Schimmel in het deksel?


T

Tjally

Guest
Hallo iedereen!
Ik heb een aquarium meubel en een deksel gebouwd met de hulp van een meubelmaker, maar we hebben het over het hoofd gezien om een paar stukjes hout goed waterdicht te maken. De lichtbalken hangen aan stukjes hout, en daar zit nu dus shimmel op. Over bijna de gehele onderkant van het deksel zit condens en nu dus ook schimmel. ( Er zitten nog geen vissen in de bak en ik ben nog bezig met het opstarten van de stikstof cyclus dus gelukkig zullen er geen vissen onder lijden ) Is dit een veel voorkomend probleem? Moet ik sterke maatregelen nemen of is het een kwestie van gewoon wegvegen als het zich wat ophoopt? Het is een witte spinnenweb-achtige schimmel die zich op en rond de hangende waterdruppels vormt, en ook op het hout.

Ik kan nu nog het deksel eraf nemen en wellicht de houtjes alsnog dichtlakken - heeft dat zin als de schimmel zich ook vormt buiten het hout om?
 
Dichtlakken lijkt me sowieso een slim idee, al is het maar om te voorkomen dat het hout gaat rotten. Anders ligt je lichtbalk straks in het water ;)

Condens in de kap heb ik hier bij de 60cm ook, maar geen schimmelvorming. Waar die dus vandaan komt en wat je er mee moet doen kan ik je helaas niet mee helpen.
 
Ja - ik ben best pissig op mezelf dat ik naar de meubelmaker hebt geluisterd en het niet heb dichtgelakt. Ach ja, al doende leert men. Ik ga kijken of ik een manier heb om het snel en makkelijk waterdicht te maken - de rest van de meubel kostte dagen achter elkaar.
 
Condens heb je heel snel en dan wordt dat hout vochtig en zal dan denk ik als reactie gaan schimmelen.
 
Denk dus ook dat het een reactie van het hout is.

Heb de kap van mijn Malawibak dichtgelakt met jachtlak, nu na een jaar nogsteeds perfect.
 
Denk dus ook dat het een reactie van het hout is.

Heb de kap van mijn Malawibak dichtgelakt met jachtlak, nu na een jaar nogsteeds perfect.

Ja - de rest van de kap is ook gemaakt met jachtlak en trespa - alleen die houtstukjes hebben we niet gedaan. Stom stom stom.
 
Goed laten drogen. Kap stukje open houden.

Dan afvegen. En BUITEN de bak lakken.

Condens komt van warmte van lampen.
 
Vurenhout rot snel in een vochtige omgeving. Aflakken helpt wel, maar het hout moet ook kunnen drogen naar buiten toe. Ventilatie van de kap is dus ook een goed idee. Misschien ook afdekruiten plaatsen?
 

Terug
Bovenaan