Wat is er nieuw

Schimmel of alg op hout

Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Berichten
2,191
Locatie
Nijmegen
ilIk heb een paar flinke stukken (nieuw) spiderwood in mijn nieuwe 450 liter bak liggen om te 'bezinken'. Er zit verder nog niks in de bak: geen bodem, planten en dieren. Wel draait er al een maand of twee een filter op.

Ik heb de takken goed schoongeschrobd onder de hete kraan voor ik ze in de bak deed. Op takken die er al langer in liggen verschijnt na een paar weken harige aanslag. Die heb ik er al eens opnieuw afgeschrobd, maar komt weer terug. Vragen:

- Wat is dat ? Alg of schimmel ?
- Kan het kwaad wanneer de bak ingericht gaat worden ?
- Hoe kom ik ervan af ?

18A946BA-233E-470F-9D83-208DC677C799_zps4kgqppqm.jpg


A69FFD2F-F9B4-430F-9E4E-825E6F5ADA2D_zpsyrprszvy.jpg
 
Dat is schimmel en kan geen kwaad en gaat vanzelf uiteindelijk weer weg dus je kan zonder problemen verder met inrichten.
Zelfs na het indraaien kan je er gewoon bewoners inzetten als het nog niet weg is.
 
Een opmerkelijke vorm van leven in aquaria

De afdeling Onderzoek van JBL heeft een aantal zeldzame foto's en vragen ontvangen die alle aquarianen interesseren: Omdat schimmels ziektes veroorzaken, zijn aquarianen er alles behalve enthousiast over. Er zijn echter zeldzame soorten "paddestoelen" die volkomen onschuldig zijn en onder heel bijzondere omstandigheden leven: slijmzwammen (Eumycetozoa).
Slijmzwammen hebben kenmerken van zowel paddestoelen als dieren. Ondanks hun naam behoren ze echter niet tot de paddestoelen maar vormen een eigen ontwikkelingslijn in de evolutie. Wat alle slijmzwammen gemeen hebben is dat ze zich op amoebo�de wijze voortbewegen (als plasmodium, een grote cel met duizenden celkernen). De kruipende massa doet dit zelfs zeer snel en het plasmodium verandert in vruchtlichaampjes waarin de sporen ontstaan. In aquaria voeden ze zich met micro-organismen uit afval, waarbij ze de voedseldeeltjes omhullen en vervolgens in zich opnemen (fagocytose).
Van de ongeveer 1200 erkende soorten kunnen slechts enkele permanent aquatisch, d.w.z. onder water, leven. Een van deze groepen is de orde Didymium waarvan enkele soorten in aquaria voorkomen. Didymium soorten komen onder andere voor op hortensia's in tuinen; ze komen dus niet uitsluitend onder water voor.
In aquaria leven ze meestal in de bodemgrond, zodat de aquariaan zich meestal niet bewust is van hun bestaan. Soms komen ze uit de grond en kruipen ze als een wit, samenhangend netwerk over stenen, wortels en waterplanten. Ze doen dit met een snelheid van enkele centimeters per uur en verschijnen daarbij op verschillende plaatsen en verdwijnen ook weer even snel. Een eventuele bestrijding met een geneesmiddel als bijvoorbeeld of een ander middel tegen schimmelziektes is onwerkzaam.
Voor planten en vissen zijn ze onschadelijk en ze zijn volkomen ongevaarlijk. Als u ze desondanks uit uw aquarium wilt verwijderen, heeft u geen andere keus dan het gehele aquarium te ontsmetten met JBL Desinfekt waarbij alle decoratieve voorwerpen vernieuwd of zorgvuldig ontsmet moeten worden, omdat slijmzwammen zeer snel groeien en zich uit minuscule deeltjes opnieuw kunnen regenereren.
 
Ik heb het ook een paar maal gehad maar het schaadt niet.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan