Wat is er nieuw

schimmelbolletjes

  • Onderwerp starter Onderwerp starter vissenvriend
  • Startdatum Startdatum
V

vissenvriend

Guest
Hoi,

ik heb ongeveer 2 weken geleden een probleem gehad met schimmel in de dompelpomp van mijn aquarium. Ik heb toen het hele aquarium grondig schoongemaakt en mijn pompje kon ik niet terugzetten dus daarom heb ik helaas veel bacteri�n verloren. Daarom ververs ik het water nu regelmatig. Ik heb laatst de waterwaardes gecheckt en die waren ok. Alleen de nitrietwaarde was ietswat hoog maar volgens het teststrookje nog binnen de marges. Ook heb ik 2 keer de spoeddosis van goldmed in het aquarium gedaan om de overgebleven schimmel te doden. Dit is helaas niet helemaal gelukt. Mijn sluierstaart heeft een vreemd blaasje op zijn staartvin die niet weg wil. Ook zit mijn aquarium nu vol met kleine schimmelbolletjes en ook de wand zit eronder. Het water stinkt trouwens ook ongelooflijk.
Hoe moet ik dit bestrijden? Ik heb nog een klein beginnersaquarium en aangezien mijn zus (goudvissie) ook een goudvis heeft kan ik van haar water krijgen. Zal ik mijn vis dan maar gewoon tijdelijk in het kleine aquarium doen met schoon schimmelloos water van mijn zus? Dan is hij in elk geval uit de schimmel weg.

info over mijn aquarium:
Afmetingen: 60x29x36 (lxbxh)
Bevolkt met: 1 sluierstaart, 9 jaar oud, de andere vis is vorig jaar overleden.

Afmetingen beginnersaquarium:
40x21x25 (lxbxh)

Hier is een foto van mijn vis:
20140418_141848_resized.jpg


mijn vis is zeker wel de grote vsn mijn hand.
 
Nitriet is nooit binnen de marges tenzij het 0 is, het is hartstikke giftig voor vissen. De rode strepen in de staart komen daar waarschijnlijk door.

Dat het water stinkt is een heel slecht teken. Aangezien de vis sowieso veel te klein behuisd zit zou ik voor nu 70% verversen en de komende weken iedere 2 dagen 50%.

Heb je een foto van de schimmel? Zijn het niet gewoon eitjes?
 
Ik heb 2 dagen geleden 50 procent van het water ververst.

Hier is een foto van de bollejes

20140421_110235_resized_1.jpg


het lijken geen visseneitjes, die zien er heel anders uit. Misschien parasieten? Ik dacht dat het schimmel was ommdat ik ook witte ananslag op de wanden heb en sommige bolletjes pluizig zijn...
 
Moeilijk te zien, maar als het pluizig zou ik ook aan een schimmel denken. Zijn het geen eitjes ofzo met schimmel erop??
Ik zou proberen het in ieder geval te verwijderen.
 
Ik denk ook aan beschimmelde eitjes, maar de foto is me niet duidelijk genoeg om het met zekerheid te kunnen zeggen.
 
Ik heb nog eens beter naar de bolletjes gekeken. Slechts enkele zijn pluizig. Het grootdte deel ziet er gewoon uit als eitjes. Ik heb 2 van die bolletjes uit het aquarium gehaald en op een papiertje gefotografeerd:
20140421_115542_resized.jpg

Ik hoop dat deze foto iets duidelijker is. Het zijn gewoon erg kleine witte bolletjes, meer valt er niet aan te omschrijven.

ik ben nu bezig het 70 procent van het water te verversen. Het stinkt behoorlijk. Ik moet er constant van hoesten. Volgens mij irriteert het de luchtwegen ofzo. Ik heb het raam maar open gezet...
 
Tja dat het zo stinkt is echt niet goed hoor.
Kun je je waarden meten en deze eens posten.
Een aquarium ruikt wellicht wel iets maar niet zo dat het stinkt en dat het op de luchtwegen slaat.
 
Wat bedoel jij met een dompelpomp?

Je moet zorgen dat er weer een goed filter op staat.

En als het water zo Stinkt,waar ben je dan mee bezig?
Daar zwemt dan die vis in.
In een te kleine bak.
Hij is ter grote van je hand? 18 cm? in 60 cm.
 
@Bertus,

vissenvriend had er een dompelpomp instaan met zo'n ingebouwd filtersponsje. Nu heeft ze er een luchpomp met filter instaan, omdat het sponsje helemaal beschimmelt was.
 
De sluier is ongv. 12 cm zonder start. We weten dat deze te klein zit, maar ousers hebben het onlangs nog verboden een groter aquarium te kopen.
Het water is nu voor 70 procent ververst. De bolletjes zijn trouwens erg kleverig en moeilijk allemaal te verwijderen
 
goudvissie zei:
@Bertus,

vissenvriend had er een dompelpomp instaan met zo'n ingebouwd filtersponsje. Nu heeft ze er een luchpomp met filter instaan, omdat het sponsje helemaal beschimmelt was.


Dat werkt toch niet.
Waar moet de poep en de pies dan in opgenomen worden?
Daar is een goed filter voor nodig.

Waarom praat jij voor hem/haar?
 
Goudvissie praat voor mij aangezien ik erg weinig tijd heb. Ik moet leren voor mijn examens, net als goudvissie trouwens. Ik weet dat de luchtpomp met filter niet voldoende is, het is een noodoplossing. Ik moet nog een nieuw filter kopen.
 
Ozo, dacht al, hoe weten ze dat nou van elkaar?
 
Als het goed is staat in het eerste bericht dat ik haar zus ben 🙂
we wonen dus in hetzelfde huis
 
Update:
Vissenvriend en ik hebben besloten het aquarium helemaal droog te leggen en opnieuw op te starten. Er zit nu zelfs schimmel aan de wanden. De sluier gaat tijdelijk in een andere bak met grint uit mijn aquarium voor de bacteri�n en ook met mijn water, zodat de vis geen last meer heeft van de schimmel of wat het dan ook mag zijn.
De witte bolletjes zijn waarschijnlijk inderdaad eitjes, maar waarvan weten we echt niet.

lekker handig zo in de examenperiode, maarsja het is niet anders.
 
Ja,met zo ,n verhaal las ik hier overheen. vandaar. aangezien mijn zus (goudvissie) ook een goudvis heeft.
Dus 2 zussen!!?

En bolletjes,dat zijn eitjes, je weet niet van wie?

Hebben er dan andere vissen in gezeten?

En waarom grint en water uit jouw bak????
Dat is toch niet goed????
Is stinkwater?
 
Eitjes van de vis lijkt me...

Bij goudvissen is het gebruikelijk om een flink deel water te verversen als ze eitjes gelegd hebben omdat deze ontzettend vervuilen.
 
Een goudvis die alleen zit geeft geen hom,lijkt mij.
 
Het gaat ook niet om hom, maar om kuit (eitjes). En dat kunnen ze dus wel... het andere alternatief is dat ze de eitjes niet kwijtraken en deze gaan rotten in de buik. Dan heb je een heel ander probleem, want dit is dodelijk.

Nog een reden om goudvissen niet alleen te houden.
 
O, ik dacht altijd dat als de hom erbij verstrooit werd,dat dat zo vervuilend was.
Als waas in de bak, En dat is nogal wat.
 
Waarschijnlijk zijn de eitjes met het plantje meegekomen. Ik dacht dat het van een soort slak was die eitjes niet in strengen legt ofzo. Het lijken niet echt goudvisseneitjes. Een andere goudvis die ernu niet meer is heeft ooit eitjes bij ons gelegt en die zagen er heel anders uit. Als de eitjes wel van de vis zijn, dan zullen we ze in de bak waar de vis nu in zit(we hebben het visje nu als noodoplossing in een andere bak gedaan om hem van het schimmelwater te verlossen) ook wel gaan tegenkomen. De bak waar die nu in zit is al heel lang niet meer gebruikt.
 
In het 40 cm bakje?
 
Ja, helaas wel ;( , maar zodra de sluier van dan rare blaasje af is (die wordt nu heel snel minder sinds de vis in ander water zit) gaan we kijken of hij bij mij in het aquarium kan.
als dat goed gaat gaan we proberen of we alsnog een 1 m aquarium erdoor gedramt krijgen en anders gaat die na het inddraaien terug naar zijn eigen 60cm bak. :juggle: Dan heeft de sluier als noodoplossing straksto hweer wat ruimte en een vriendje 🙂.
 
Het zijn toch wel eitjes. Ik heb een nieuw topic geopend bij kweken. Ze komen van de sluier.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan