schimmel op hout, alg of rot?

T

Tomatski

Guest
beste aquarianen,

ben ongeveer iets meer dan een half jaar bezig met de hobby. Succesvol heb ik een eerste bakje opgestart, nu heb ik sinds 6 weken mijn 2de bak opgestart: Superfish home 110l. ik wou eigenlijk een zeer onderhoudsarme bak opzetten met weinig visbezetting (10 Merah's, een ruitenplakker en een paar tetra's) en met de eenvoudigste planten ooit (idiot-proof:) Spijtig genoeg is het tegendeel waar, ondanks dat alle waterwaarden goed zijn... Heb geen co2 installatie.

De grote boosdoener is het mangrovehout volgens mij (zie foto's aub). Ik heb ijverig opzoekwerk verricht, maar kan de slierten die aan mijn hout en planten hangen niet meteen thuisbrengen. Als je ze verwijdert, komen ze vrijwel meteen terug en dat is uiteraard knap lastig. En tijdrovend:) Nu zou ik graag op jullie expertise rekenen: hebben we hier te maken met schimmels, algen of houtrot. Het boeltje stinkt niet echt, dus ik weet niet of het houtrot is.

Graag jullie hulp aub. Wordt geapprecieerd!

gts

Tomatski
 

Bijlagen

  • aqua 1.jpg
    aqua 1.jpg
    75.2 KB · Weergaven: 99
  • aqua 2.jpg
    aqua 2.jpg
    58.3 KB · Weergaven: 78
  • aqua 3.jpg
    aqua 3.jpg
    53.8 KB · Weergaven: 86
Ik zie zo op de foto s geen slierten en heb je daar een betere foto van misschien?
 
hoi,
nog even een toevoeging. Ik heb mijn stuk hout enkele weken in een kuip gelegd, daarna heb ik er enkele emmers kokend water overgegoten alvorens het in mijn aquarium te plaatsen. op het gebied van licht ga ik nooit boven 7 lichturen ter preventie van algen. Bovendien zet ik de belichting immer op stand 1 van de 4=>de laagste lichtstand. Eveneens ter preventie van algen. De bak krijgt geen rechtstreeks zonlicht...

Ik heb nog een foto gepost voor de veiligheid...

dank bij voorbaat om dit eens te bekijken!

gts
 

Bijlagen

  • aqua 4.jpg
    aqua 4.jpg
    55.6 KB · Weergaven: 83
Ja ik zie wel alg en zo maar je bent ook pas zes weken bezig. Je bak is aan alle kanten nog instabiel. Je kan denken aan een opruimploegje om je te helpen met de alg (garnalen bijv) en check je waterwaardes of je planten genoeg voeding hebben. Verders is het vooral wachten wachten wachten. Mijn bak is nu drie maanden oud en gaat ook nog van bruin alg naar groen alg naar puntalg en weer terug terwijl de bak die al ruim een jaar staat, lekker zijn evenwichtje heeft. Succes met de bak, ik vind het een mooie opstelling!
 
hoi Jessica,

bedankt alvast voor de opvolging.

hoop dat deze foto's meer soelaas bieden. Je ziet een soort van vlok- en draadvorming (dat geel/oranje spul), voornamelijk tussen de spleten van het hout. Dat komt overal terecht: op de bodem, op de planten, stukjes die bovendrijven... Heb ook een foto van een blad genomen, daar zie je de draadstructuur. Ik heb de indruk dat er veel minuscule houtstukjes bovendrijven op het oppervlaktewater...
 

Bijlagen

  • aqua 5.jpg
    aqua 5.jpg
    69.2 KB · Weergaven: 65
  • aqua 6.jpg
    aqua 6.jpg
    47.7 KB · Weergaven: 61
  • aqua 7.jpg
    aqua 7.jpg
    70.7 KB · Weergaven: 57
bedankt Norion,
als er 1 ding als een paal boven water staat, is dat het "key" woord voor aquarianen "GEDULD" is. Mooie deugd. Ik hou enorm van garnalen, maar hou ze bewust in mijn eerste tankje, ver gescheiden van de Merah's. De populatie red Shrimps groeit zienderogen (en daarmee hun stoutmoedigheid eveneens) en ik had de indruk dat de Merah'tjes hier niet zo blij om waren. Door hun aantallen begonnen ze eerder overheersend te worden...
gts
 
Terug
Bovenaan