel wat nog enigzins werkt. Probeer hem apart te laten en de kuur in zijn quarantaine bakje. Geen licht, kool of uvc erbij. Zou zeker 2 weken in de kuur laten zitten gezien de mate van aantasting. ZSM starten indien je wilt behandlen. Dagen verstrijken en heeft de vis minder kans op genezing.

Of uit zijn lijden verlossen in ieder geval zou ik hem niet in aquarium doen ivm besmettings gevaar.

Ziektens ontstaan ergens door. Aquarium wat regelmatiger en wellicht wat grotere hoeveelheden afhevelen. Bij bodem waaien en planten waaien zodat je zo veel mogelijk ellende afhevel ter preventie. Door waaien laten ziekte toestanden los en zweven door water dan pak je meer eruit.

Dit is het werkzame bestandsdeel van de bactopur tabletten. Chemotherapeutica. Vloeibare zit ander middel in. Geen fmc erbij heeft geen last van stip!

Nifurpirinol
Gebruik:
Nifurpirinol is werkzaam tegen bacteriële infecties zoals vin- en staartrot, bacteriële kieuwinfecties en de Columnaris-ziekte hoewel er bij de laatste reeds resistente bacteriën gevonden zijn. Het middel heeft een betere uitwerking wanneer het reeds in het beginstadium (bij de eerste ziekteverschijnselen) van de bacteriële infectie toegediend wordt. Bij vergevorderde infecties werkt het minder doeltreffend.
Nifurpirinol werkt uitstekend tegen schimmel infecties en tegen witte stip (Ichthyophthirius multifilius) maar dan wel in combinatie rnet FMC. De typische eigenschap van Nifurpirinol is, dat het zeer vlug in het metabolisme van de vis wordt opgenomen.
Dosis: 10-15 mg/100 liter gedurende onbeperkte tijd of zie de gebruiks-info.
Opmerking: Het Nifurpirinol wordt door het licht afgebroken. Nifurpirinol is alleen via de aquariumvakhandel te bekomen.

Als hij apart in kjleine hoeveelheid water dan om de dag verversen en bijdoseren. Stel zit in 25 liter dan halve tablet oplossen en erin. dag niets doen, dag erna halve water eruit en kwart tablet oplossen en erbij etc. Luchtpomp of filter met uitlaat op oppervlak laten golven. Zuurstof. Des te meer beweging in oppervlak des te meer zuurstof.

Bedankt Michelle1 voor het uitgebreide antwoord.
Ik bestel meteen die pilletjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan