Wat is er nieuw

schimmel microdevario kubotai

• Onderwerp starter Onderwerp starter A.Slak
  • Startdatum Startdatum
A

A.Slak

Guest
Het begon met een witachtige bek bij een van de kubotai's. Eerst Voogle toegevoegd en in de gaten gehouden. Voogle deed niet veel en toen er twee plots ook witte bekjes hadden heb ik een kuur Bactopur direct gedaan. Ik dacht aan columnaris. Kuur helemaal afgerond en zelfs nog een keer nagedoseerd zoals in de gebruiksaanwijzing staat. Na een weekje zijn de witte bekjes nog niet weg en ziet het er echt pluis achtig uit. Inmiddels heeft een van de vissen ook een wit pluisje aan de zijkant.

Ik heb nu het middel Trichosal en ga de vissen in een aparte speciekuip zetten. Ik denk toch dat het meer een schimmel is dan een bacteriele infectie. Anders zou de Bactorpur Direct wel geholpen hebben. Nu iets meer breedband tegen bacteriele infecties en schimmels. Iemand ervaring met dit medicijn?

Ze gaan in een ruime speciekuip en zorg ervaar dat er voldoende beluchting is. Ik kan ze helaas niet in de bak behandelen in verband met garnalen.

Verdere info:
Superfish home 60
Waardes:
Nitraat: 20
Nitriet: 0
GH 7
KH 4,5
PH 7
Vandaag weer toe aan een waterwissel.

Graag jullie opinie of dit de juiste weg is die ik bewandel 🙂

Voor de volledigheid, hier zie je de pluis die is ontstaan aan de bek: Vissen zijn voor de rest gewoon actief, eten goed.

kubotai pluis.jpg

Ik gebruik veel manuas producten. Ik ben er erg tevreden over hoewel het wel wat duurder is. Inderdaad bacterieel en schimmel aanpak. Manaus is ook goed te gebruiken voor de wat sensitieve soorten vis.

Bacteriële aandoeningen hebben even tijd nodig om te genezen. Na een kuur moet het op zijn minst stilstaan maar je mag geen verdere uitbreiding zien.

Heb je iets om je water te testen van de kuip?

Moet je onverhoopt verversen dan wel bijdoseren. Vissen moeten tijdens de kuur in 100 procent medicatie zitten.

Succes en laat weten of de trichosal de klus heeft geklaard.

Ps. Heb net ff me verslag terug gelezen over de trichosal. Bij mij taste het niet me waterwaardes aan en heb de volle kuur behandeld. Staat 2 dagen bij hardnekkige nog een paar dagen. Na de gehele kuur was er nog wel wat schimmel te zien maar dit trok na de kuur langzaam weg.

Ok, fijn om te horen! Ik heb test setjes om het water te testen en een reserve pomp + luchtslang. Ik zag na de Bactorpur (ook tegen bacteriele infecties) geen verbetering en er is zelfs schimmel bijgekomen. Dus nu dit middels eens proberen, wel wat duurder.. maar had begrepen dat de Esha 2000 producten etc wat verouderd waren. En vaak is een schimmel toch iets secundairs, dus wel fijn om even een breed middel te gebruiken.

ps, ik ben normaal niet meteen voor medicatie (helemaal niet achter elkaar). Er zit ook tijd tussen de bactopur en de kuur die ik nu ga doen. In die tussentijd heb ik weer Voogle gebruikt om de slijmlaag weer te herstellen. Ik wil niet zomaar wat medicatie in het water gooien, maar dit is duidelijk een witte schimmel.
(niet dat jullie denken dat ik de ene na het ander medicijn in de bak gooi)

Zou je een update kunnen geven van dit topic in de toekomst? Zou ik erg waarderen.. Heb momenteel gezonde vissen maar je weet maar nooit!

Ok, fijn om te horen! Ik heb test setjes om het water te testen en een reserve pomp + luchtslang. Ik zag na de Bactorpur (ook tegen bacteriele infecties) geen verbetering en er is zelfs schimmel bijgekomen. Dus nu dit middels eens proberen, wel wat duurder.. maar had begrepen dat de Esha 2000 producten etc wat verouderd waren. En vaak is een schimmel toch iets secundairs, dus wel fijn om even een breed middel te gebruiken.

ps, ik ben normaal niet meteen voor medicatie (helemaal niet achter elkaar). Er zit ook tijd tussen de bactopur en de kuur die ik nu ga doen. In die tussentijd heb ik weer Voogle gebruikt om de slijmlaag weer te herstellen. Ik wil niet zomaar wat medicatie in het water gooien, maar dit is duidelijk een witte schimmel.
(niet dat jullie denken dat ik de ene na het ander medicijn in de bak gooi)

Het zijn jouw vissen en wat en hoe je het wil doen moet je geheel zelf weten hoor. Medicatie is uitgevonden om vissen gezond te maken dus als ik jou was had ik hetzelfde gedaan. Zieke en dode vissen word je ook niet blij van.

De bactopur is wel een goed middel hoor maar schimmel kan hardnekkig zijn en gedijt goed op verzwakte vissen.

Weet niet of je meer vissen rond heb zwemmen die er onaangetast uitzien maar bedenk wel als je deze niet behandel en de rest wel in de speciekuip dat het zich nog in je aquarium kan bevinden en elkaar weer kunnen besmetten.

Geen verstand van garnalen maar als je meer vissen heb kun je het misschien omdraaien. Garnalen apart en je aquarium behandelen. Je ingedraaide filter voor de zekerheid op de speciebak en andere filter gebruiken in de medicatiebak. Weet je zeker dat je na de kuur nog een stabiel filter over heb.

Na de kuur kun je ook overwegen cattapablad te gebruiken. google daar even op.

Garnalen zijn erg gevoelig voor veranderingen, bovendien is een heleboel inimienie garnalen vangen meer gedoe dan een paar vissen 🙂 Er zitten een aantal oto's in, maar die lijken nergens last van te hebben. Catappablad zit al in de bak 🙂

Vissen zitten met zn allen in de ziekebak. Filter met luchtpomp erop en nu maar hopen dat het iets doet.

Ik heb ze eruit gehaald omdat het wel vrij stressvol voor ze is (gebruiksaanwijzing van 2 dagen opgevolgd). De schimmel is nog niet helemaal weg zag ik (in de speciekuip erg moeilijk te zien). Er was 1 zwakkere (zag er al niet lekker uit) die het helaas niet overleefd heeft. Vond hem gisteravond op de bodem. Even afwachten.

Jammer dat er toch eentje het niet overleefd heeft. Ik zag ook nog schimmel vandaar ik de volle kuur had gedaan maar toen was het ook nog niet geheel weg dat trok heel langzaam weg. Inderdaad zal het allemaal ook wel erg stressvol zijn mede door het nieuwe onderkomen.

Hoop dat de ander het toch beter gaat doen. Zonde anders van de toch kostbare medicatie.

Ach de medicatie is opzich niet erg, als het maar iets doet. Maar inderdaad, erg dat er eentje het niet overleefd heeft. Ik geef het nog even de tijd, anders weet ik niet zo goed wat te doen eigenlijk.

Zie je al verbetering?

Boven in het ziektegedeelte staat een sticky zoutbadje hoe en wat. Dit kan ook nog helpen om de schimmelsporen te doden. Wel even kijken of jouw soort vis tegen zout kan want dat weet ik niet maar de meeste vissen wel.

Ja ik zie het wel wegtrekken gelukkig 🙂 Ik geef het nog even de tijd. Ben de garnalen ook al in een zoutbadje aan het doen, die hadden een parasiet.

Goed om te horen dat de schade blijft bij 1 visje. Dat zal een heel werkje wezen om je garnalen te pekelen😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan