Wat is er nieuw

Schimmel, vinrot, infectie.. wat is dit?!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Syl&Ar
  • Startdatum Startdatum
S

Syl&Ar

Guest
Hallo allemaal,

Misschien hebben jullie al eerder een post van mij gelezen, maar we zijn nu al meer dan een maand aan het tobben. We hadden zieke kardinalen vanuit de dierenwinkel mee gehad en daarmee is het begonnen. Deze zijn alle 10 doodgegaan en onze 5 eigen kardinalen ook. Hierna leek het stabiel, tot ik net dit zag..

img-20141112-wa0014.jpg

img-20141112-wa0013.jpg

Ik heb eindelijk een goede foto ervan kunnen maken (ja, het water is groenig.. dit is nog van de medicijnen - aquaboline). Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Er werd vanuit de dierenwinkel schimmel geroepen en hier hebben we ook voor behandeld, maar het zou dan wel erg hardnekkig zijn als het weer terugkomt. Misschien kan iemand mij nu eindelijk eens een goede diagnose geven.

Groetjes,
Sylvana

Het gaat trouwens om zijn zij vin. Deze is wit en samengeknepen. Verder wel een druk visje en eet nog goed. De rest heeft (nog) niets

Niemand..? Help? 🙁

Volgens mij is dit gewoon schimmel. Komt vaker voor op Kegelvlekjes. Flinke waterverversing en Esha 2000 of een ander antischimmelmiddel zou ik proberen. Volgens mij heb je overigens verschillende soorten Kegelvlekjes.

Groet,
Aad

AadMec zei:
Volgens mij heb je overigens verschillende soorten Kegelvlekjes.
Scherp!
Trigonostigma heteromorpha (tweede foto links) en T. hengeli (tweede foto rechts) gok ik.

~ Ivo

Klopt ja, ik zie inderdaad ook een Hengeli'tje..
Ik heb af en toe ook wel eens schimmel bij 1 van mijn Espei's, steekt zo af en toe de kop op, heb het zelf wel eens met succes kunnen bestrijden met Sera Omnipur (vanuit de gedachte dat er misschien ook iets anders speelde), Esha werkt in mijn geval trouwens niet.
Maar ik zou het advies van AadMec maar even volgen, die heeft er meer sjoege van 😉
Succes.

Ja, klopt.. hebben we destijds verkeerd meegekregen. Maar gelukkig zwemmen ze altijd in een school.

Ik zie jullie posts nu pas, maar wij dachten ook aan schimmel en toen hebben we met colombo femsee en aquaboline behandeld.. hielp niet. Nu zijn we bezig met bactyfec, want de dierenwinkel dacht aan een bateriele infectie. Bactyfec helpt wederom ook niet..

Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar ons goerami mannetje hangt al heel de dag een beetje zielig rechts bovenin de bak. Hij wilde vanmorgen ook niet eten. Kan het zijn dat hij een beetje van slag is doordat ik gister de planten in de bak gesnoeid heb, waaronder ook zijn drijfplantjes?
Het was echt nodig, leek net een oerwoud..

In de eerste plaats : Bactyfec werkt volgens mij tegen bacteri�le infecties. Dit is volgens mij een schimmelinfectie, dus vandaar dat het niets doet. Het feit dat de Dwerggoerami in de bak hangt kan een paar dingen betekenen :

- Hij heeft een schuimnest.
- De waterwaarden zijn verslechterd (zou kunnen door gebruik bactyfec dat volgens mij ook de filterbacterien dood)
- De vis is zelf ziek
- Ik vergis me en de vis heeft dezelfde aandoening.

Schimmel (en veel infecties overigens) ontstaat toch vaak in mindere wateromstandigheden en kan vaak preventief worden voorkomen door vaker waterwissels te doen. Kortom : Ik zou dat eerst eens doen en kijken of het visje en de Goerami opknappen.

We hebben de ziekte meegekregen vanuit de dierenwinkel en sindsdien zijn we er niet meer vanaf gekomen. We hebben zelf een druppeltest en test strips en we houden onze waterwaarden nauwkeurig in de gaten, daar kan het echt niet aan liggen. De medicijnen tegen schimmel hielpen dus niet. We hebben een kuur femsee en aquaboline achter de rug. De medicijnen sloegen niet aan bij de kardinalen, dus alle 15 dood. Dus wat nu te doen? 🙁 Wij zijn een beetje radeloos.

We wisselen trouwens 1x per week 1/3e van het water en na de aquaboline kuur hebben we het 2 weken 2x per week gedaan.

Ik kan me de wanhoop voorstellen want het gaat al een poosje niet goed bij jullie in de bak.
Jullie hebben volgens mij al het een en ander aan kuurtjes achter de rug, dit verzwakt de vis, en schimmels en parasieten krijgen de kans.
Hebben jullie tussen de kuren door ook aktive kool gebruikt om alles er weer uit te filteren?
Ik vind het echt naar voor jullie, want het lijkt niet op te houden.
Ik heb ooit in het verleden schimmel in de bak gehad, en moet Aad gelijk geven, het hielp super, maar na de kuur filteren over kool.
Succes 😉

Duidelijk. Ik herinner me dat Kardinale-verhaal weer.

Persoonlijk denk ik dat de kardinalenziekte/sterfte niet direct iets te maken heeft met dit verhaal. De vis is niet echt ziek volgens mij (mooi van kleur) zeg maar. Wat natuurlijk wel speelt is dat de balans in de bak, door het gebruik van diverse medicijnen ver te zoeken is. Als je het ene behandelt, komt het andere weer naar voren.
Kegelvlekjes houden van wat zuurder water, waardoor ze in wat minder zuur bevattelijker zijn voor allerlei infectie. Zolang de bak in balans is, is dat vaak geen probleem, maar zodra dat niet zo is ben je de Sjaak.

Is "de schimmel" erger geworden op de Kegelvlek? Zo niet, voeg dan voorlopig even niets toe anders dan bijvoorbeeld Catappabladeren en blijf even twee keer per week water verversen. Een kijken wat er gebeurt.

Ik heb ook niet de wijsheid in pacht, maar probeer een beetje "common sense" te gebruiken.

Groet,
Aad

Ja, common sense is hier wel aan de orde.
Maar ik heb ooit ergens gelezen dat schimmel ook naar binnen kan slaan en dan is er geen redden meer aan ( vraag me niet waar ik het gelezen heb, maar schimmel kan over gaan in rot, en dan heb je een groter probleem.
Bactifec is echt wel een super middel, maar ik zou het eerst aankijken of het met het advies van Aad er niet slechter op wordt.
Als het wel erger wordt en na een week of wat nog niet verbeterd, zou ik toch nog een poging doen met bactifec.
Als dat dan nog niet helpt ben ik het spoor bijster :S

Ja, dat zou ook kunnen.

Heel triest nieuws.. we hebben net de goerami man dood in de bak gevonden 🙁 er is helemaal niets aan hem te zien. Wij zijn radeloos.. nu al 2 maanden bezig om het beter te krijgen en nu is 1 van onze leukste visjes dood. We denken er sterk over na om maar te stoppen met de 'hobby'. Wat voor ons niet echt meer een hobby is.

Grrrr. Sorry om dat horen.

Ik snap de reactie, maar ik zou het niet opgeven.
Voorlopig geen nieuwe vis erin en eens kijken of we de bak weer stabiel kunnen krijgen.
Dwerggoeramis zijn echt supergevoelig voor verandering in waterwaarden e.d., dus dat dit het eerstvolgende slachtoffer is, is op zich niet zo vreemd (wel waardeloos).

Iedere aquariumhouder heeft van die dagen/weken/maanden dat alles tegenzit.
Ik ben al een tijdje aan het "klootviolen" met mn Sleutelgatcichliden.
Alles doet het verder prima 9ook in die bak), maar daar is iets mee aan de hand, maar weet niet wat.
Gisteren miste ik er ineens een. Nou dat zijn geen kleine visjes, maar heb m nog niet gevonden verdorie.
Vanavond stenen er maar eens uit.

Kop op. Het moet gewoon lukken.

NB : Overigens de reden dat ik nauwelijks vissen in de winkel koop (heel af en toe op ��n winkel na).
Ik neem ze liever over van Marktplaats e.d. Ook een risico, maar de massaliteit in de handel is vragen om ziekten e.d.
Net als in de intensieve dierenhouderij. Moesten er nou weer niet een miljoen kippen worden geslacht ivm vogelgriep oid argggg.

Tja, ik heb ook narigheid gehad met die ankerwormen, dat heeft ook weken geduurd eer ik dat overwonnen had.
Het kan ook goed mis gaan, maar ook dat is goed gekomen
Moed houden hoor, ook al begrijp ik heel goed hoe je je voelt, nog even doorzetten, het komt een keer goed 😉

Bedankt voor de lieve berichten. We zijn nu 50% water aan het verversen en dat doen we dan over een halve week weer (1/3e). Catappa bladeren liggen er al in, maar die zal ik ook nog bijhalen. Dit wordt echt de laatste poging anders gaat het aquarium weg. De dierenwinkel heeft een mix van medicijnen klaargezet (normaal niet voor consument gebruik), maar dat gooi ik er liever nog even niet in. Eerst maar zo proberen.

Even wat anders: ons goerami vrouwtje zit nu alleen. Kan dat wel? Ze leken nooit echt een koppeltje. Zij zat veel verstopt en als ze zich wel liet zien dan zat hij haar achterna. Ze laat zich nu meteen zien, nu hij weg is.

Voorlopig gewoon alleen laten zitten. Ze bloeit mogelijk zelfs op bij het gemis aan haar boze echtgenoot.

Ik ken ��n eerder geval (hier in Hoorn) waar op een gegeven moment een rigoureuze behandeling is gedaan met zulke middelen.
Je begint dan daarna helemaal opnieuw !!! laten we even aankijken wat er nu gebeurt en dan pas die beslissing nemen.

Ja dat kan best hoor, zeker helemaal geen vissen toevoegen eerst rust en stabiliteit in de bak, dat is nu even het belangrijkste, laat de ziekte eerst maar voorbij zijn en als alles een maand stabiel is kan je altijd weer eens vragen over je vissenbestand, en vissen kopen die minder vatbaar zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan