Wat is er nieuw

Schimmel blijft terugkomen

D@nny H

Well-known member
Lid geworden
20 februari 2016
Website
www.instagram.com
Ik heb nooit gedacht op dit punt te komen maar ik weet het ff niet meer.
Het begon ongeveer een jaar geleden ik kreeg 2 grote volwassen Boesemani regenboog vissen van ongeveer 4 jaar oud. Ik had al meerdere Boesemanis zwemmen van ongeveer 2 jaar oud en in mijn rio 450 was voldoende ruimte.
2 weken nadat de oude Boesemanis er bij zijn gezet zaten deze onder de schimmel en een paar dagen later waren er meerdere van je jongere vissen ook besmet. De hele bak behandeld met Colombo Femsee de oude Boesemanis gingen dood de rest van de schimmels verdween na 3 dagen.

Ik kreeg na een kweek poging eitjes van mijn Boesemanis welke ik groot bracht en daarna toevoegde aan de Rio 450.
Boem weer schimmel op de laatste toegevoegde vissen weer behandeld met Colombo Femsee en merendeel van de Jonge vissen heeft het niet overleefd. Ook een aantal oudere vissen dood.
Een half jaar later weer Jonge Boesemanis toegevoegd en weer het zelfde verhaal.

Nu denk ik dat de ouder vissen resistent zijn tegen de schimmels en al nieuw toegevoegde regenbogen meteen de schimmel oppakt.

Er zitten ook een 20 tal albino Corydoras in die nergens last van hebben.

Ik denk er nu over om de bak leeg te maken en alles te desinfecteren en geheel opnieuw te beginnen met nieuwe vissen.

Weten jullie een andere oplossing?

Naar dat het telkens fout ging. Heb je foto's gemaakt van de zieke vissen? Of kun je foto's laten zien van (andermans) vissen die precies hetzelfde hebben? Even om een beeld te krijgen van wat er heeft gespeeld. 🙂

Ik zou graag een duidelijke foto plaatsen maar op dit moment is er 1 die schimmel heeft en dit zit in een apart aquarium met medicatie op dit moment. Die is slecht verlicht om de via rust te gunnen.

Als ik het moet omschrijven is het een dunne witte wattige laag op de via.

Ik denk dat leegmaken en desinfecteren geen zin heeft. De schimmel blijft waarschijnlijk alsnog latent achter in/op vissen en planten. Er zijn misschien wel middelen om die ook enigszins te desinfecteren, maar ik vermoed dat die niet super effectief zijn. Klinkt dus als heel veel werk voor iets wat twijfelachtig is qua effectiviteit.

De grote vraag is waarom deze schimmel aanslaat. Bij gezonde vissen in een gezonde omgeving zou dat gewoon niet mogen gebeuren. Mijn eerste vraag is daarom hoe het zit met de waterwaardes en de filtratie in je aquarium.

En het aantal en de hoeveelheid waterwissels.
Wat ik namelijk al hieruit kan concluderen is dat de infectiedruk in je grote bak te groot is, en dus bij de geringste verandering (stress door de jonkies) een ziekte uitbreekt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan