scholen en scholen


Corydora-lover

Well-known member
Lid geworden
9 januari 2019
Berichten
140
Leeftijd
58
Locatie
Luyksgestel
Website
weerstationluyksgestel.nl
Vraagje,

Bij alle vissen worden een minimaal aantal vissen genoemd waar ze in gehouden horen te worden.

Hoe zit dat nou als ik ( als voorbeeld ) 1 corydoras A heb en een groep van 15 corydoras B.
Sluit die vis zich dan aan bij de kudde van corydoras B, of moet ik 5 corydorassen A kopen om zo aan een school te komen.

Eigenlijk bedoel ik, hekennen de soorten vissen hun eigen soort.

Benieuwd naar jullie mening.

gr,

Marcel
 
Ik bedoel met 'tuurlijk' dat een Panda een Panda herkent, dus niet een Corydoras een Corydoras, waarschijnlijk heb ik de vraag van TS dan verkeerd begrepen:oops:
Wat ik wel heb gemerkt is dat een Kardinaal met een Neon schoolt, maar dat zal een uitzondering zijn.
 
Nou ik heb ooit een groepje eenlingen cory's overgenomen. 6 soorten, allemaal mannetjes.
Die zwemmen toch als een school rond, dus het kan wel. Heel soms gaan ze hun eigen weg maar meestal gewoon als een school.
 
ik ben is even op de buitenlandse sites gaan rondspitten.
het antwoord komt vaak neer op: ja & nee.
ja ze doen het wel, maar vaak niet zoals ze dat met eigen soortgenoten doen.

ik heb zelf 1 groep panda's gehad, en later nog 2 rest-over sterbei erbij.
de sterbei zag ik vaak bij elkaar en de panda's zag ik vaak bij elkaar, maar om te zeggen dat ze samen optrokken: nee.

indien je nog een zoals ik net noemde "rest-over" cory hebt.... zou ik deze gewoon zijn tijd laten uitzingen bij de andere grote groep. om nu voor elke rest-over weer een grote groep te maken is ook geen doen m.i.
 
Ik heb vernomen dat het wel voorkomt dat verschillende soorten samen scholen, maar niet om de goede reden. Ze doen het uit gebrek aan beter. Maar dat betekent niet dat het visje gelukkig is, het ondervindt dan nog steeds bakken stress, wat altijd nadelig is in een aquarium
 
"indien je nog een zoals ik net noemde "rest-over" cory hebt.... zou ik deze gewoon zijn tijd laten uitzingen bij de andere grote groep. om nu voor elke rest-over weer een grote groep te maken is ook geen doen m.i."

Helemaal mee eens. Ik zou zeker investeren in de grootste groep om die nòg groter te maken, want bij groepsgrootte geldt zeker "less is more' helemaal niet. More is more! Hoe groter de groep, hoe minder stress en hoe meer je het natuurlijke gedrag zult zien.

Ik heb overigens ook her en der gehoord/gelezen dat Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra) samen zou scholen met Hyphessobrycon herbertaxelrodi (zwarte neon), doordat deze soorten qua bouw zo op elkaar zouden lijken (en dus niet omdat dezelfde man in hun naam zit).
Ik heb 16 P. axelrodi en 2 H. herbertaxelrodi en dat ze niet samen optrekken is een understatement, het lijkt er eerder op dat ze elkaar mijden.

Wat de left-overs betreft zie ik twee mogelijkheden: ze mogen van mij lekker in mijn bak blijven wonen totdat hun dagen op zijn, maar als ze bij een goede liefhebber in een school soortgenoten kunnen gaan zwemmen gun ik ze dat. Maar wat ik zeker niet zou doen is twee groepen/scholen uitbreiden die dezelfde niche bezetten, dan maak je ze concurrenten van elkaar.
 
Ik heb geen left overs ofzo, van de albino heb ik er 20 en van de aenaus heb ik er 5 zitten.
Zit nog te denken om een klein schooltje corydora sterbai aan te schaffen.

Marcel
 
Ik heb geen left overs ofzo, van de albino heb ik er 20 en van de aenaus heb ik er 5 zitten.
Zit nog te denken om een klein schooltje corydora sterbai aan te schaffen.

Marcel
De meeste Albino Corydorasen in de handel zijn albino's van de Aeneus.

Ik merk bij mij dat de 7 albino's, die ik heb. Zich vaak met zijn allen afzonderen van de andere 20 gewone aeneus die ik heb.
 
Ik heb 20 albinos en 4 aneus, wil de groep aneus nog wat aanvullen tot een mooie groep.
De aneusen dartellen gezellig met elkaar en willen geen contact met hun witte broeders.
Over een paar weken krijg ik nog 6 sterbai erbij, dan heb ik en mooie verzameling corydorassen bij elkaar

Marcel

ps, iemand een idee waarom een aantal van min albino's halverwege de bak zwemmen, allemaal op de zelfde hoogte ongeveer.
 
Ik heb 20 albinos en 4 aneus, wil de groep aneus nog wat aanvullen tot een mooie groep.
De aneusen dartellen gezellig met elkaar en willen geen contact met hun witte broeders.
Over een paar weken krijg ik nog 6 sterbai erbij, dan heb ik en mooie verzameling corydorassen bij elkaar

Marcel

ps, iemand een idee waarom een aantal van min albino's halverwege de bak zwemmen, allemaal op de zelfde hoogte ongeveer.
Laat die sterbai's maar waar ze zitten want die passen niet bij de aeneus. De aneus houdt je tussen de 15 en 23 graden. En de sterbai zo rond de 26-30 graden. Daarom worden deze ook vaak gecombineerd met Discussen.

Ik houdt mijn aeneus, samen met Brochis splendens op 22 graden.
 
Bedankt voor je reactie Botia
Ik moet zeggen dat de aeneussen het erg goed doen bij de 28C
Al mij Corys zijn erg actief, vreselijk leuke beesies.

Marcel
 
Bedankt voor je reactie Botia
Ik moet zeggen dat de aeneussen het erg goed doen bij de 28C
Al mij Corys zijn erg actief, vreselijk leuke beesies.

Marcel
Maar het is verre van ideaal. ;) Deze hoge temperatuur verkort ook ook ernstig het leven. Ze kunnen bij goede omstandigheden 12-15 jaar worden. Soms zijn er zelfs uitschieters van over de 20 jaar.

Maar dat zullen de jouwe helaas niet halen. Omdat ze gewoon sneller "op" zijn bij een te hoge temperatuur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan