Schimmel of ziekte?


Carlien.Vos

New member
Lid geworden
20 oktober 2023
Berichten
3
Leeftijd
31
Drie dagen geleden is de thermoregulator van het neon tetra aquarium kapot gegaan. Meteen een nieuwe gehaald en aangezien de planten aan vervanging toe waren, deze ook deels vervangen.

Nu zit er een schimmel (slijmzwam?) In het aquarium en zijn we in twee dagen al vier Tetra's verloren, deze dreven dan plots boven in het aquarium. Één tetra is nu bijna zijn volledige staart kwijt en kan haast niet meer zwemmen?

Nu gestart met behandeling met eSHa 2000, zie foto.

Iemand enig idee of wij dit veroorzaakt kunnen hebben met het onderhoud van het aqurium? Kunnen we meer doen om te voorkomen dat ze allemaal dood gaan?
 

Bijlagen

  • IMG_20231020_093339415.jpg
    IMG_20231020_093339415.jpg
    1,001.4 KB · Weergaven: 45
  • IMG_20231020_093523836_HDR.jpg
    IMG_20231020_093523836_HDR.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 47
  • 16977878984787869980689345994477.jpg
    16977878984787869980689345994477.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 42
Kun je misschien van nog meer neons een goede foto maken? En/of een filmpje. Dan is misschien duidelijker een patroon te zien in de verschijnselen.

Nog wat vragen:
- Tot welke temperatuur is de bak ongeveer gedaald? (Neons kunnen vrij koel zitten, maar toch even nagaan.)
- Hoe lang heb je deze neons?
- Hoe lang draait de bak?
- Bakmaten?
- Welk filter heb je en kun je omschrijven hoe + hoe vaak daar onderhoud aan wordt gedaan?

Een mogelijk probleem dat ik op de foto's zie is dat je knikkers als bodem hebt. Daar kunnen door de relatief grote openingen gemakkelijk vuilresten in opstapelen, wat invloed heeft op de waterkwaliteit (bacterievorming). Neon tetra's zijn daar heel gevoelig voor vergeleken met de meeste vissen. Als een soort kanaries in een kolenmijn. Ze krijgen eerder dan andere vissen infectieziektes als het water niet optimaal is.

Het zal trouwens niet zo zijn dat de schimmeldraden die je in het aquarium ziet, zijn overgeslagen op de vis. Wel kunnen die schimmel en de zieke vissen met elkaar samenhangen in de oorzaak.
 
Laatst bewerkt:
Oh ja, voor dit moment is het raadzaam om een hele grote (90%+) waterverversing te doen om ze wat lucht te geven. Ook even een dagje niet voeren, helpt om het water goed te houden. Kunnen we ondertussen verder kijken.

Vers water hebben is nu overigens belangrijker dan het op peil houden van de dosering van dat medicijn, mocht je het je afvragen. Dat spul is in de meeste gevallen niet zo effectief.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed heb dan is die schimmel op die pot een lastige plaag en je komt er normaliter niet makkelijk af volgens mij.
 
Ach, als de voeding voor zoiets eenmaal weggenomen is, vertrekt het vanzelf een keer. ^^ Er zijn mensen die die slierten juist mooi vinden.
 
Super bedankt voor al jullie reacties.

De bak is gedaald tot zo'n 19 graden, daarna is het water (wat te snel) verwarmd tot 30, en nu blijft hij stabiel rond de 25.

De bak is 44x28x40 en heeft een inhoud van 60L en de Tetra's zitten al zeker een jaar in dit aquarium.

Het aquarium is ouder, hier zaten eerst platy's in.

Het filter is van superfish, de specificaties ken ik helaas niet, ik zal een foto bijvoegen. Onderhoud aan het filter wordt eens per drie weken gedaan.

Sommige andere tetra's hebben witte pluisjes zichtbaar en één (zie filmpje) lijkt een deel van zijn rode pigment/schubben kwijt te zijn.

De schimmel zit trouwens aan het glas, niet het potje. Niet zo duidelijk op de foto, maar met potje als donkere achtergrond was het beter te zien.

Alvast super bedankt voor de tips, we gaan vast aan de slag!
 

Bijlagen

  • 16977927608404645275903459494720.jpg
    16977927608404645275903459494720.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 33
  • VID_20231020_110628616.mp4
    29.5 MB
Ik zou vinrot toevoegen. de filter checken op houtskool en als het erin zit dat verwijderen. Goed voeren, want ik vind ze een beetje mager, maar zorg niet dat er voedsel op de bodem achterblijft.
Ik denk dat de oorzaak voor de vinrot inderdaad de temperatuur is en dat je je verder niet veel zorgen hoeft te maken als dit nu goed blijft.

Ik moet wel zeggen dat ik in al mijn jaren in de vishobby nog nooit zulke schimmels op de ramen of in de bak heb gezien. Waren de knikkers of iets wat erin zit niet goed schoon gemaakt?

Knikkers worden wel eens gebruikt in bakken voor het beschermen van eieren van vissen. Echte blijft er behalve eieren ook veel troep achter wat lastig weg te halen is. Mogelijk vind je een andere bodem makkelijker te onderhouden? Heb je minder kans op alg, schimmels etc omdat je de bodem makkelijker schoon kan houden.
 
Bare bottom is tot de problemen over zijn zeker een optie! Heeft als voordeel dat je het vuil en restanten van het voer goed weg kunt halen, zodat de infectiedruk fors daalt. Als de problemen voorbij zijn, kun je denken over bijv een dun laagje zand.
 
Super bedankt voor al jullie reacties.

De bak is gedaald tot zo'n 19 graden, daarna is het water (wat te snel) verwarmd tot 30, en nu blijft hij stabiel rond de 25.

De bak is 44x28x40 en heeft een inhoud van 60L en de Tetra's zitten al zeker een jaar in dit aquarium.

Het aquarium is ouder, hier zaten eerst platy's in.

Het filter is van superfish, de specificaties ken ik helaas niet, ik zal een foto bijvoegen. Onderhoud aan het filter wordt eens per drie weken gedaan.

Sommige andere tetra's hebben witte pluisjes zichtbaar en één (zie filmpje) lijkt een deel van zijn rode pigment/schubben kwijt te zijn.

De schimmel zit trouwens aan het glas, niet het potje. Niet zo duidelijk op de foto, maar met potje als donkere achtergrond was het beter te zien.

Alvast super bedankt voor de tips, we gaan vast aan de slag!
Dank je voor de antwoorden en de beelden! :)

Je hebt zo te zien een mix van neon tetra's en kardinaaltetra's. Er lijken verschillende ziektebeelden bezig. Welke precies, en hoe het exact is ontstaan, is op afstand niet vast te stellen. Dat maakt eigenlijk ook niet zoveel uit, want de aanpak (voor zover er nog iets aan te doen is) is ongeveer hetzelfde.

Als het mijn vissen waren, zou ik:
- De knikkerbodem eruit knikkeren. Liever vandaag dan morgen i.v.m. de negatieve invloed op het water. En dan een keertje kijken voor zand, idealiter. Iets fijns waar etensresten en ander vuil op blijft liggen i.p.v. erin.
- Het filtertje dat nu draait op een hogere stand zetten om het maximale eruit te halen. Hij lijkt nu op de zwakste stand te staan. Verder dat filter zo min mogelijk onderhouden. Enkel wanneer de doorstroming duidelijk beperkt wordt; dan knijp je de spons lichtjes uit om hem te ontstoppen. De bruine smurrie verder laten zitten, is het beste. :)
- Kijken of er een tweede of een groter filter bij kan (evt i.c.m. een groter aquarium).
- De vis die er het ergst aan toe is, zou ik eruit halen. Kun je beter afmaken. Anders is er mogelijk (bij bepaalde ziektes) risico op verdere besmetting/intensivering.

Dat is ongeveer het recept voor happy fish. :)
 
Nogmaals, iedereen ontzettend bedankt voor jullie adviezen!

- De knikkers zijn vervangen door aquarium zand,
- De pomp stond inderdaad op de laagste stand, die staat nu vol uit
- De temperatuur is weer volledig stabiel op 24°c

Vanochtend zijn ze erg hongerig, iets wat ze niet vaak laten zien. Echter lijkt het voer wat we nu geven te groot voor ze, het zijn droge vlokken en alleen de kleine vlokjes worden opgegeten...
Hierdoor is de bak, in combinatie met de knikkers, waarschijnlijk zo snel verontreinigd.

Net wat online onderzoek gedaan en zodra de winkel open is, ga ik mini granulen voor Tetra's halen. Mogelijk is dit ook de reden dat ze wat mager zijn...

Ik ben blij dat ik dit forum heb gevonden, heb ontzettend veel geleerd! Nu kan ik veel beter voor mijn visjes zorgen, dank jullie wel!
 

Bijlagen

  • IMG_20231022_094349099_HDR.jpg
    IMG_20231022_094349099_HDR.jpg
    3.2 MB · Weergaven: 29
  • IMG_20231022_094349099_HDR.jpg
    IMG_20231022_094349099_HDR.jpg
    3.2 MB · Weergaven: 31
  • IMG_20231022_094410477_HDR.jpg
    IMG_20231022_094410477_HDR.jpg
    3 MB · Weergaven: 28
Als je vlokvoer te groot is, kun je het ook fijnwrijven tussen je vingers of met een vijzel fijn maken. Dat werkt overigens ook altijd goed voor jonge visjes....
 

Terug
Bovenaan