Wat is er nieuw

Schimmel? Wat te doen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter karinD
  • Startdatum Startdatum
K

karinD

Guest
Gisteravond had een vis bij mijn vader een pluizige, witte pluk op zijn wang. het zag er heel erg uit als schimmel. Hij kon zijn bek niet dicht krijgen.
Inmiddels is dat pluizige wit weg, maar de bek kan nog steeds niet dicht.
Een andere vis had een paar vreemde plekken op zijn lijf, niet pluizig, maar wel duidelijk ergens door aangetast door iets. Het waren plekken lichter dan de huidskleur van de vis, leken wel een beetje bultjes te zijn (ik dacht dat te zien). Groter dan stip, zag er heel anders uit ook, de plekken zijn zeker 3 mm groot.
Laatst had hij een vis waar de staart vanaf was.

Helaas hebben we geen foto's kunnen maken van deze 3 vissen.
Het zijn alle 3 rode minoren, de andere soorten lijken nergens last van te hebben.

Kan dit schimmel zijn? En wat kunnen we eraan doen?
 
Ik heb even mijn vader gebelt over hoe het er precies uitziet. De vis die de schimmel op zijn wang had, en zijn bek niet dicht kan doen, heeft 3 heel kleine wittige bult-achtige plekjes op die wang zitten. Er zwemt nog een rode minor rond met een heel klein wittig bultje op zijn wang.
En dan is er de vis met meerdere plekken. Die heeft een paar licht-rode plekken, waarvan er 2 ongeveer 3 mm groot zijn. Ook dit lijken bultjes te zijn. En die vis heeft ook een klein wittig bultje op zijn wang.
 
Tja,Karin.
Dan is het toch zaak om waterwaarden te weten.
En,hoe lang draait de bak?
Hoe vaak verversen(ammoniak) of nitriet.

Iets,en dat is zeker, klopt er niet.
 
De bak draait al zeker 15 jaar. Nooit problemen gehad, alleen een jaar of 4 terug een flinke stip-epidemie.
Verversen gebeurt ongeveer iedere maand. Het gaat om 300 liter.
De waterwaardes weet ik niet, maar die schijnen wel stabiel te zijn.
 
Hoe kan je nu zeggen dat je waardes stabiel schijnen te zijn als je die niet kent ???
 
Klinkt als iets bacterieels dus zou even opzoeken bij JBL-online hospital en dan eventueel een medicijn kopen. Deze site heeft behoorlijk duidelijke foto's dus dan wordt het misschien wat duidelijker voor je.
 
Aquavisie, het is niet mijn aquarium maar dat van mijn vader. Hij meet het geregeld. Ik weet die waardes niet, maar dus alleen dat het stabiel is omdat hij dat zegt 😉

Meksjoef, dank je wel. Dat ga ik opzoeken 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan