Schimmel en alg

V

Visfan735

Guest
Hallo allemaal.

Sinds een tijdje heb ik constant last van groene schimmel op de bodem van mijn aquarium.
ik haal de schimmel weg, maar het blijft terug komen.
Ik heb een 60liter aquarium en ververs elke week iets meer dan 1/3e van het water.
Ik heb de lamp 8uur aan staan.
Ook krijg is steeds meer last van baard alg.

wie kan mij vertellen wat het probleem is en hoe ik dit kan oplossen?

schimmel.JPG
 
Dat is blauwalg en vaak zie je dat bij net gestarte bakken of waar de bacteriecultuur niet goed op orde is. Kun je wat info over de waterwaarden geven en over de bak zelf? Welke filter heb je en hoevaak doe je daar iets aan en hoelang draait je bak nu?

https://www.aquascaping-blog.com/blauwalg
 
Btw, heb je een totaaltje van de bak en voeg je nog iets toe?
 
De bak draait nu 4,5 maand. Er zit een standaard filter in van het Jewel aquarium. Dat filter maak ik ongeveer 1x in de 1,5 maand schoon.
 
Dit is al een oudere foto.

IMG_2414.jpg
 
Is dat zo n Aquaflow 100? Als je die schoonmaakt spoel je hem dan echt goed uit of lichtjes want anders spoel je alle goede bacterien weg namelijk.
Welke vissen heb je verder en voeg je iets toe nog aan voeding voor de planten? Heb je nog een foto van de bak?
 
ik voeg wekelijks wat planten voeding toe.
 
Ok, en weet je de waterwaarden ook en zo ja hoe zijn die gemeten?
 
Ik maak dus een fout met het uitspoelen van het filter. Die spoel ik altijd goed uit. ik weet de waterwaarden op dit moment niet.
 
Ja die moet je lichtjes uitspoelen of met meerdere sponzen of substraat om de week een deel. Maar ja na bijna 5 maanden zou je denken dat je bodem ook wel moet zijn ingedraaid en het heeft kunnen opvangen maar dat is wellicht toch niet het geval. Ik zou deze blauwalg zoveel als mogelijk dagelijks afhevelen en zuinig voeren en voor alle zekerheid de waterwaarden met druppels laten testen.
 
Btw, penseelalg zie je vaak bij een co2 tekort dus je zou met drijvers kunnen gaan werken om het licht te beperken. Of dat zo is zal ook wel uit de waterwaarden blijken.
 
Terug
Bovenaan