Wat is er nieuw

Scholen vissen

Rubz

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2016
Leeftijd
35
Dag allemaal,

Ik ben opzoek naar een leuke kleine (neon tetra grootte of kleiner) of middel (fantoomzalm grootte) scholenvis die geschikt is voor mijn rekord800. Bij voorkeur een vis die geen drijfplanten prefereert. De vissen kunnen zwemmen in een lengte van 80cm voorin en achterin de bak.

Kunnen jullie mij helpen?

Groeten Ruben,

Zelf heb ik in mijn 80 cm de Pristella Maxillaris en vind dit een erg mooi visje. Ze scholen heel goed en hoe ouder ze worden hoe mooier ze kleuren.

Wel drukke vissen of niet? niet dat dat verkeerd is🙂

aan wat voor inrichting moeten we denken? heb je een foto?

De Espei is ook een leuke scholenvis die niet echt groot wordt. De Pristella heb ik in de meterbak en die zijn ook lekker rustig moet ik zeggen.

bedankt voor de namen, ga ze allemaal eens even googlen als ik wat meer tijd heb!

aan wat voor inrichting moeten we denken? heb je een foto?

Ik heb de bak nog niet opgestart staat nog leeg. Hout is aan het inweken en ik moet nog een magneetventiel halen voor de co2. Dan kan ik los🙂 Maar zoek een vis die bij mijn idee past. Er komt 1 grote stronk in die lijkt op de voet en stam van een boom. Er komt een lage beplanting in met enkele mossoorten.

Discussen? 😀

Wil je het liefst geen tetras? Er zijn namelijk veel mooie tetras.

Ja Tetra's zeker fan van😀 Ik ga nog even sneupen. Gooi hier gerust nog wat namen neer bekijk ze sowieso🙂

Ik heb de ervaring dat de Espei mooier schoolt dan de Kardinaaltjes maar goed dat kan best per bak verschillen. Ik heb de Espei in zowel de meterbak als in de 80cm.

Wel drukke vissen of niet? niet dat dat verkeerd is🙂

De Pristella is zeker niet druk! Juist lekker rustig, vinden het ook heel leuk om in de stroming lekker te gaan hangen.
En daarna zoeken ze weer een rustig plekje op 😉

Zelf heb ik hier ook al bakjes gezien met de kardinalen, en die passen perfect in een 60 cm bakje.

Dus in een Rekord800 is het wel een mooie optie.

De Pristella is zeker niet druk! Juist lekker rustig, vinden het ook heel leuk om in de stroming lekker te gaan hangen.
En daarna zoeken ze weer een rustig plekje op 😉

Ja ook hier gaan ze graag tegen de stroom in en het andere moment zitten ze rustig tussen de planten. Maar het is een erg rustige vis die verder geen andere vis lastig valt. Ik heb ze in de meterbak samen met de Espei zitten.

Of de Hemigrammus bleheri?

Maar ik denk dat de bak net te klein is, het is toch aangeraden ze te houden in een meterbak. (ben ik niet zeker van, als ik fout ben, corrigeer me. 😉 )

Mooie vissen. Tot nu toe gaat mijn voorkeur uit naar de rode minor of de Hyphessobrycon Serpae. Ben er nog niet helemaal uit, maar dat geeft niet heb geen haast. Merk wel dat ik kleurrijke visjes zeker een plus vind,

Of de Hemigrammus bleheri?

Maar ik denk dat de bak net te klein is, het is toch aangeraden ze te houden in een meterbak. (ben ik niet zeker van, als ik fout ben, corrigeer me. 😉 )

Roodkopzalm ook aan gedacht.die scholen echt supernice en zijn ook zeer vreedzame visjes. 80 cm en een stuk of 10 kan sowieso wel.

Roodkopzalm ook aan gedacht.die scholen echt supernice en zijn ook zeer vreedzame visjes. 80 cm en een stuk of 10 kan sowieso wel.
Omdat je iets zei van scholen, die doen dat wel mooi.
Minimale aangeraden bakmaat is een meter, maar 80 cm moet ook wel kunnen.

Roodkoppen /-neuzen zijn echte zwemmers.
Wie hun gedrag in 80cm en bv. 1 meter 20 heeft kunnen vergelijken ziet dat ze eigenlijk tekort worden gedaan in 80cm. Onze exemplaren zijn destijds al na korte tijd verhuisd vanuit onze 80cm naar een meter 20 bak bij iemand anders. Nooit spijt van gehad, ze zijn zelfs gratis weggegaan.

Wat komt er eigenlijk nog meer bij Ruben?
Dat kan uitmaken voor wat er mooi bij past, bijvoorbeeld. En natuurlijk vanwege andere zaken om op te letten bij het combineren.

Bedankt voor de tip. Ik snap wat je bedoelt. Ik had eerst 15 neon tetra's, 3 guppen man en 2 dwerggoeramies. Toen de Lalia's weggingen, de guppen dood. En ik nu nog 12 neon tetra's heb gedragen ze zich compleet anders.

Als de vissoort die ik kies de ruimte nodig heeft dan komen er geen andere vissen bij. Wil graag 1 kleurrijke school in de bak. De vissen het liefst zo klein mogelijk, zodat het aquarium groter lijkt.

Wat vind je van een groep Desmopuntius hexazona (verkocht als Barbus /Puntius pentazona) (vijfstreepbarbelen) of Puntius titter (sherrybarbelen).

Mooie vissen maar ik denk dat mijn aquarium wat te licht voor ze is. Haha ik draai het om, maak gewoon eerst mijn inrichting en dan kijk ik was er in kan.

Ik heb de ervaring dat de Espei mooier schoolt dan de Kardinaaltjes maar goed dat kan best per bak verschillen. Ik heb de Espei in zowel de meterbak als in de 80cm.
Heb je het hier dan over de Trigonostigma espei of over de Nannobrycon espei?
Allebei leeuke visjes die best kunnen in 80 cm, trouwens.

Kun je al een tipje van de sluier oplichten, bijvoorbeeld over wat de temperatuur zal zijn en of je voor hard of zacht water wilt gaan?

Er zijn namelijk duizenden opties, en die gegevens maken het voor ons wat makkelijker meedenken.

Is er iemand die weet of er een scholende nanovis niet groter dan 1 cm?

Kun je al een tipje van de sluier oplichten, bijvoorbeeld over wat de temperatuur zal zijn en of je voor hard of zacht water wilt gaan?

Er zijn namelijk duizenden opties, en die gegevens maken het voor ons wat makkelijker meedenken.

Ik ben van plan co2 toe te voegen. De ph zal dan dus dalen maar hoeveel weet ik nog niet. Ik streef naar een waarde wat voor de vis prettig is. Ik ben niet van plan osmose water of iets dergelijks toe te voegen, Het wordt kraanwater met een ph van 8 tijdens het verversen.waarbij ik een dosis aquatan doe.

kleinste visje wat ik zo zou kunnen opnoemen is de rasbora galaxy

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan