Wat is er nieuw

Schimmel schadelijk voor watervlooien??

Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
422
En nog een vraagje, ik heb een ander klein aquarium wat staat in te draaien. Idee is dat het een beetje ripariumachtig wordt met een stuk hout dat deels boven het water uitsteekt en waar bovenwaterplanten op zitten met hun wortels in het water. Daarnaast gewone aquariumplanten. Ik heb er van het weekend een lading daphnia in gedaan tegen de algen. Maar deze zijn opeens massaal gestorven, allemaal op een grote bult ook maf genoeg. Het is een tweedehands stuk hout en ik zie dat er schimmel op het hout is ontstaan boven het water, maar zou het misschien toch ook ergens met het water in aanraking komen en schadelijk zijn? Of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn? Ik heb een hele tijd daphnia gehouden in een grote pot in de vensterbank met wat hoornblad erin en dat ging prima, geen idee waar dit vandaan komt...
De slakken leven gewoon door trouwens, en ook een enkel vlooitje/beestje wat uit mijn vijver komt denk ik.
 
Yes, dacht dat ik hem had toegevoegd maar is blijkbaar niet goed gegaan...
Die witte en lichtgroene vlekken zijn schimmel
 

Bijlagen

  • 20221108_160100.jpg
    20221108_160100.jpg
    219.7 KB · Weergaven: 82
Als ik dat zo zie ziet dat er niet gezond uit en zou ik het hout eruit halen en vervangen voor een stuk kiemhout
 
Hm jammer, niet meer te redden dus? Kat in de zak gekocht blijkbaar. Zo gaat dat met marktplaats, you win some you lose some... 🙂
Moet ik even gaan zoeken naar een alternatieve opzet.
 
Probeer hem eerst goed uit te koken voor je hem weg tieft. Wie weet is ie dan weer ok.
Hij is wel iets van 50cm lang, dus wordt nog interessante uitdaging haha. Maar ik ga eens kijken wat ik kan doen.
 
Het hout kwam wel uit een aquarium, dus an sich zou het moeten kunnen lijkt me. Ik ga nog eens zoeken of er manieren zijn om schimmel eruit te krijgen. En sowieso is tweedehands hout misschien niet erg geschikt om half uit het water te laten steken. Ga dus toch nog maar even met een ander stuk aan de slag die helemaal onder water blijft.

Overigens denk ik dat de masale watervlooiensterfte ook wel eens door een rottende bodem en H2S zou kunnen komen. Had twee aparte topics gemaakt omdat ik dacht dat ze niet met elkaar te maken hebben, maar misschien toch meer dan ik dacht 😀
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan