Schimmel? Parasiet? Niets? Ouderdom?


Mandykuh

Well-known member
Lid geworden
5 november 2012
Berichten
1,873
Hallo,

Ik kan zo 123 niet vinden wat dit precies is en of ik het kan behandelen.

Beide ogen hebben dit. De vin vind ik een beetje verdacht.
20180731_154415.jpg
20180731_154435.jpg
20180731_161943.jpg
Maanvis gaat zijn 9de jaar in. Eet of jeh vreet nog volop, kant, zwemt allemaal prima.

Waterwaardes geen idee ik wissel om de 2 dagen bijna de helft zoals de meeste weten dus zijn mijn waardes niet betrouwbaar als ik nu zal meten.
 
Horen die ogen zo uit de kop te staan? Ik zie ook wat witte pukkeltjes op de kop? Je bedoel de staart ipv vin. Zo op het oog zou dit wel eens stip kunnen wezen. Ziet het eruit als kleine zoutkorreltjes? Hoe is de ontlasting? met name de kleur zie je witte doorzichtige draden?

Neem aan dat er meerdere in aquarium zitten? Andere nergens last van? Schuren, vinnen trillen/schudden etc?
 
plaats bericht ook even bij maanvissen sectie. Wellicht dat er iemand met verstand van maanvis reageert. Die ogen duid op bacterieel probleem. Die pukkels en gat in de kop wellicht flagelaten en die witte stipjes op vinnen stip. Soms is het een cirkeltje. Het ene verzwakt een vis waardoor de vis vatbaarder word voor allerhande toestanden.

Beter even laten bekijken door maanvis ervaringdeskundige.
 
Ik vermoed eerder staar. Ik zie geen andere aparte dingen. Eet prima, normale ontlasting. Geen trillen of schuren. Dit heeft hij al enige tijd. Welk gat bedoel je ?
 
20180731_220538.jpg
20180731_220502.jpg
20180731_220600.jpg
20180731_220504.jpg
20180731_220506.jpg
20180731_220512.jpg
20180731_220523.jpg
20180731_220534.jpg


Een paar foto's net nog gemaakt.
 
20180731_221451.jpg

Oog is volgens mij wel uitpuilend. Ik ben al na lsf geweest en dat s2000 gedaan maar de ene zegt ouderdom de andere weer spoel door de wc en blablabla maar een maanvis die al zolang bij je is ga je niet even door wc spoelen maar mijn gevoel zegt iets anders dan dat lfs zegt.. erg lastig want ik vraag me dit probleem al zeker 4 maanden af!
 
Ja snap het. Als je hem al 4 jaar heb dan spoel je hem niet even door de wc. Probeer een kuurtje bactopur direct. De tabletten. Als het kan zet hem dan in quarantaine (alleen) zodat je de kuur niet in je aquarium hoef te gebruiken want tast je biologisch evenwicht aan. Wel de direct tabletten. In de vloeibare zit ander werkzame stof. Lichten uitlaten Licht breek goedje af.

Bij die pukkels op de kop zie ik daar een gaatje?
 
Hij gaat zijn 9de jaar tegemoet niet 4 :) ik ga zo de nano even opzetten en die kuur halen en dat opstarten.
 
Nou dan heb je hem toch goed verzorgt als hij al 9 jaar is :) Je moet de kuur zoals gebruiksaanwijzing doen en je moet die ogen weer terug de kop in zien gaan. Beter een paar dagen extra dan te weinig want dan blijft er iets in het lichaam zitten en komt het weken later weer terug. Als je doe beter meteen goed doen. Rest van aquarium ook in de gaten houden als bacterieel is kan besmettelijk zijn. Wat meer en grotere verversingen hevel je een hoop ellende af.

Dat op die staart en vinnen die witte stipjes als dat stip is zal je misschien na de bactopur nog iets moeten doen tegen de stip.

Duimen dat het aanslaat. Succes!!
 
Ik heb de vis apart zitten. Ik doe gelukkig al om de 2 dagen bijna de helft verversen ivm de jonge maanvissen. Ik ga dit maar even wat langer doen. Beter voorkomen dan genezen!


Maar even niet voeren tot ik de kuur binnen heb ?
 
Als je toch regelmatig ververs kun je gewoon eten geven. Des te sterker hij is voor de kuur.
 
Inderdaad erg jammer. Maar 9 jaar is toch wel heel lang hoewel ik niet weet hoe lang maanvissen leven. Hij heeft goede verzorging gehad anders had hij de 9 jaar niet overleeft want zijn volgens mij toch ook wel wat bewerkelijker soort.

Voor de zekerheid even zijn medebewoners goed observeren. Als bacterieel is (die ogen) kunnen andere ook problemen krijgen. Goed naar oogjes kijken die dan wat meer uit de kop komen te staan door bacteriedruk en rafelen vinnen, witte uitslag bek.

De bestelde kuur is altijd handig om in huis te hebben want dan heb je het meteen bij de hand gezien zsm ingrijpen in geval van bacterieel heel veel ellende kan voorkomen. Schrijf op doosje licht uit, staat volgens mij niet in gebruiksaanwijzing en wellicht jaren niet nodig dan vergeten.

Ik neem aan dat er geen probleem is met stip want dan had je al andere gevallen voorbij zie zwemmen met stipjes op vinnen en staarten.
 
Had me eens laten vertellen dat ze bij een goede verzorging wel 15 jaar kunnen worden, maar weet niet of dat nou een gemiddelde leeftijd was.

Ligt het aan mij of staan zijn kieuwdeksel open en zijn ze aan de rode kant?
 

Terug
Bovenaan