Schimmel bij Corydoras Habrosus


Koen07

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2022
Berichten
168
Leeftijd
16
Dit lijkt me schimmel, wat kan ik nu het beste doen?

Hoeveel water verversen en een zout badje?
IMG_3974.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Water verversen: zo vaak mogelijk (elke dag/ twee dagen). Er zit een grote hoeveelheid ziektekiemen in je water, dat moet je er zoveel mogelijk uit proberen te spoelen. Bovendien helpt schoon water je vis weer gezond te worden.
Zoutbadje weet ik niets van.
 
IMG_3981.jpeg
Heel gek maar het pluisje is er af, ik heb wel een stuk hout wat schimmelt, dus misschien is dat blijven plakken, vond alsnog wel een andere corydoras er slecht uitzien, is wel slecht te zien op de foto’s.


 
IMG_3982.jpeg

(Dit is dus een andere dan die met het “pluisje”, maar deze heeft ook kleine stipjes zoals op deze foto, heeft er ook een op zijn achtervin
 
Hoe lang draait je bak (en je filter) al?
 
4 januari heb ik het opnieuw ingericht: nieuwe bodem en een paar nieuwe stenen en planten: alle oude stenen heb ik weer gebruikt en aan de filter heb ik ook niks gedaan, toen ik het aquarium vulde heb ik er ook weer wat “bestaand” aquariumwater bijgevoegd
 
No2 is 0

En zou het witte stip zijn? Wist niet dat Corydoras dat konden hebben maar blijkbaar wel, het zijn niet echt stippen op de “huid” maar echt op de vinnen, lijken ook wel iets op kleine pluisjes
 

Bijlagen

  • IMG_3984.jpeg
    IMG_3984.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 16
Dan denk ik dat het toch opstart'rommel' is. In je bodem zit ook een filtercapaciteit en door het overhoop gooien, moet je bak opnieuw indraaien. Frequente waterwissels en houd je ammoniak en nitriet in de gaten.

Edit: dat is mooi, houden zo. Weet je ook je ammoniak?
 
Dat spul op je hout lijkt me geen schimmel. Die genoemde schimmel is een gevolg van een gestart afbraakproces door bacteriën die met zuurstof in aanraking komen. Het overblijvende product is een slijmachtige witte substantie. Corydorassen zijn erg gevoelig voor schimmel. Niet dat spul op je hout maar "echte" schimmel. Colombo Femsee had bij mij destijds een goede werking tegen dit euvel.
 
Dan denk ik dat het toch opstart'rommel' is. In je bodem zit ook een filtercapaciteit en door het overhoop gooien, moet je bak opnieuw indraaien. Frequente waterwissels en houd je ammoniak en nitriet in de gaten.

Edit: dat is mooi, houden zo. Weet je ook je ammoniak?
Nh3 ben ik nu aan het meten, moet nu 15 min wachten

Dat spul op je hout lijkt me geen schimmel. Die genoemde schimmel is een gevolg van een gestart afbraakproces door bacteriën die met zuurstof in aanraking komen. Het overblijvende product is een slijmachtige witte substantie. Corydorassen zijn erg gevoelig voor schimmel. Niet dat spul op je hout maar "echte" schimmel. Colombo Femsee had bij mij destijds een goede werking tegen dit euvel.
Bedankt, dat Femsee heb ik niet in huis en zal ik proberen zo snel mogelijk te halen, wat is het beste wat ik nu kan doen? Verversen? En ik lees ook soms temperatuur omhoog?
 
Nh3 ook helemaal geel, dus 0
IMG_3985.jpeg
 
Nh3 ben ik nu aan het meten, moet nu 15 min wachten


Bedankt, dat Femsee heb ik niet in huis en zal ik proberen zo snel mogelijk te halen, wat is het beste wat ik nu kan doen? Verversen? En ik lees ook soms temperatuur omhoog?
Nou, je Corydorassen zullen niet meteen omvallen. Ik zou even de instructies bij het geneesmiddel opvolgen.
 
Even voor de zekerheid: er mag niet over kool gefilterd worden, dus alleen het zwarte filtermateriaal eruit halen toch?
 
Even voor de zekerheid: er mag niet over kool gefilterd worden, dus alleen het zwarte filtermateriaal eruit halen toch?
Klopt, anders filtert hij de medicatie er al uit. Als de medicatie klaar is, daarna wel terug plaatsen zodat hij de medicatie eruit filtert
 
Gister 1e keer femsee erin gedaan, nu net een dode aangetroffen en nog een levende waarbij het wel lijkt alsof z’n achtervin weg is, en het pluisje is nog groter geworden
IMG_4001.jpeg
 
Esha 2000 gehaald tegen vinrot, dit moet denk ik in een aparte bak? Maar het visje heeft ook nog die schimmel? Hoe moet ik dit oplossen?
 
Esha 2000 heeft bij mij nooit iets goeds gedaan. Weet je zeker dat er bij jou sprake is van vinrot? Stress of een minder goede weerstand door een slechte waterkwaliteit kunnen leiden tot aangetaste vissen.. Zelfs andere vissen die happen op zieke vissen, er kunnen dus meer oorzaken zijn. Is het wel vinrot, eigenlijk wordt dit veroorzaakt door een bacterie, kan je denk ik beter Colombo Bactyfec gebruiken. Maar goed dat is mijn idee. De medicijnen van Colombo, voor zover ik ze heb gebruikt, vond ik goed. Denkelijk is het ook een goed idee om eens na te gaan waarom je zieke vissen hebt? Stress bijvoorbeeld kan een belangrijke grond zijn.
 
Nh3 ben ik nu aan het meten, moet nu 15 min wachten


Bedankt, dat Femsee heb ik niet in huis en zal ik proberen zo snel mogelijk te halen, wat is het beste wat ik nu kan doen? Verversen? En ik lees ook soms temperatuur omhoog?
Temperatuur zeker niet verhogen bij een bacterieel "probleem" hier versnel je alleen maar de cyclus van de bacterie.

Veel verversen kan helpen, maar let hierbij wel op dat je geen extra stress veroorzaakt. Dat hebben ze op 4 Januari al genoeg gehad, en op de filmpjes van gisteren ook.
 
Ga voor vinrot -> Colombo Bactyfec
Temperatuur tussen de 19-22 is prima voor habrosus, verhogen doe je de meeste corydoras niet echt een plezier mee.
Zoutbadje kan bij corydorassen prima maar de achterkant ziet er al behoorlijk aangetast uit.
 

Terug
Bovenaan