Schimmel in opstartend aquarium

K

Kefje1q

Guest
Geachte forum leden

Net een nieuw aquarium opgestart en nu gaan me planten dood door een soort witte sliert schimmel. Deze vrwet me planten allemaal op. Water waardes zijn allemaal perfect alleen het nitriet is net iets te hoog. Ik voeg co2 toe en plantenvoeding. Moet ik hieraan iets doen of gaat dit van zelf weg. Me bak is 110 liter en er zit een tetra ex600 plus op tevens hieraan filterstart en bacterien toegevoegd. Water is mooi helder. Er zitten nog geen vissen in op dit moment.

Wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik eraan doen. Er zijn nu al 5 planten afgestorven. Deze werden gewoon opgegeten door de witte slierten

Op de foto is nog de juwel pomp te zien maar deze is vervangen door mijn vorige pomp van mijn oude aquarium. Geheel verschoond en alles nieuw er gedaan

Mvg kevin

20190315_171228.jpg


20190310_161420.jpg


20190315_171249.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Schimmel hoort bij d eopstart, verdwijnt vanzelf.

Dat groene plantje met die rode nerven is een kamerplant dus die gaat dood als je hem onder water laats staan, de plant rechtsachter is een anubiassoort die niet in de bodem mag staan want dan gaatie ook dood
 
Niks om je druk over te maken inderdaad en verder heeft Antje al een paar goede opmerkingen geplaatst. Vindt het persoonlijk jammer van de bodem want die is verre van natuurlijk maar smaken verschillen natuurlijk;)
 
Btw, ik zou de stengelplanten iets verder uit elkaar plaatsen zodat alle blaadjes voldoende licht krijgen. Hou daarvoor de lengte van het blad aan als tussenruimte.
 
Had je die witte stenen op kalk getest? en alles wat in de bak ligt.

Die kop, schelpen.
 
Kun je makkelijk testen door er wat schoonmaakazijn overheen te gieten en als ze bruisen is het bingo.
 
En wat versta je onder "water waardes zijn allemaal perfect"??
 
De bak is net opgestart en zal nog de nitrietpiek moeten krijgen denk ik.

Ja haha maar je hoort hier vaker dat de waterwaardes goed zijn zonder ze te benoemen. Terwijl dan achteraf blijkt dat de waardes toch niet ideaal waren.
 
Ja vaak laat men die bij de lfs meten en die doen dat met strips of hebben weinig kennis van de waterwaarden.
 
Hierbij mijn gemeten waardes van vandaag. Bak onder tussen aangepast op wat extra planten en op een betere plek. Tevens alle stenen nogmaals met azijn getest en geen bruis erop gehad.

Het is inderdaad een net opgestarte bak. Draaid nu pas 5 dagen

Test ook uitgevoerd met druppels kwam het zelfde uit als met de strips..

Als jullie nog tips hebben hoor ik die natuurlijk graag

Screenshot_20190316-182615_JBL PROSCAN.jpg


20190316_182351.jpg
 
Laat je water testen met een druppeltest! Die JBL test is onbetrouwbaar. Dat testen hoeft nu nog niet. Even geduldig zijn. Alles moet zich nog stabiliseren. Verder even letten op de tips die Antje gaf. Over een week of drie kan je dat testen wel eens doen bij je Lfs?
 
Laat je water testen met een druppeltest! Die JBL test is onbetrouwbaar. Dat testen hoeft nu nog niet. Even geduldig zijn. Alles moet zich nog stabiliseren. Verder even letten op de tips die Antje gaf. Over een week of drie kan je dat testen wel eens doen bij je Lfs?
Vorige post van ts staat dat hij ook met druppels heeft getest ;)
 
Vorige post van ts staat dat hij ook met druppels heeft getest ;)
Dat zag ik maar dat heeft nu nog niet zoveel zin... En dat vergelijk met druppels hetzelfde resultaat geven JBL kan morgen weer anders zijn. Dat bedoel ik met onbetrouwbaar. Even wachten tot alles is gestabiliseerd, dus.
 
Ik test zowieso om de twee dagen om te kijken of ik de nitriet pieken al heb gehad. Mijn andere aquarium heeft altijd perfect gedraaid met de jbl test strips deze gaven tot nu toe nog altijd het zelfde resultaat dan de druppels.

Ik ga hem nu weer lekker laten draaien. Hoeveel uur moet ik ongeveer de lamp aanlaten staan doe het nu van 9 tot 9 zoiets. Ik boeg wel co2 toe en plantenvoeding iedere week
 
Hoe kom jij aan 25 nitraat? Voeg je dat soms toe?

Nitrietpiek komt doorgaans pas in de derde week, vind ook vreemd dat je nu al nitriet meet eerlijk gezegd (was toch dag 5?). Heb je een flesje met bacteriën toegevoegd soms? Of draai je in door af en toe wat voer te verkruimelen?

Je kunt ook zonder meten 4 weken wachten en dan is je bakje klaar voor een paar visjes, mits je af en toe voer hebt verkruimeld. Naar mijn idee moet dat ook als je met een flesje met bacteriën werkt want ook die bacteriën moeten eten.
 
Hoe kom jij aan 25 nitraat? Voeg je dat soms toe?

Nitrietpiek komt doorgaans pas in de derde week, vind ook vreemd dat je nu al nitriet meet eerlijk gezegd (was toch dag 5?). Heb je een flesje met bacteriën toegevoegd soms? Of draai je in door af en toe wat voer te verkruimelen?

Je kunt ook zonder meten 4 weken wachten en dan is je bakje klaar voor een paar visjes, mits je af en toe voer hebt verkruimeld. Naar mijn idee moet dat ook als je met een flesje met bacteriën werkt want ook die bacteriën moeten eten.

Nee dat voeg ik niet toe zou dom zijn van me zelf toch. Er zit inderdaad bacterie start in het filter. Denk dan toch niet dat ik nog voer moet gaam verkruimelen of wel soms. Dan ga je toch nog meer schimmel toevoegen in je aquarium. Nitraat hebben je planten toch zowieso een beetje nodig tussen de 0 en 25 is toch redelijk normaal . Nitriet wil je niet hebben daar gaan je vissen van naar de klote.
 
Nee dat voeg ik niet toe zou dom zijn van me zelf toch. Er zit inderdaad bacterie start in het filter. Denk dan toch niet dat ik nog voer moet gaam verkruimelen of wel soms. Dan ga je toch nog meer schimmel toevoegen in je aquarium
Nee hoor, nitraat toevoegen is niet dom. Plantjes moeten ook eten (maar hebben ook fosfaat en sporenelementen nodig). Sommige mensen kiezen er voor om vanaf dag 1 dat de bak beplant is ook plantenvoeding toe te voegen.

Ik vind die 25 nitraat zeer raar.

Er zit inderdaad bacterie start in het filter. Denk dan toch niet dat ik nog voer moet gaam verkruimelen of wel soms. Dan ga je toch nog meer schimmel toevoegen in je aquarium
Dan gooi je er teveel voer in. Het gaat echt om hele kleine hoeveelheden voer. Gaat het schimmelen dan is er teveel in gegooid en/of zijn de stukjes te groot geweest. Zelf ingedraaid moet voer en dan moet je denken aan een zeer fijn poeder wat ik erin gooide.

Of die bacteriën uit een flesje werken, dat is de vraag. Er is al veel over gezegd en geschreven op het forum.
 
Ik zou wel af en toe een klein beetje voer toevoegen juist omdat de bacteriën ook iets te eten moeten hebben maar dat is mijn mening.
 
Ik geef ook plantenvoeding als je je goed hebt gelezen. Ik zit nu op dag 7 van het aquarium zag ik net en niet dag 5 zoals eerder vemeld. Dus ik zou het beste wat babyvoer kunnen toevoegen aan het aquarium als ik u goed begrijp.
 
Ik geef ook plantenvoeding als je je goed hebt gelezen.
Nou blijkbaar niet, sorry hoor!

Dus ik zou het beste wat babyvoer kunnen toevoegen aan het aquarium als ik u goed begrijp.
Ja dat kan inderdaad, ietsie pietsie maar, zoveel dat je het niet meer terug ziet in de bak. Een of twee keer per week kan.
 
Nou blijkbaar niet, sorry hoor!


Ja dat kan inderdaad, ietsie pietsie maar, zoveel dat je het niet meer terug ziet in de bak. Een of twee keer per week kan.

Oke bedankt gaan we dat proberen
 
Zou nu niets meer toevoegen. hoor.

Normaal verkruimel je wat in het begin. verder niet meer.
 
Zou nu niets meer toevoegen. hoor.

Normaal verkruimel je wat in het begin. verder niet meer.
Daar verschillen de meningen nog steeds over als ik de berichten op het forum zo lees. Vaak lees ik toch eens per week.
 
Daar verschillen de meningen nog steeds over als ik de berichten op het forum zo lees. Vaak lees ik toch eens per week.
Vergeet niet dat alles wat afsterft van planten ook voer is ;)
 
Daar verschillen de meningen nog steeds over als ik de berichten op het forum zo lees. Vaak lees ik toch eens per week.
Wat heeft dat voor zin dan?
Je doet het 1 x. en de rest doen de bacterie.
 
Wat heeft dat voor zin dan?
Je doet het 1 x. en de rest doen de bacterie.


Vaak doet men het wel vaker zodat de bacterien als het op is nog wel voeding hebben. Maar goed dode bladeren zorgen ook voor afval en uiteindelijk weer voer voor de bacterien.
 
Hoeveel uur moet ik ongeveer de lamp aanlaten staan doe het nu van 9 tot 9 zoiets
12 uur verlichting is in het begin veel te lang, en is zelfs overbodig bij een reeds ingedraaide bak, 7 a 8 uur is al voldoende.
En begrijp ik goed dat er in die korte periode (5 dagen) al 5 planten afgestorven zijn :S welke planten waren dat?
 
Zijn die planten echt afgestorven of gaan die van emers naar submers?
 
Zijn echt afgestorven ze zeiden dat ze volledig onder water moesten staan. Zodoende dus ook gedaan maar na 2 dagen begonnen de steeltje al te rotten en na de derde dag waren de bladeren gewoon glazig geworden. Welke plant het precies was kwa naam durf ik je niet meer te zeggen. Hy is wel op de fotos te zien bovenin
 
Dat lichtgroene plantje linksachter in het ornament hoe heb je die erin staan? Wel uit het potje neem ik aan?
 
Dat lichtgroene plantje linksachter in het ornament hoe heb je die erin staan? Wel uit het potje neem ik aan?

Jaja die staat in een beetje plantenvoeding allemaal
 
Hoe kom jij aan 25 nitraat? Voeg je dat soms toe?

Nitrietpiek komt doorgaans pas in de derde week, vind ook vreemd dat je nu al nitriet meet eerlijk gezegd (was toch dag 5?). Heb je een flesje met bacteriën toegevoegd soms? Of draai je in door af en toe wat voer te verkruimelen?

Je kunt ook zonder meten 4 weken wachten en dan is je bakje klaar voor een paar visjes, mits je af en toe voer hebt verkruimeld. Naar mijn idee moet dat ook als je met een flesje met bacteriën werkt want ook die bacteriën moeten eten.
+1! Reden waarom ik aangaf om geduld te hebben!
 
Ok, dus gewoon in wat grind zeg maar met iets van voeding bij de wortels. Dat is dan prima. Planten moeten vaak even wennen dus geef ze rustig even de tijd;)
 
Terug
Bovenaan